×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
“سنجد تلخ” و فواید ارزشمند آن

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، دکتر حورا آموزگار داروساز و مسوول فنی تولید داروهای گیاهی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، در این زمینه اظهار کرد: برگ و گل سنجد تلخ در درمان آرتریت، زخم گوارشی، نقرس و راش های پوستی ناشی از بیماری های عفونی مثل سرخک استفاده می‌شود.

دکتر آموزگار خواص برگ، دانه، روغن دانه و برگ‌های سنجد تلخ را برشمرد و عنوان کرد: چای برگ سنجد تلخ منبع آنتی اکسیدان، آمینو اسید، اسید چرب و مواد معدنی است و دانه آن جلوگیری کننده از عفونت، بهبود دید و کاهش سرعت پیری است.

همچنین برگ های آن برای کاهش فشار خون و کلسترول، کنترل بیماری های قلبی و عروقی و ضد پیری استفاده شده و روغن دانه آن بعنوان اکسپکتورانت عمل کرده و در آسم، آنژین قلبی و کلسترول بالا نقش درمانی دارد.

وی افزود: از دیگر خواص روغن سنجد می توان به خاصیت آنتی اکسیدانی آن اشاره کرد. از دیگر خواص این روغن گیاهی کند کننده سرعت زوال عقل در پیری،کاهنده احتمال بروز سرطان و عوارض ناشی از داروهای شیمی درمانی، تقویت کننده سیستم ایمنی، درمان زخم معده ، روده و رفلاکس معده به مری بوده و مصرف خوراکی آن سبب کاهش خشکی چشم و شب کوری می شود.

مسوول فنی تولید داروهای گیاهی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در ادامه اظهار کرد: سنجد تلخ منبع غنی از ویتامین C، A،E، بتاکاروتن، مواد معدنی، آمینواسید و اسید چرب است که به صورت موضعی در درمان زخم های پوستی، زخم بستر، آفتاب سوختگی، اگزما، خشکی پوست و آکنه و در مصارف غذایی در ساخت ژله، آب میوه و سس ها و در مصارف آرایشی در محصولات ضد پیری کاربرد دارد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی، آموزگار در پایان تاکید کرد: این گیاه دارویی خاصیت ضد انعقاد دارد و با داروهای ضد انعقاد با احتیاط باید مصرف شود.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.