×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اشتغالزایی کارآفرین مرندی با کشت طلای سرخ

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، زعفران که به گل سلامتی، سلطان ادویه‌ها و طلای سرخ معروف است، ارزشمندترین گیاه ایران بوده و با آن عطر و طعم خوشمزه و خوش رنگش مهمان سفره ایرانیان است. اگر پیش از این کشت و برداشت زعفران در مناطق خاصی از کشور انجام می‌شد ولی اکنون در بسیاری از نقاط کشورمان گیاه زعفران به خوبی کشت شده و باعث رونق اقتصادی منطقه نیز می‌گردد.

طی سال‌های اخیر مزرعه پرورش زعفران در کشور افزایش یافته و فعالان اقتصاد مقاومتی کشت زعفران را به یکی از پرسودترین فعالیت‌های اقتصادی تبدیل کرده‌اند و می‌توان برای شروع یک کسب و کار جدید از روش‌ها و راهکارهای ارائه شده از سوی آنان بهره گرفت و شروع به کار کرد.

در این گزارش، به سراغ رحمان صلابتی یکی از فعالان عرصه اقتصادمقاومتی رفته‌‌ایم که در کار کشت زعفران فعالیت کرده و سرمایه خود را از بازار طلا به بازار زعفران آورده تا در گردش چرخ‌های اقتصادمقاومتی فعال بوده و به رفع بیکاری جوانان دوست و آشنا و فامیل نیز کمکی کرده باشد.

طلاهایی که به پای زعفران آب شد

رحمان صلابتی یک کارآفرین و فعال عرصه اقتصاد مقاومتی در شهرستان مرند استان آذربایجان‌ شرقی است، او کارمند بانک بود و بعد از بازنشستگی مثل خیلی از افراد دیگر خانه‌نشین نشده بلکه راهی بازار سرمایه شده و به طلا فروشی مشغول می‌شود.

وی می‌گوید: در بازار طلا با اینکه درآمد خوبی داشتم ولی بیکاری جوانان فامیل اذیت‌کننده بود، آنها صاحب درآمدی نبودند تا تشکیل خانواده دهند، بنابراین تصمیم گرفتم سرمایه خود را از بازار طلا بیرون آورده و در کار دیگری سرمایه‌گذاری کرده و برای اشتغال جوانان نیز کمکی کرده باشم، از این‌رو بعد از مطالعات در زمینه کاشت و بسته‌بندی زعفران یک شرکت به نام« خوش طعم مرند» ثبت کردم و در کنار آن زعفران تولیدی خودمان نیز با برند« بیریمجی» در بازار عرضه می‌شود.

راه‌اندازی صنعت بسته‌بندی

وی ادامه داد: وقتی متوجه شدم زعفران‌کاران به صورت فله‌ای زعفران می‌فروشند، تصمیم گرفتم اول صنعت بسته‌بندی را راه‌اندازی کنم، با وجودی که موانع زیادی سر راهم گذاشتند و برای کسب مجوز مسوولان مربوطه خیلی اذیت کردند ولی من نیز تصمیم قاطع گرفته بودم و به لطف خدا  از همه موانع  عبور کردم.

صلابتی با اشاره به بسته‌بندی زعفران در این شرکت خاطرنشان کرد: در حال حاضر انواع و اقسام زعفران را بسته‌بندی کرده و به بازارهای هدف ارسال می‌شود.

زعفران بکارید و بیکار نمانید

 فعال اقتصاد مقاومتی  ادامه داد: هدف اصلی من از راه‌اندازی این کسب و کار این بود که در منطقه هیچ کشاورزی بیکار نماند به روستاهای مختلف سفر کرده و منطقه را بررسی کرده و وقتی می‌دیدم کشاورزان روستا بیکار هستند با آنها صحبت کرده و می‌گفتم به جای اینکه بیکار بمانید کشت زعفران را شروع کنید، زعفران به آب خیلی کمتری نیاز دارد و اگر امسال بکارید قطعا سال بعد  تمام هزینه‌های اولیه را به دست می‌آورید.

رحمان صلابتی در تمام مراحل یار و یاور کشاورزان بوده و با راهنمایی‌ها و مشاوره‌های خود در جهت رفع بیکاری از منطقه تلاش می‌کند. او همچنین برای یاری و کمک به کشاورزان پیازچه‌های اولیه را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد تا آنها انگیزه بیشتری برای ادامه کار داشته باشند و بعد از برداشت محصول و سود حاصل از آن هزینه پیازچه‌ها را حساب می‌کنند.

کجا زعفران بکاریم؟

وی در مورد محل کشت زعفران گفت: زعفران گیاهی است که هر سال گل می‌دهد، باید در جایی کاشته شود که در تابستان آبیاری نشود. (مثلا در جایی کاشته نشود که پر از درخت باشد و کشاورز مجبور به آبیاری باشد). زمان شخم‌زنی زمین برای کاشت زعفران خردادماه است.برای آماده‌سازی کاشت زعفران زمین زیر و رو شده و علف‌های هرز آن پاکسازی شده و سمپاشی می‌شود تا برای کاشت زعفران آماده شود.

کی زعفران بکاریم؟ اواسط مرداد بهترین زمان کاشت زعفران

زعفران‌کار مرندی بهترین فصل کاشت زعفران را اواسط مردادماه ذکر کرد و گفت: مردادماه بهترین زمان برای کاشت زعفران است، کاشت به موقع در این فصل باعث افزایش پیازچه و تولید آن می‌شود.

