×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
هر لیتر اسانس گل‌محمدی با کیفیت در بازار بین ۸ تا ۱۲ هزار دلار است

علی زین‌العابدینی هزاوه مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به اینکه بخش بزرگی از فعالیت این شرکت دانش‌بنیان در حوزه تحقیق و توسعه برای اسانس‌گیری از گیاهان دارویی با استفاده از مدرن‌ترین تجهیرات است، اظهار کرد: با طراحی و ساخت دستگاه استخراج اسانس از گیاهان دارویی با استفاده از سیال فوق بحرانی و انجام خدمات اسانس‌گیری جهت دستیابی به شرایط بهینه آزمایشگاهی در جشنواره خوارزمی حائز رتبه اول در بخش طراحان کسب و کار شدیم. می توان گفت یکی از پایه‌گذاران تجاری در این عرصه هستیم.

وی با اشاره به اینکه این روش نسبت به روش‌های تقطیر و روش سنتی و معمول مزایای بسیاری برای کشور دارد، تصریح کرد: خوشبختانه مسئولان شرکت‌های درگیر روی خوشی به این دستگاه نشان دادند؛ بنابراین تمرکز اصلی خود را بین ۶۰ تا ۷۰ درصد روی این زمینه گذاشتیم. همچنین علاوه بر فروش و ساخت تجهیزات استخراج اسانس خودمان نیز در شرکت اقدام به استخراج اسانس از گیاهان ضد سرطان خون و گل محمدی کردیم. امیدواریم که بعضی از دانشگاه‌ها و ادارات به این امر مهم علاقه نشان دهند تا بتوانیم این تکنولوژی را به صورت گسترده‌تر در کشور جا بیندازیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: با توجه به تجربیاتی که طی ۱۰ سال گذشته روی این فناوری داشتیم، توانستیم بیش از ۶۲ مقاله آی اس آی را به چاپ برسانیم تا جایی که ۳۰ مقاله مختص گیاهان دارویی است. امیدواریم طی یکی دوسال آینده اگر گشایشی در شرایط اقتصادی کشور صورت گرفت، بتوانیم این تکنولوژی را به عنوان یکی از تکنولوژی‌های روز دنیا توسعه دهیم.

زین‌العابدینی هزاوه تأکید کرد: کشور ما بزرگترین تولید کننده گل‌محمدی در دنیا است؛ این درحالی‌ است که بلغارستان با یک پنجم تولید تقریبا ۸۰ برابر کشور ما درآمدزایی می‌کند. امیدواریم با جا انداختن تکنولوژی‌های نوین بتوانیم ارزآوری بیشتری نصیب کشور کنیم.

وی با بیان اینکه تکنولوژی بکارگیری از آن برای اسانس گیری نوین بوده و نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی دارد، گفت: اولین کاری که ما در شرکت انجام دادیم راه‌اندازی آزمایشگاه برای واحدها و شرکت‌های داروسازی و تعدادی نیز برای شرکت‌های آرایشی و بهداشتی بود. در همین زمینه تفاهم‌نامه‌ای با این شرکت‌ها در راستای توسعه همکاری منعقد کردیم تا گیاهانی که مدنظر دارند و احساس می‌کنند که اسانس خوبی می‌توان از آنها گرفت و یا در داروها و موارد مشابه استفاده کرد به آنها سرویس‌های خدماتی و پژوهشی ارائه می‌دهیم تا متوجه شوند که گیاهی که مدنظر است آیا صرفه اقتصادی دارد یا نه؟

زین‌العابدینی هزاوه ادامه داد: در فاز اول ارائه خدمات به شرکت‌ها است و در کنار آن با توجه به تحقیقاتی که خودمان روی گل‌محمدی و گیاه ضدسرطان انجام دادیم، دستگاهی برای شرکت‌ها آماده کنیم.

وی از تولید ۲۰ لیتر اسانس گل‌محمدی در سال خبر داد و گفت: هر لیتر گل‌محمدی در بازار که اگر با کیفیت مناسب تولید شود بین ۸ هزار تا ۱۲ هزار دلار است. به همین دلیل در حال حاضر شرکتها دنبال این هستند که روش‌ تقطیر سنتی و معمولی خودشان را که منجر به تولید اسانس بی‌کیفیت می‌شود با روش جدید جایگزین کنند. با توجه به اتفاقاتی که در کشور رخ داده متاسفانه مقداری دید بلند مدت در کشور محو شده و بیشتر به دنبال سودهای آنی هستند.

مدیرعامل این شرکت ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بزرگترین حامی شرکت‌های دانش‌بنیان است تا ارتباط این شرکت‌ها را با کشورهای دیگر شکل دهد تا جایی‌که نشست‌ها و سفرهای تجاری را با کشورهای همسایه ایجاد می کند. در همین راستا قرار بود که قبل از عید برای قرقیزستان این موضوع اتفاق بیفتد که بخاطر کووید-۱۹ انجام نشد. امیدواریم با سه یا چهار کشوری که در حال مذاکره هستیم بتوانیم تکنولوژی را در بخش دانشگاهی و داروسازی منتقل کنیم تا از نتایج تحقیقی خوبی که در این زمینه صورت می‌گیرد به سمت راه‌اندازی واحدهای صنعتی برویم.

وی درباره جهش تولید اظهار کرد: کارهای خوبی در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور صورت گرفته ولی یکی از بزرگترین ایرادهایی که وجود دارد؛ نبود سند جامع بلندمدت است. برنامه بلندمدت روی بودجه‌ نهادهای آموزشی و پژوهشی در پله اول وجود ندارد، اگر سند بلندمدت ۱۵ تا ۲۰ سال تهیه شود و این حمایت‌ها با جابجایی مدیران بخش‌های مختلف تغییر نکند، می توان به رونق شرکت‌های دانش‌بنیان امیدوار بود.

مدیرعامل این شرکت تصریح کرد: همیشه حمایت‌ها، حمایت مالی نیست؛ بلکه در بعضی از موارد اعطای وام یا دادن تسهیلات برای یک شرکت ممکن است مثل سم عمل کند. اگر مدیریت‌ها به شکل جامع و طولانی صورت گیرد به طور یقین جهش تولید مسیر خواهد شد. همچنین ایجاد بستری بدون تشویش در بازار ارز است؛ متاسفانه یکی از مواردی که بیشتر برای تولیدکننده مشکل ایجاد می‌کند بحث نوسانات قیمت دلار در بازار است که تولیدکننده برای خرید یک قطعه چند هفته درگیر تهیه آن است.

وی خاطرنشان کرد: اگر سامانی به بازار دلار داده شود و ثبات به بازار برگردد، مطمئنا شاهد جهش تولید در کشور خواهیم بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.