×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
روش های کشاورزی سودمند (GAP)

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، استفاده ی نامناسب نهاده ها تاثیر سوء معنی داری بر روی محیط زیست دارد و تولید محصولات کشاورزی را بی ثمر می نماید. در دهه ی گذشته، تمامی بخش های جامعه در مورد سیستم های تولید پایدار و مدیریت منابع طبیعی جهت ایجاد کشاورزی سودآور و دوست دار طبیعت بحث و تبادل نظر داشته اند. پایدار بودن کشاورزی به رشد و توسعه ی جامعه کمک می کند. سلامت انسان و حیوانات و سیستم های اقتصادی که از محیط زیست حفاظت می کنند، از موضوعات مهم مورد توجه در کشاورزی پایدار است.

GAP یک اصطلاح عمومی است که قوانین کشاورزی پایدار را برای دولت ها، کشاورزان، حمایت کنندگان، فرآوری کنندگان، تجار و مصرف کنندگان تعریف می نماید.

GAP به عنوان یک راهنما جهت یکسان نمودن سیاست ها و روش های ملی و بین المللی کشاورزی پایدار عمل می کند.

GAP یک قانون رسمی و اداری نیست بلکه شامل قوانین داوطلبانه کاربردی است که می تواند توسط سازمان های غیردولتی مختلف توسعه داده شود.

در GAP مجموعه ای از قوانین برای سیستم های کشاورزی انفرادی به دقت شرح داده شده است. بوسیله ی این تلاش ها قصد دارند که بخش های مختلف جامعه را به مباحثه و عمل به این قوانین و به سمت تحول در جهت کشاورزی پایدار سوق دهند. دریافت کد GAP به این معنی نیست که تمام اهداف محقق شده و کار بطور کامل انجام شده است. به دلیل اجزای فعال طبیعت، این کد بایستی بیشتر توسعه یابد تا نیازمندی های جدید را بر طرف سازد. از طرف دیگر، تولید گیاهان دارویی دارای برخی ویژگی های خاص است که آن را از محصولات تجاری و باغی متمایز می کند. در این بخش، بهره برداری بی رویه و تجارت غیر قانونی گونه های گیاهی وحشی، تخریب زیستگاه ها و سیستم های برداشت نامناسب سبب بهره برداری ناپایدار از منابع طبیعی و تهدید گونه های گیاهی خاص می شود. جهت تهیه برخی مقررات تکمیلی برای کشت و پرورش و فرآوری پس از برداشت گیاهان دارویی و معطر که در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی-بهداشتی به عنوان ماده ی اولیه بکار می روند، روش های کشاورزی سودمند (GAP) و روش های صحیح برداشت از طبیعت (GWP) برای گیاهان دارویی و معطر توسط انجمن پرورش دهنده گان اروپا (EGA) تنظیم شده است. درک و پذیرش GAP برای کشت و پرورش گیاهان دارویی و معطر به دلیل اینکه اختلال و مزاحمتی در طبیعت ایجاد نمی کند برای تمامی مردم جهان قابل پذیرش است.

واقعیت این است که هنوز قوانین GAP برای بسیاری از کشاورزان ناشناخته است. به عنوان مثال، شستن گیاهان در طول دوره ی پرورش آنها معمولاً انجام نمی شود که این عملیات برای گیاهانی که بخاطر ریشه هایشان برداشت می شوند اهمیت فراوانی دارد. در مناطق مرطوب، قارچ ها می توانند در طول دوره ی برداشت تمامی ریشه ها و ریشه چه ها را آغشته کنند. اگر محصول بطور صحیح تمیز نشود، پول بیشتری می توانیم بدست بیاوریم زیرا محصول براساس وزن اش فروخته می شود. گاهی اوقات آب آلوده سبب افزایش میزان آلودگی های باکتریایی می شود که بر روی سلامتی غذا اثر می گذارد. منبع دیگر آلودگی، استفاده از کودهای حیوانی و خشک کردن گیاهان بر روی زمین است. جهت تعیین میزان آلودگی باکتریایی، انجام آزمایش مورد نیاز است که توسط خریدار انجام می شود. چندین راه حل برای این مشکلات وجود دارد ولی سبب می شود که هزینه های بیشتری به کشاورز تحمیل شود. از انجام روش های غیرصحیح مانند مخلوط کردن محصولات آلوده با محصولات تمیز بایستی اجتناب شود زیرا کمترین میزان باکتری می تواند وارد معده شود و در آنجا تکثیر یابد. آلودگی رادیواکتیویته یکی از انواع مهم آلودگی است که پس از حادثه نیروگاه چرنویل بشدت مورد بحث قرار گرفته است. پس از این حادثه، میزان بسیار بالایی از مواد رادیواکتیو در گیاهان مناطق مختلف اروپا و آسیا مشاهده شد. متاسفانه بسیاری از گیاهان آلوده را از بین نبردند. این گیاهان آلوده را با گیاهان دارای آلودگی کمتر مخلوط کردند و به شرکت ها فروختند. اگر این نوع آلودگی ها در هنگام خرید مشخص نشوند، کنترل آنها در محصولات نهایی بسیار مشکل خواهد بود.

در مراحل پس از برداشت ممکن است که قطعات بدن حشرات، مدفوع حیوانات و موی بدن جوندگان با محصول مخلوط شود. حد مجاز این آلودگی ها توسط خریداران و فرآوری کنندگان بسیار محدود شده است و علاوه بر بازرسی چشمی (بینایی)، برخی تست های شناور سازی نیز قبل از خریدن محصول انجام می شود. برای انجام این تست، یک نمونه از محصول را درون یک مایع شناور می کنند. در اثر اختلاف وزن مخصوص آنها، برخی مواد به سمت پایین مایع می روند و برخی دیگر بر روی آن شناور می شوند. بررسی محصول در زیر میکروسکوپ می تواند جهت ردیابی و پیدا کردن مواد خارجی بکار برود.

 

منبع:

نجفی، فرزاد.، عبادی، محمدتقی.، عباسیان، جلال. ۱۳۹۰. فرایندهای برداشت، خشک کردن و فرآوری گیاهان دارویی و معطر. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی تهران. ۳۸۰ ص

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.