وقتی در مردادماه برای اولین بار زعفران کاشته شد آبیاری می‌شود. دو ماه بعد نوبت آبیاری در ۱۵ مهرماه است وقتی به این شکل مزرعه زعفران آبیاری شد تا آخر مهر گل‌دهی شروع می‌شود.

در زمان کاشت بین زعفران‌ها فاصله نگذارید

پیش از این عموم کشاورزان فکر می‌کردند برای کاشت زعفران باید بین آنها فاصله‌گذاری شود در حالی که الان کارشناسان می‌گویند باید در عمق ۲۰ سانتی‌متری زمین و در یک ردیف و بدون فاصله کاشته شود، سپس در ردیف بعدی ۲۰ سانتی‌متری فاصله‌گذاری شده و دوباره بدون فاصله در یک ردیف کنار هم کاشته شود. فاصله گذاشتن در هر ردیف برای این است که در زمان چیدن گل زعفران  افراد در آن فاصله ردیف‌ها بوده و دیگر گل زعفران له نمی‌شود.

صلابتی با اشاره به اینکه زعفران، گیاهی پرمحصول و پربازدهی است، افزود: در آمد کار زعفران خیلی خوب بوده و هر سال درآمد خوبی نصیب زعفران کار می‌شود، به عنوان مثال یک خانواده چهار نفری اگر در یک هکتار زمین  زعفران بکارند، هزینه یک سال آنها را تامین می‌شود.

یک سال زعفران بکار ۶ سال آسوده باش

 در کشت زعفران فقط سال اول کمی سختی کار دارد، یک سال زعفران می‌کاری ۵ الی ۶ سال دیگر با کاشت زعفران کاری نداری، وقتی پیازچه خودش را با زمین و خاکی که در آن کاشته شده مطابقت می‌دهد هر سال خودش گل می‌دهد. باید توجه داشت زعفران بعد از هفت سال به اندازه‌ای تکثیر می‌شود که پیازچه‌ها به همدیگر فشار وارد می‌کنند، یک کیلو پیازچه بعد از هفت سال به هفت کیلو تبدیل می‌شود آن موقع است که باید پیازچه‌ها را در آورده و در زمین دیگری بکاریم.

 اگر زمین دیگری نداشتیم به مدت سه سال همان زمین را محصولات دیگری از جمله گندم یا جو کاشته، سپس دوباره بعد از تقویت زمین پیازچه های زعفران  کاشته می‌شود، چون پیازچه‌های زعفران زیاد شده‌اند، می‌توان بخشی از پیازچه‌ها را فروخت.

کشت زعفران در کنار حوض پرورش ماهی ممنوع

کارآفرین مرندی ادامه داد: نکته مهم دیگری که نباید فراموش کرد این است، مزرعه زعفران نباید در کنار حوض پرورش ماهی باشد، چرا که آب حوض پرورش ماهی باعث ورود میکروب به پیازچه زعفران شده و آن را خراب می‌کند.

موش و خوک آفت مزارع زعفران

فعال اقتصاد مقاومتی شهرستان مرند در مورد آفت‌هایی که ممکن است گیاه زعفران را تهدید کند، بیان داشت: در زمینی که موش و خوک وجود داشته باشد، نباید زعفران کاشت مگر اینکه قبلا زمین از وجود آنها پاکسازی شود. موش پیازچه زعفران را خورده و به شدت آسیب می‌زند. به غیر از آفت حیوانی، زعفران هیچ آفتی ندارد. مقدار مصرف آب نیز کم است و این بزرگترین مزیت یک گیاه برای کشاورزی است.

زعفران با عیار طلا

زعفران‌کار باسابقه شهرستان مرند در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه زعفران نیز مانند طلا دارای عیار است، افزود: زعفران نیز مانند طلا دارای عیار است. همان طور که در کشور ما طلای ۱۸ عیار خرید و فروش می‌شود در برخی کشورها نیز طلای ۲۴ عیار که قیمت خیلی بالایی داشته و بسیار مرغوب است خرید و فروش می‌گردد. زعفران نیز همچون طلا دارای عیار است. برخی از زعفران‌ها دارای عیار پائینی بوده و ارزش غذایی خاصی ندارند. ولی زعفران‌هایی نیز در بازار موجود است که عیار بسیار بالایی داشته و به شدت مرغوب هستند.

وی با بیان اینکه زعفران آذربایجان‌شرقی بسیار مرغوب و دارای عیار بالایی است، تصریح کرد: زعفران این منطقه بسیار خوب و دارای عیار بالایی است و من به نوبه خودم برای داشتن زعفران با عیار بالا بسیار زحمت کشیده و در شهر مقدس مشهد با زعفران‌ کاران و تولیدکنندگان جلسات زیادی برای تبادل اطلاعات و مشاوره داشتم.

صلابتی با توجه به اشتغال‌زایی صورت گرفته در کار تولید و بسته‌بندی زعفران، گفت: در حال حاضر دو سالن  وجود دارد که بسیار بهداشتی بوده و در زمینه تولید زعفران برای پنج نفر اشتغال‌زایی ایجاد شده و کار بسته‌بندی به صورت دستی صورت می‌گیرد. در بخشی از سالن آزمایشگاهی وجود دارد که زعفران از لحاظ رنگ، وجود میکروب و سایر آیتم‌ها مورد آزمایش و ارزیابی قرار می‌گیرد و تمام زعفران‌های ما به شرط آزمایش فروخته می‌شود.

وی در پایان صحبت‌های خود ضمن تشکر از حمایت‌های بسیج سازندگی گفت: در کار کشت و تولید زعفران سازمان بسیج سازندگی همواره در کنار ما بوده و از ما حمایت کرده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.