×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
“دمنوش به” مناسب برای روزهای پاییزی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، هانیه ناصری، از “به” به عنوان یک میوه پرخاصیت یاد کرد و افزود: دمنوش این میوه خواص فراوانی دارد که توصیه می شود در فصل پاییز حتما از آن استفاده شود.

وی افزود: دمنوش بِه موجب تعادل طبع در تمامی افراد با هر طبع و مزاجی می شود و دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد و سردی و سنگینی معده را درمان می‌کند.

ناصری تصریح کرد: بسیاری افراد با شروع فصل پاییز دچار علائم آلرژی از جمله خارش گلو، آبریزش چشم و بینی، سرفه و یا عطسه های مکرر می شوند که برای این افراد استفاده از دمنوش به می تواند بسیار مفید بوده و به رفع یا کاهش شدت این علائم کمک کند. همچنین استفاده از دمنوش به برای افرادی که هنگام بیدارشدن احساس سنگینی سَر داشته و یا حالت تهوع های صبحگاهی دارند، توصیه می شود.

ناصری خاطرنشان کرد: استفاده از این دمنوش به همراه زعفران در عصرهای پاییزی به روند درمان بی خوابی شبانه و تنش های عصبی کمک می کند.

وی افزود: همچنین افرادی که در این فصل دچار خشکی پوست می شوند، دمنوش به می تواند برای آنها بسیار مفید باشد و به رفع خشکی پوست آنها کمک کند.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی از دمنوش به به عنوان نوشیدنی‌ ای مفید برای پاکسازی بدن یاد کرد و افزود: افرادی که شوره چشم و ابرو هم دارند مصرف این نوشیدنی برای آنها بسیار مفید است.

ناصری در ادامه در خصوص روش تهیه دمنوش به گفت: برای تهیه دمنوش به نخست باید میوه به رسیده و شیرین خریداری شود و میوه ها را باید خوب شسته تا پرزهای روی آن برود و اگر پوست “بِه” کاملا زرد باشد نیازی به گرفتن آن نیست.

وی افزود: پس از شستن میوه به باید آن را با رنده فلزی خلال کرده و بعد از گذاشتن درون یک ظرف، روی وسیله گرمازایی با گرمای ملایم و پیوسته، مانند شوفاژ قرار داد. بسته به رطوبت هوا و دمای گرم کننده بین یک تا دو روز طول می کشد تا قطعات “به” خشک شوند، در این مرحله، خشکی نباید آنقدر زیاد باشد که خلال ها را بتوان مانند چوب کبریت شکست.

ناصری خاطرنشان کرد: مرحله پایانی آماده سازی میوه ها برای تهیه دمنوش، بو دادن آنهاست که برای این کار باید یک ماهی تابه فلزی را روی شعله گاز گذاشته تا ظرف خوب داغ شود، سپس خلال های بِه خشک شده را همزمان در ماهیتابه ریخته و به سرعت زیر و رو کرده تا حرارت به طور یکسان به همه خلال ها برسد. این کار را تا وقتی که رنگ خلال ها به قهوه ای پررنگ برسد باید ادامه داد، در این مرحله کمی بلند شدن دود از خلال ها طبیعی است و حتی به خوش رنگتر شدن دمنوش هم کمک می کند.

وی افزود: پس از تغییر رنگ و بو داده شدن میوه های به، باید ماهیتابه را از حرارت دور کرده و بگذارید خنک شود. سپس میوه ها را در ظرف دربسته شیشه ای نگهداری کرده و باید از رطوبت هم دور نگه داشته شوند.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی افزود: برای تهیه دمنوش بِه برای هر نفر باید حدود یک قاشق غذاخوری معمولی از این میوه های بو داده شده را در یک قوری با یک لیوان آب جوش به مدت ۲۰ دقیقه روی بخار، خوب دم کنید و دراین صورت دمنوش آماده مصرف است.

ناصری خاطرنشان کرد: افزودن مقدار اندکی زعفران یا چوب دارچین و هِل آثار مطلوب قلبی و مغزی این دمنوش را تقویت می کند و رنگ و مزه اش را هم ارتقاء می‌دهد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.