×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه کشت گیاهان دارویی و افزایش چهار برابری آن در سمنان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، لطف‌الله رضایی اظهار کرد: استان سمنان از ظرفیت‌های بالایی در حوزه گیاهان دارویی که می‌تواند به اقتصاد کشاورزان و بهره‌برداران کمک کند، برخوردار است.

توسعه کشت گیاهان دارویی و افزایش چهار برابری آن، باهدف بهره‌وری اقتصادی بیشتر و مصرف آب کمتر در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان قرار دارد.

وی افزود: افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی در استان عمدتاً مربوط به مراتع و اراضی دیمی است که اکثرا در مناطق پر بارش استان هستند و از این‌ رو باید گفت نه‌ تنها در سال‌های اخیر افزایش سطح زیر کشت در کشاورزی استان صورت نگرفته بلکه شاهد کاهش در بخش زراعت نیز بوده‌ایم.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، از کاهش ۷۰ درصدی سطح جالیزهای استان سمنان در سال‌های اخیر خبر داد و گفت: امروزه اراضی زیر کشت نباتات علوفه‌ای عمدتاً به باغاتی تغییر کاربری پیدا کرده که آبیاری قطره‌ای دارند.

وی با ابراز خرسندی از توسعه باغات کم‌آب‌بر تصریح کرد: بخش عمده‌ای از اراضی که پیشتر تحت کشت جالیز بود امروزه به باغات کم‌آبر و از جمله پسته تغییر کاربری دادند که در کنار بهره‌وری بالا، آب بسیار اندکی نیز مصرف می‌کند و در نتیجه آن شاهد کاهش مصرف آب در سطح کشاورزی استان بوده‌ایم.

رضایی افزود: استان سمنان در زمره استان‌های برتر کشور در نصب کنتورهای هوشمند در سال‌های اخیر بوده است و بدون شک این امر میزان مصرف آب کشاورزی در این استان کویری را کاهش داده است.

وی با اشاره جدی بودن کمبود منابع آبی در این استان به بر ضرورت بهره‌وری بهتر از منابع در دسترس تاکید و اضافه کرد: ۸۵ تا ۹۰ درصد آب استان سمنان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

همچنین مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود از قلع‌وقمع ۳ هکتار از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهر بسطام از توابع این شهرستان خبر داد.

علی‌اصغر حجی اظهار کرد: این مهم در راستای حفظ و صیانت از اراضی کشاورزی و باغی و به استناد تبصره ۲ ماده ۱۰ الحاقی قانون حفظ کاربری اراضی برخورد قاطع با کاربران غیرمجاز انجام‌شده است.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.