×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کاهش  عوارض ترک اعتیاد با داروی گیاهی “دتوکسین”

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، اعتیاد مانند زلزله‌ای ویرانگر، سلامت جسمی و روانی فرد معتاد را تهدید کرده و در عین حال، تأثیرات مخربی بر بنیان خانواده و جامعه در پی دارد. همواره به این نکته تأکید شده است که معتاد، بیمار است و در مسیر ترک اعتیاد به مواد افیونی، فرد معتاد نیازمند دریافت درمان فراگیر، ارزان و قابل دسترس در نقاط مختلف است.

داروهای مختلفی در زمینه کمک به ترک اعتیاد در کشور وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به متادون، بوپرنورفین، شربت تریاک، نالتروکسان اشاره کرد؛ اما این داروها می‌توانند گاهی اوقات با عوارض جانبی مانند خطر ایجاد وابستگی جسمی و روانی در صورت استفاده مداوم، تنگی نفس، تشنج، سردرد، سرگیجه، تهوع، فشار خون و … همراه باشند.

در عطاری‌ها و مراکز غیرمعتبر طب سنتی، داروهای گیاهی برای ترک اعتیاد عرضه‌ می‌شوند که چون توسط افراد غیرمتخصص تجویز می‌شوند، می‌توانند عوارض جانبی خطرناکی برای فرد معتاد به همراه داشته باشند و شاید این گیاهان دارویی اعتیادآور هم باشند.

دکتر رضا غفارزادگان، رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، با اشاره به فعالیت این پژوهشکده در زمینه تولید دارویی گیاهی برای کمک به ترک اعتیاد گفت: متأسفانه شاهد افزایش تعداد معتادان در کشور هستیم و کمپ‌ های ترک اعتیاد در زمینه داروهای ترک اعتیاد با مشکل مواجه هستند. استفاده از برخی داروهای ترک اعتیاد مثل متادون باعث وابستگی روحی و روانی در فرد شده و خود به نوعی، اعتیادزا است.

وی افزود: در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، تحقیقات در زمینه تولید داروی گیاهی برای درمان اعتیاد را آغاز کردیم. گیاه تلخه‌بیان از گیاهان بومی کشور بوده و در مناطق جنوبی کشور رشد می‌کند. از عصاره این گیاه استفاده و ۲۰ الکالئید آن را جدا کردیم. نتایج آزمایش در مرحله سلولی و حیوانی مثبت بود. با همکاری سازمان بهزیستی کشور، مرحله آزمایش بالینی این داروی گیاهی را نیز با موفقیت به پایان رساندیم.

رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: با توجه به نتایج مثبت آزمایش‌ها، برای نخستین‌بار توانستیم نخستین داروی گیاهی مجوزدار کشور در زمینه ترک اعتیاد را تولید و عرضه کنیم. داروی “دتوکسین” عوارض جانبی بسیار محدودی داشته و مشکلات ناشی از ترک اعتیاد مانند اسهال، استفراغ، رعشه، گیجی، عوارض عصبی و تشنج را به حداقل ممکن می‌رساند.

دکتر غفارزادگان افزود: فرد معتاد با ۸ روز مصرف داروی دتوکسین قادر به ترک اعتیاد خواهد بود. این دارو فعلاً در سطح داروخانه‌های کشور درحال توزیع است، اما رایزنی‌های با ستاد مبارزه با مواد مخدر درحال انجام است که با انجام آزمایش‌های تکمیلی و در صورت کسب مجوز لازم، در اختیار کمپ‌های ترک اعتیاد سراسر کشور قرار بگیرد.

اینجا را هم برای آشنایی با سایر داروهای ترک اعتیاد مطالعه کنید. و همچنین این لینک

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.