×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اجرای طرح پایلوت کشت گیاهان دارویی در هنرستان کشاورزی یاسوج

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاه به اجرای طرح پایلوت گیاهان دارویی و کشت گیاهان دارویی در حال انقراض در مزرعه آموزشی و تحقیقاتی هنرستان کشاورزی استان گفت: پرورش گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد ظرفیتی برای جهش تولید، اشتغالزایی و سرمایه‌ای برای احیای مراتع این استان است.

کاووس کشاورز اظهار داشت: این طرح با هدف توسعه مهارت های عملی هنرجویان، تحقق شعار سال و رونق تولید و اشتغال در ۲ هزار متر مربع از زمین هنرستان کشاورزی آیت الله ملک حسینی اجرا می شود.

وی بیان کرد: با برنامه ریزی های انجام شده تا ۲۰ اردیبهشت گونه های گیاهی در حال انقراض از جمله بیلهر، بومادران، آنغوزه، باریچه، درمه،لیزک کتیرا و دیگر گیاهان داروئی در این مزرعه کشت خواهد شد.

کشاورز توجه بیشتر به بخش تولید در بخش کشاورزی را با توجه به شعار سال مهم دانست و گفت: هنرستان های کشاورزی بستر مناسبی برای تحقق شعار سال و رونق تولید و اشتغال است که قطعا هنرستان کشاورزی در زمینه آموزش همراه با تولید پیشتاز خواهد بود.
وی تصریح کرد: برای درآمد زایی و اشتغالزایی بیشتر کشت زعفران و موسیر در این هنرستان نیز در اولویت خواهد بود. این هنرستان با توجه برنامه ریزی خوب مدیریت در تربیت نیروی انسانی در بخش کشاورزی ظرفیت معرفی به عنوان الگو در کشور را دارد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: کاشت گونه های مختلف گیاهی در محوطه هنرستان برای آموزش عملی بهتر دانش آموزان متناسب با سرفصل های درسی انجام می شود.
محمد رضا چاکر الحسینی افزود: طرح کاشت گیاهان تزیینی و دارویی در این هنرستان با همکاری اساتید گیاهان دارویی و همکاری مرکز هنرستان برای آموزش علمی و ایجاد انگیزی دانش آموزان به نحو احسن اجرا خواهد شد.

سید ولی موسوی افزود: با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان در سال تحصیلی جاری یک هکتار زمین در ایستگاه چم خانی مختار و ۲ حوضچه پرورش ماهی در مرکز تحقیقات و اصلاح نژاد دشت روم به هنرستان کشاورزی اختصاص یافت.
وی گفت: خوشبختانه با همکاری خوب رئیس مرکز تحقیقات و اصلاح نژاد ماهیان سردآبی شهید مطهری یاسوج مقدمات کار آماده سازی حوضچه های ماهی درحال انجام است که در هفته آینده با حضور دانش آموزان کار انتقال بچه ماهی به استخرها انجام می گیرد.

موسوی از کاشت ۱۴ نمونه گیاهان دارویی در محوطه این هنرستان در هفته گذشته خبر داد و افزود: کشت گونه های گیاهی پایلوت خوبی برای آموزش مهارتهای علمی و عملی به دانش آموزان محسوب می شود.

حدود ۲ هزار گونه گیاهی و ۴۷۰ گونه دارویی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که افزون بر یک هزار گونه گیاهی آن در منطقه حفاظت شده دناست و از این تعداد ۴۵ گونه بومی و منحصر به این منطقه است.

از مجموع گیاهان دارویی شناسایی شده در این منطقه ۱۱۱ گونه آنها خوراکی،۲۰۰ گونه دارویی، ۸۷ گونه رنگی،۵۰ گونه درخت و درختچه و میوه وحشی، ۱۲ گونه روغنی، ۴۰ گونه صمغ دار، ۸۷ گونه اسانس دار و ۲۵ گونه ادویه ای هستند.

برخی از مهمترین گونه های دارویی درخطر انقراض استان به گفته کارشناسان مرکز تحقیقت کشاورزی و منابع طبیعی ،درمه، بومادران، زرآبی(چای کوهی) بابونه، حلپه، لیزک(بن سرخ) کتیرا، گل گاوزبان، کارده، میخک، تره وحشی، بیلهر، بن سیاوش، پشموک، چویل و ریواس هستند که نیاز به حفاظت بیشتر و یا احیا دارند.

 

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.