×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تدابیر طب سنتی برای پیشگیری از ابتلای نوزادان به زردی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، سید ابوالفتح شیرمردی با بیان اینکه از نظر طب سنتی، زردی همان صفرا محسوب می‌شود، اظهار کرد: ممکن است زردی مادر نوزاد یا خود نوزاد بیش از حد افزایش داشته باشد، این مسئله به مزاج، نوع تغذیه، مداوای نوزادان در بیمارستان و استفاده از ماده بیهوشی در حین سزارین، استرس و تغذیه در بیمارستان مرتبط باشد.

این محقق طب سنتی گفت: توصیه می‌شود مادران باردار به‌خصوص مادران گرم‌مزاج از حدود سه‌ هفته مانده به تولد نوزاد، از عرق کاسنی به‌صورت یک واحد عرق کاسنی و دو واحد آب استفاده کرده، به‌علاوه از خوردن غذاهای گرم و خشک مانند زعفران، زنجبیل، مرزنجوش، اسطوخودوس، عسل و زردچوبه حتی‌المقدور کمتر استفاده کرده چرا که این مواد غذایی تولید صفرا می‌کنند.

شیرمردی ادامه داد: خوردن غذاهای صفرازا مانند گوشت‌های گرم، گوشت بره و گوشت شتر در اواخر بارداری توصیه نمی‌شود و خوردن گل بنفشه و گل پنیرک در روزهای انتهایی بارداری برای مادر باردار برای کاهش زردی نوزاد توصیه می‌شود.

وی یادآور شد: استفاده از خاکشیر در دو هفته انتهایی بارداری سبب انجام زایمان راحت شده و اسپاسم‌هایی که در رحم فرد تولید می‌شود، می‌تواند کمتر آزاردهنده باشند، به‌علاوه خاکشیر به‌عنوان یک مسهل شناخته شده و زردی فرد را نیز دفع می‌کند.

این محقق طب سنتی درخصوص میزان زردی نوزادان بیان کرد: درجه زردی ۱۲ برای نوزادان متولد شده با وزن بیش از دو و نیم کیلوگرم طبیعی است و اگر وزن نوزاد بیشتر از سه و نیم کیلوگرم باشد درجه ۱۴ زردی طبیعی است.

شیرمردی با بیان اینکه بهتر است نوزادان با زردی بالاتر تحت نور ماوراءبنفش و لامپ‌ های مخصوص زردی نوزاد قرار بگیرند، اضافه کرد: چنانچه زردی نوزاد به حدود ۹ تا ۱۰ رسید، می‌توانند حجامت مخصوص زردی نوزاد را زیر نظر پزشک متخصص طب سنتی انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه خوردن ترنجبین برای نوزادان با زردی بالا توصیه می‌شود، یادآور شد: باید مقدار کمی ترنجبین در شیر مادر و یا آب جوش سرد شده چکانده شود، مادر نیز عرق کاسنی، شاتره و شیر خشت بخورد.

این محقق طب سنتی خاطرنشان کرد: بهتر است مادر قبل از بارداری حجامت عام و حجامت کبد انجام دهد و در دوران بارداری از تدابیر ویژه طب سنتی بهره‌مندشود، زیرا مزاج مادر رابطه مستقیمی با مزاج نوزاد دارد و با حجامت، مزاج غالب معتدل شده و فرد از بیماری‌های حین بارداری مانند قند و فشار خون دوران حاملگی مصون می‌ماند.

وی با بیان اینکه علت افزایش شیوع زردی نوزاد دقیقا مشخص نشده و نیازمند انجام تحقیقات بیشتری است، ابراز عقیده کرد: احتمالا رابطه مستقیم میان زردی نوزادان و عمل سزارین مادر وجود دارد، چرا که در گذشته‌ها میزان سزارین مادران و به‌دنبال آن میزان زردی نوزادان کمتر بوده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.