نعمت اله رحیمی
کارشناس مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان فارس.
شیراز – بلوار نصر- خیابان بهاران- کوچه ۱۱- پلاک ۳۰ – منزل رحیمی – تلفن ۷۳۱۴۲۲۹- ۰۷۱۱
خلاصه
گیاهان دارویی به عنوان یکی از مواهب الهی است و چنانچه برنامهریزی اصولی در شیوه تولید و بازاریابی آن صورت پذیرد، میتواند علاوه بر درمان بیماریها، سبب ایجاد اشتغال مولد، جلوگیری از تخریب جنگلها و مراتع و حفظ محیط زیست گردد. از عمدهترین مشکلات موجود بر سر راه رشد و توسعه گیاهان دارویی، بازاریابی محصولات آن میباشد. بازاریابی صحیح سبب میشود تا محصولات بر اساس نیاز مصرفکنندگان تولید و به نحو بهداشتی و مورد پسند در اختیار آنان قرار گیرد. به دلیل ویژگیهای خاص گیاهان دارویی چون فسادپذیری، تولید فصلی و حجیم بودن، بازاریابی محصولات آن از حساسیت بالایی برخوردار است. عملیات بازاریابی شامل انبارداری، حمل و نقل، درجهبندی، بستهبندی و تبدیل میباشد. در سازمان بازاریابی نیز تولیدکنندگان، واسطهها و مصرفکنندگان نقش عمده را ایفاء مینمایند.
واژههای کلیدی: بازاریابی، گیاهان داویی، محصولات
مقدمه
خداوند متعال هیچ چیزی را بدون فایده نیافریده و در هر مخلوقی حکمتی نهفته است. از جمله نعمات خدادادی گیاهان دارویی میباشند که از قدیمالایام بشر با آنها آشنا گشته و جهت معالجات بیماران خود مورد استفاده قرار داده است. پیشرفتهای علمی و فنآوری طی دو دهه اخیر، اهمیت و نقش گیاهان دارویی را در تأمین نیازهای بشر بهویژه در حیطه درمان دو چندان ساخته است. امروزه با بهرهگیری از روشها و فنون تخصصی، مهمترین مواد و ترکیبهای مؤثر گیاهی شناسایی و در ساخت انواع داروها و ترکیبهای شفابخش بکار گرفته میشود. اثرات جانبی داروهای شیمیایی، الزامات زیست محیطی و روند تدریجی گرایش به سوی فرآوردههای طبیعی سبب شدهاند تا به گیاهان دارویی توجه بیشتر شود. با عنایت به موارد یاد شده بهویژه پوشش دادن اشتغال که به عنوان مشکل اساسی کشور و فراروی مسئولان میباشد، لازم است تا نسبت به ترویج کشت و بهرهبرداری اصولی و همچنین مصرف فرآوردههای گیاهان دارویی اقدام عاجل صورت گیرد.
بی شک این امر زمانی تحقق مییابد که فرآوردههای با ارزش این گیاهان در چرخه اقتصادی قرار گیرد. مادامی که تنها به کمک دانش بومی این گیاهان تولید و به صورت سنتی به مصرف میرسند، انتظار تحول در این زمینه عاقلانه بهنظر نمیرسد. بنابراین همکاری تمامی بخشها و اقتصادی شدن این فعالیت ضروری میباشد(۴).
عمدهترین مشکل سد راه محصولات گیاهان دارویی بازاریابی آن است. زیرا چنانچه بازار مناسب برای تولیدات مهیا باشد، بهرهبردار میتواند به کار خود ادامه دهد. باتوجه به نقش مؤثر بازاریابی، این مقاله به روش کتابخانهای تهیه شده است.
مواد و روشها
عوامل مؤثر بر بازاریابی گیاهان دارویی زیاد بوده و با توجه به نوع گیاه ومناطق تولیدی آن متفاوت میباشند. در این مقاله به سه عامل مشترک و اثرگذار شامل ویژگیهای بازاریابی محصولات گیاهان دارویی، عملیات بازاریابی و سازمان بازاریابی اشاره میگردد و در خصوص هر یک توضیحات اجمالی آورده میشود.
الف) ویژگیهای بازاریابی محصولات گیاهان دارویی
بازاریابی محصولات این گیاهان در مقایسه با تولیدات صنعتی دارای پیچیدگی بیشتری میباشد. بخش عمدهای از این مشکلات به ویژگیهای این محصولات و تولیدکنندگان آنها مرتبط است که به اختصار آورده میشوند:
۱- فسادپذیری
برخی محصولات این گیاهان فسادپذیر بوده و چنانچه مورد مراقبت قرار نگیرند از بین میروند. برای رفع این مشکل نیاز به انبار، سردخانه و روشهای تبدیل میباشد(۱).
۲- فصلی بودن
اغلب محصولات کشاورزی و بهویژه گیاهان دارویی از لحاظ عرضه به بازار تحت شرایط فصلی میباشند، در حالی که تقاضا برای آنها در طول سال وجود دارد.
۳- حجیم بودن
این گیاهان در مقایسه با ارزش آنها دارای وزن و حجم زیاد میباشند که خود سبب افزایش هزینه حمل و نقل و نگهداری آن میشود.
