×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توزیع ۹۳۰ هزار نشاء گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، حسین برزگر در دیدار از مزارع کشت گیاهان دارویی دزک و هفشجان،به ظرفیت‌ های استان از جمله تنوع خُرده اقلیم‌ها، اختلاف ارتفاع بین ۸۰۰ تا چهار هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا، تنوع خاک و اختلاف توپوگرافی به عنوان بستر مناسب برای رویش انواع گونه‌های گیاهی اشاره کرد و افزود: براساس مصوبه ابلاغی وزارت جهادکشاورزی و تکلیف استان، طرح کشت گیاهان دارویی در ۳۰۰ هکتار از اراضی استان در طول سال در دست اجراست.

وی اظهار داشت: توزیع نشاء گیاهان دارویی هم‌اکنون در پنج شهرستان پیش‌بینی شده است و توسعه آن در تمامی شهرستان های استان در حال برنامه‌ریزی است تا نشاهای خریداری شده توسط مراکز تامین‌کننده در اختیار بهره‌برداران و کشاورزان قرار گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بر توسعه کشت گیاهان دارویی با استفاده از بذر و پیاز تاکید کرد و گفت: هم‌اکنون بذر و پیاز برخی گیاهان دارویی از جمله موسیر، باریچه و آویشن دنایی تهیه شده تا در اختیار کشاورزان و بهره‌برداران قرار گیرد.

برزگر با تاکید بر اینکه توسعه کشت گیاهان دارویی در تغییر الگوی کشت و کاهش مصرف آب تاثیرگذار است، اظهار داشت: تاکنون کشت گل‌ محمدی، موسیر و زعفران در استان به خوبی اجرا شده است.

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه هم‌اکنون یک‌ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی کشاورزی استان زیرکشت گیاهان دارویی قرار دارد، گفت: سال زراعی گذشته کشت سیاه‌ دانه به صورت پایلوت در۲۶ هکتار از اراضی استان اجرا شد که در سال زراعی جاری سطح زیرکشت این محصول در استان بیش از ۲۷۰ هکتار رسیده است.

ابراهیم شیرانی پیش‌بینی کرد، براساس استقبال بالای کشاورزان و بهره‌برداران از کشت گیاهان دارویی سطح زیر این نوع کشت امسال ۲ برابر برنامه و سیاست ابلاغی وزارت جهادکشاورزی برای استان، افزایش پیدا کند.

وی به اجرای کشت تلفیقی درختان میوه و کشت گونه‌های گیاهان دارویی مانند موسیر در سال جاری به صورت پایلوت اشاره کرد و گفت: پیگیری پرداخت تسهیلات به فعالان و متقاضیان کشت گیاهان دارویی در دست اجراست، تا بتوان با توسعه کشت گیاهان دارویی در زمینه ایجاد اشتغال و بهره‌وری بهتر از آب و درآمدزایی در مناطق روستایی گام برداشت.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه برای کشت و توسعه گیاهان دارویی باید از طبیعت الگو گرفت، گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی در مناطق کم‌آب، همچنین مراتع تخریب شده و اراضی کشاورزی که با مشکل منابع آب مواجه هستند، یکی از سیاست‌ های جهادکشاورزی است.

عطاءالله ابراهیمی افزود: توسعه کشت گیاهان دارویی باید متناسب با ظرفیت استان و کشت گیاهان و گونه‌های سازگار با موقعیت و آب و هوایی استان باشد.

وی به توسعه کشت نشائی گیاهان دارویی به منظور افزایش ضریب موفقیت در این نوع کشت اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون ۴۰۰ گونه گیاه دارویی در استان رویش دارد.

هم‌اکنون ۶۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه ۱.۵میلیون تن انواع محصولات در استان در حوزه کشاورزی فعال است.

در استان یک هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی دارویی، صنعتی و خوراکی شناسایی شده است و پوشش گیاهی و اقتصادی کردن مراتع در راستای بهبود معیشت جوامع محلی از اهداف اجرای این طرح است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.