×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

هیرسوتیسم در سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ، منجر به افزایش سطح آندروژن و در نتیجه مشکلات روحی و زیبایی زیادی میشود.

 تحقیقات اخیر در ترکیه نشان داده است که چای نعناع دارای خواص آنتی آندروژنیک در زنان مبتلا به هیرسوتیسم است. تا کنون هیچ تحقیقی برای ارزیابی اینکه آیا کاهش در سطح آندروژن توسط چای نعناع به وجود می آید انجام نشده است ،و تنها برگردانی از یک بهبود بالینی در درجه ای از هیرسوتیسم است. این مطالعه در دو مرکز ، ۳۰ روز کارآزمایی تصادفی کنترل شده انجام شد.

چهل و دو داوطلب به صورت تصادفی انتخاب شدند تا دریک دوره ۱ ماه و دو بار در روز چای نعناع مصرف کنند  و با مصرف دارونمای چای گیاهی مقایسه شدند.

در ۰ ، ۱۵ و ۳۰ روز پس از مطالعه سطح سرمی آندروژن هورمون و گنادوتروپینها بررسی و درجه هیرسوتیسم بالینی نمره داده شد و با استفاده از نمره Ferriman Galwey و پرسشنامه (DQLI اصلاح شده = شاخص زندگی کیفیت پوست) برای ارزیابی بهبود در سطح هیرسوتیسم گزارش شده توسط خود بیمار مورد استفاده قرار گرفت.

  ۴۱ نفر از ۴۲ بیمار مطالعه را کامل کردند. سطح تستوسترون آزاد و کل به میزان قابل توجهی در طول مدت ۳۰روز  در گروه چای نعناع (P <0.05) کاهش یافت. LH و FSH نیز افزایش یافتند     (P <0.05)  .ارزیابی ذهنی بیمار از درجه هیرسوتیسم خود توسط DQLI اصلاح شده  نمره گذاری شد که به طرز چشمگیری در گروه چای نعناع (P <0.05) کاهش یافته بود.  اگرچه کاهش قابل توجهی در رتبه بندی هیرسوتیسم Ferriman – Galwey بین دو گروه مورد آزمایش در طول مدت آزمایش (P = 0.12)  وجود نداشت، دگرگونی روشن و قابل توجهی در سطح هورمون مربوطه مشاهده شد. این گزارش بالینی با کاهش در درجه هیرسوتیسم گزارش شده توسط خود فرد همراه بود ولی متاسفانه با نمره امتیازبندی عینی  همراه نبود. این  نشان دهنده و تایید کننده آن است که نعناع دارای خواص آنتی آندروژن است ، این واقعیت ساده ایست که به علت رابطه بین هورمون های آندروژن و فولیکولار رشد مو و زمان تغییرات سلولی این نمی تواند به وضوح در آزمایشات بالینی برگردان شود. به عبارت ساده ، طول مدت مطالعه به اندازه کافی بلند نیست.

 مطالعات اصلی از ترکیه بود در واقع فقط ۵ روز به طول انجامید. زمان صرف شده برای هیرسوتیسم برای حل و فصل قابل توجه است و یک تحقیق بسیار طولانی دیگر در آینده پیشنهاد شده است. به عنوان یافته های مقدماتی دلگرم کننده است که نعناع دارای پتانسیل استفاده به عنوان یک درمان مفید و طبیعی برای هیرسوتیسم در سندروم تخمدان پلیکیستیک(PCOS)   است.

 

منابع : 

۱٫ Akdogan M ، و همکاران. بررسی اثر چای نعنا (Menthat Labiatae spicata) در سطح آندروژن در زنان مبتلا به هیرسوتیسم. تحقیقات Phytotherapy. E – میخانه ۲۰۰۷ فوریه ۲۰٫

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.