×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه و فرآوری گیاهان دارویی یکی از مهمترین طرح های اقتصاد مقاومتی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل وزارت جهاد کشاورزی، دکتر اسحاق جهانگیری در جلسه گزارش وزارت جهاد کشاورزی در خصوص طرح توسعه و فرآوری گیاهان دارویی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ایران کشوری است که از جهات مختلف از مواهب و نعمات الهی برخوردار است که اگر به خوبی به هر یک از این ظرفیت ها بپردازیم، می تواند بخشی از مشکلات کشور را برطرف کند.

معاون اول رییس جمهور طرح توسعه و فرآوری گیاهان دارویی را از جمله طرح های پراهمیت در کشور برشمرد و اظهار داشت: توسعه و فرآوری گیاهان دارویی از هر منظر می تواند یکی از مهمترین طرح ها و پروژه های اقتصاد مقاومتی باشد چرا که این طرح متکی به ظرفیت های داخلی کشور است و رویکرد درون زایی اقتصاد مقاومتی نیز ناظر به همین موضوع است.

وی با اشاره به رویکرد عدالت بنیانی اقتصاد مقاومتی، خاطر نشان کرد: توسعه گیاهان دارویی می تواند گامی در جهت تحقق رویکرد عدالت بنیانی اقتصاد مقاومتی نیز باشد زیرا معمولا کشت و تولید گیاهان دارویی در مناطقی است که دولت همواره به دنبال ارائه خدمت بیشتر به مردم این مناطق و پرداخت تسهیلات اشتغال زایی است تا بتواند علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی، درآمد مردم در این مناطق را نیز افزایش دهد.

دکتر جهانگیری همچنین با اشاره به گزارش معاون علمی و فناوری رییس جمهور مبنی بر برگزاری نمایشگاه های متعدد سالانه در حوزه گیاهان دارویی، گفت: طرح توسعه گیاهان دارویی همچنین می تواند گامی در جهت تحقق رویکرد دانش بنیان بودن اقتصاد مقاومتی باشد و با توجه به اینکه اجرای این طرح ها متکی به مردم و بخش خصوصی است، رویکرد مردمی بودن اقتصاد نیز در این طرح نهفته است.

معاون اول رییس جمهور برون گرایی را از دیگر رویکرد های سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: در طرح توسعه و فرآوری گیاهان دارویی اگر محصولی با استاندارد های مناسب تولید شود، زمینه صادرات آن به دیگر کشورها نیز فراهم است که می تواند به معنای برون گرایی اقتصاد باشد.

وی کمک به اجرای مناسب طرح توسعه و فرآوری گیاهان دارویی را یک وظیفه مهم ملی برشمرد و از دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خواست تمرکز ویژه ای بر این طرح داشته باشد و مقدمات لازم برای آن را فراهم کند تا شاهد توسعه این بخش و تکمیل زنجیره آن از محل کشت تا محل فرآوری باشیم.

دکتر جهانگیری با اشاره به گزارش نماینده وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه ارزش صادرات محصولات گیاهان دارویی به صورت خام در حال حاضر در حدود ۹۵۰ میلیون دلار است، تصریح کرد: براساس گزارش های این وزارتخانه اگر بتوانیم اقدامات و سرمایه گذاری های لازم و حمایت های کافی را از این طرح انجام دهیم ارزش صادرات این محصولات می تواند به ۱۶ میلیارد دلار برسد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.