۴- شیوه سنتی تولید
تولید گیاهان دارویی در مراتع، جنگلها، مزارع و باغهای کشور پراکنده است. جمعآوری محصولات اندک از واحدهای تولیدی پراکنده و کوچک دشوار بوده و موجب افزایش هزینه میگردد.
۵- فقدان گرایشات بازاری در بهرهبرداران
چون بهرهبرداری از آنها صرفا به دلیل خاصیت دارویی نبوده، بلکه اغلب مصارف دیگری چون تغذیه انسان و خوراک دام نیز در بر دارند، بنابراین آنچه بهرهبرداران سنتی روانه بازار مصرف میکنند مازاد مصارف فوق بوده، بنابراین دارای گرایشهای قوی بازاری نمیباشند.
۶) عملیات بازاریابی
مطالعه فعالیتهای بازاریابی نیاز به چهارچوب دارد. یکی از مؤثرترین چهاچوبهای مطالعه بازاریابی، رهیافت عملی است که فعالیتهای بازاریابی را با سه دسته مبادلهای، فیزیکی و تسهیلاتی تقسیم میکند. فعالیتای مبادلهای در برگیرنده خرید و فروش است و فعالیتهای تسهیلاتی مواردی چون درجهبندی، استاندارد نمودن و بستهبندی را شامل میشود. فعالیتهای فیزیکی شامل انبارداری، تبدیل و حمل و نقل میباشد(۲).
۷) سازمان بازاریابی
منظور از سازمان بازاریابی، افراد و گروههایی هستند که فعالیتهای مختلف نظام بازاریابی را به عهده داشته و به انجام آن مشغولند. این افراد به سه گروه عمده: تولیدکنندگان، واسطهها و مصرفکنندگان تقسیم میشوند(۸). تولیدکنندگان، افراد یا خانوارهایی هستند که گیاهان دارویی را از جنگلها و مراتع جمعآوری و یا در مزارع کشت نموده و محصول آن را برداشت مینمایند. این افراد حلقه نخست سازمان بازاریابی را به خود اختصاص میدهند. واسطهها، افراد یا گروههایی هستند که فعالیتهای گوناگون بازاریابی همچون حمل و نقل، جمعآوری، انبارداری، بستهبندی و مواردی از این قبیل را انجام میدهند. واسطههای گیاهان دارویی بسته به نوع گیاه و منطقه متفاوت هستند ولیکن در اکثر مناطق و برای اغلب گیاهان ترکیبی چون خریداران محلی، عمدهفروشان، تبدیل کنندگان و خردهفروشان این کار را عهدهدار میباشند.
نتایج و بحث
باتوجه به عوامل مؤثر بر بازاریابی گیاهان دارویی باید جهت انجام این رسالت برنامهریزی نمود تا اولا جامعه و افراد دستاندرکار با فواید ونحوه مصرف آن آشنا شوند. ثانیا در کمترین زمان ممکن، محصولات بهدست مصرفکنندگان برسد. سازمان بازاریابی نیز به نحوی طراحی گردد که بتواند پیشبینی عملیات لازم را نموده تا ضمن سودآوری معقول برای تولیدکنندگان، محصولات نیز با حداقل قیمت در اختیار مصرفکنندگان قرار گیرد.
منابع
۱- بدخشان(۱۳۶۹). روشهای جدید بازاریابی محصولات کشاورزی. مجله بانک و کشاورزی، شماره ۳۷، صفحات ۴۴-۳۷٫
۲- بهشتی(۱۳۷۶). جایگاه حمل و نقل در بازاریابی محصولات کشاورزی. مجله صالحین روستا، شماره ۱۴، صفحات ۱۷-۱۵٫
۳- پورافضل(۱۳۶۴). بررسی مسایل بازاررسانی میوه و ترهبار در شیراز و چگونگی بهبود آن. گزارش پژوهشی دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز.
۴- شکری خانقاه(۱۳۷۶)، بررسی مسایل بازاریابی محصولات کشاورزی. مجله جهاد، شماره۲۰۱-۲۰۰، صفحات ۴۴-۳۷٫
۵- شیروانیان(۱۳۷۸). بررسی بازاریابی گوجه فرنگی در استان فارس. مجله اقتصاد کشاورزی، شماره۲۶، صفحات ۹۷-۷۷٫
۶- کاتلر(۱۳۷۶). اصول بازاریابی. ترجمه بهمن فروزنده، اصفهان، انتشارات آترپات.
۷- کوپاهی(۱۳۶۹). اصول اقتصاد کشاورزی. تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
۸- نجفی(۱۳۷۸). بازاریابی گوشت قرمز در بازار ایران. مجله جهاد، شماره۲۰۵-۲۰۴، صفحات۵۱- ۴۴٫
Marketiong of herbal Medicine products
Abstract
Medicinal Plants is as one of the diuine blessings that if essential planing make in production. method and marketing of it, can in addition to curing diseases, cause produced employment, prevention from destroying Jungles, ranges and protection of environment. Marketing of products is one of the main existed difficulties on the way of growth and development of medicinal plants. Correct marketing cause products generate consumer needs and the consumers can obtain these products hygienicly and admirably. Because of particular properties of medicinal plants such as decaying, seasonality and huying the marketing of these products has much sensibility.Marketing operations are storage, transportation, sorting, packing and transformation. In marketing organization producers, middlemen and consumers have the main role.
Keywords: Marketing, herbal medicine
https://medplant.ir/?p=3454