×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گفتگو با منتخب بورس تحصیلی پروفسور امیدبیگی

تهیه و تنظیم: میترا زمانی

 

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، طی برگزاری مراسم جایزه علمی دکتر امیدبیگی، یک دانشجو نخبه توانست برنده بورس تحصیلی دکتر امیدبیگی گردد که در ادامه صحبت های این جوان را می خوانید.

 در آغاز خود را معرفی کنید و درباره رشته تحصیلی و زمینه شغلی خود توضیح دهید.

راضیه سون متولد مرداد ۱۳۸۰ هستم. در رشته حسابداری تحصیل میکنم و در حال حاضر دانشجو هستم و در کنار تحصیل، وقتم را به کارهای پژوهشی و تحقیقات علمی اختصاص میدهم، که از جمله مقاله نویسی که به آن علاقه دارم و حتی در دوره های مقاله نویسی شرکت میکنم. گاهی اوقات در برنامه ریزی هایی که دارم زمانی را به مطالعه مقالات علمی و کتاب های مرتبط به موضوع های علمی مثل: جانوران، نجوم، گیاهان دارویی و…. صرف می کنم. بنده از کودکی بسیار ذهن کنجکاو و خلاقی داشتم که به این علت مورد تشویق معلمان و ‌اطرافیان بودم و همیشه این موضوع را به من گوشزد می‌کردند که باعث تشویق من می شد. در سال تحصیلی ۹۶-۹۷ اولین موفقیتی که بدست آوردم این بود که نفر اول استانی و منتخب کشوری جشنواره خوارزمی شدم و در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ هم در جشنواره ملی گیاهان دارویی که در آبان ۹۷ به مدت ۳ روز در تهران برگزار شد، نفر اول کشوری شدم. همچنین بنده دارای گواهینامه های معتبر ملی و بین المللی نخبه پروری و مقاله نویسی هستم.

چگونه با این رویداد آشنا شدید و هدفتان از شرکت در این مراسم چه بود؟

حقیقتا در دوره اول متوسطه مدیر مدرسه سرکار خانم پرویزی که ایشان بسیارشریف، محترم و مهربان هستند در مورد اختراعات و پروژه هایی که دانش آموزان انجام می دادند و به موفقیت هایی رسیده بودند با من صحبت کردند. آن روز صحبت های ایشان خیلی روی بنده تاثیر گذاشت. همچنین بیاد می آورم وقتی هشت ساله بودم با خواندن سرگذشت مخترعینی چون ادیسون و … در کتاب فارسی در ذهنم این مساله کشف و اختراع را پرورش می دادم تا شاید روزی به مردم جهان کمک کنم، ولی راه رسیدن به این هدف را بلد نبودم. یک سال بعد از صحبت های مدیر مدرسه، در دوره دوم متوسطه نیز سرپرست بخش حسابداری هنرستان سرکار خانم بهرامی مجددا بحث اختراعات دانش اموزان را بازگو کردند، اینبار بخاطر تلنگری که مجدد به من وارد شد، کوتاه نیامدم و با خانم بهرامی علاقه خودم را مطرح کردم. ایشان هم مرا با پژوهش سرای دانش آموزی دکتر حسابی آشنا کردند.

و بعد از ۳ سال فعالیت در پژوهشسرا که دیگر آنجا شناخته شده بودم، در آذر ماه سال تحصیلی ۹۸ بود که از شرکت دانش بنیان نخبگان شیراز با من تماس گرفتند و من در بخش دانش آموزی جشنواره پروفسور امیدبیگی ثبت نام کردم. برای شرکت در این جشنواره پژوهش های خود را ارسال کردم. بعد از دو ماه مجددا تماس گرفتند و گفتند که مقام اول را کسب کرده ام. هدف بنده از شرکت در این جشنواره این بود تا تحت حمایت مجموعه قرار بگیرم و فرصتی بود تا حمایتی برای پروژه داروسازی ام فراهم کنم. امیدوارم این جشنواره به یک جشنواره ملی تبدیل شود تا همه افراد بتوانند از مزایای آن بهرمند شوند!

سطح علمی این رویداد را چطور دیدید؟ چقدر با دکتر امیدبیگی آشنایی دارید؟

بنظرم جشنواره بسیار عالی و خوبی بود و بی نقص. خیلی خوشحالم که در اولین سال برگزاری آن اولین برنده بودم. مطمنم اگر در آینده گسترده تر برگزار شود، برای حمایت ایده های دانشجویان و دانش اموزان می تواند ارزشمندتر از قبل باشد. من دکتر امیدبیگی را از طریق مطالعه و سرچ راجع به ایشان، شناختم و متوجه شدم که چه انسان محترمی بودند. واقعا حیف شد که در بین ما نیستند ولی مطمئنم همیشه یاد و نام ایشان در دل ها باقی می ماند و من افتخار میکنم که مسئولان بنده را لایق دانستند که در این رویداد بعنوان فرد برتر انتخاب کنند.

عنوان پژوهش و کار شما چه بود؟

پروژه کاربرد گیاهان دارویی در زمینه درمان زخم بستر که ساخت یک پماد برای افرادی که مبتلا به زخم بستر هستند و درمان آن.

 نظر شما راجع به برگزاری چنین رویدادهایی در سطح کشور چیست؟

بنظرم جای تقدیر دارد که در کشوری زندگی میکنیم که کسانی هستند به جوانان کشور عزیزم ایران اهمیت می دهند تا فرزندان این کشور بتوانند استعدادهایشان را بشناسند و بیشتر شکوفا کنند و باعث افتخار هم میهنان و در داخل و خارج از کشور شوند و نامشان به عنوان یک ایرانی موفق بدرخشد.

در حوزه صنعت و دانش گیاهان دارویی کشور چه خلاهایی را احساس میکنید.

بهتر است مکان هایی مثل آزمایشگاه ها و یا مراکز این چنین را به صورت رایگان یا با هزینه های کم در اختیار افراد مشتاق بگذارند تا پروژه های این افراد عملی شود و یا برخی از موانعی که برای گرفتن مجوزها و .. است در این مسیر برداشته و یا تسهیل گردد تا موجب ناامیدی و خستگی پژوهشگر نشود. من با برخی از افراد آشنایی داشته ام که پروژه های خوبی داشته اما بخاطر نبودن سرمایه گذار تحقیق را رها کرده اند.

در زمینه توسعه گیاهان دارویی، جوانان ما به چه زیرساخت‌ها و ‌شرایطی نیازمندند؟

با برگزاری دوره ها و کلاس های مناسب و علمی و حضور یک استاد راهنما می توان شرایط فکری و صحیحی را برای علاقمندان این حوزه فراهم کرد. همچنین اگر شرکت های گیاهان دارویی و داروسازی به پروژه های خوب بها دهند و حمایت مالی داشته باشند، نقش موثری در تحقق پژوهش های جوانان خواهند داشت.

حرف آخر …

خداوند را شاکرم که توانسته ام به لطف او در جهت تحقق اهدافم گام بردارم.

تشکر ویژه از عوامل اجرایی این جشنواره، خانواده مرحوم پروفسور امیدبیگی، شرکت زردبند، مجمع خیران فارس و بنیاد نخبگان هر دو استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد دارم.

بنظرم مهم ترین بخش موفقیت دانش آموزان در گام اول توجه از طرف خانواده هست که به خواسته بچه ها توجه کنند و موجب پیشرفتشان شوند و من هم از حمایت خانواده همواره برخوردار بوده و از آنها متشکرم.

به امید موفقیت بیشتر کشور عزیزمان ایران.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.