×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
چهارمحال و بختیاری قطب تولید گیاهان دارویی در کشور

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، گیاهان دارویی یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های طبیعی در هر استانی است، توجه به این گونه‌های بومی می‌تواند نقش مهمی در درآمدزایی جوامع محلی و ارزآوری داشته باشد.

تجارت گیاهان دارویی سالانه بیش از صدها میلیارد تومان تخمین زده شده که کشور ما منبع غنی از گیاهان دارویی است، گیاهان دارویی و خوراکی در استفاده از طب سنتی مورد استفاده اطبا قرار می‌گیرد.

موسیر، گل‌محمدی، زعفران، کلوس، زیره، گل گاوزبان، آویشن، ختمی، تره، کاردین، کنگر، سیردینگ و … در صدر گیاهان دارویی چهارمحال و بختیاری قرار دارد و می‌توان گفت تعداد گونه‌های گیاهی در این استان موجب شده است که این استان قطب تولید گیاهان دارویی در کشور محسوب شود.

طبق گفته کارشناسان حوزه کشاورزی و اشتغال، کشت گیاهان دارویی فرصتی مناسب برای ایجاد اشتغال و درآمدزایی است که اگر به طور علمی و کارشناسی مدنظر مسئولان مرتبط قراربگیرد می‌تواند رتبه بیکاری را در چهارمحال و بختیاری به طور چشمگیری کاهش دهد.

ابراهیم شیرانی معاون امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سند توسعه گیاهان دارویی استان در ۳ سال گذشته تدوین شد، اظهار کرد: یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع استان زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد که از این میزان حدود ۶۰۰ هکتار به کشت گل‌محمدی اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه به دنبال تغییر الگوی کشت در مزارع چهارمحال و بختیاری هستیم، گفت: ۳۵۰ هکتار از مزارع استان زیر کشت موسیر، ۴۴ هکتار زیر کشت زیره، ۳۳ هکتار زیر کشت سیاه‌دانه و ۲۳۰ هکتار زیر کشت زعفران قرار دارد.

شیرانی با بیان اینکه فرآوری، زنجیره مغفول در کشت گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری است، افزود: معمولا گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی برای فرآوری به خارج از استان صادر می‌شود.

معاون امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: اطلاعات ۴۲ گونه گیاهان دارویی قابل کشت در قالب یک کتابچه جمع‌آوری شده است و در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری یکی از مناطق مستعد برای کشت گل محمدی است، یادآور شد: تسهیلات لازم برای کشت این گونه گیاهی در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد، بیش از ۳ هزار نفر به صورت فصلی در مزارع کشت گل‌محمدی در استان مشغول به کار هستند.

شیرانی خبر داد: درصدد هستیم اسانس‌گیری مکانیزه گل‌محمدی را در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی کنیم.

دادجو معاون فنی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان فارسان در خصوص مزرعه ۱۴ هکتاری چلیچه که پس از گذشت ۵ سال به سوددهی رسیده است، اظهار کرد: شهرستان فارسان استعداد خوبی در توسعه اراضی دیم و شیب‌دار دارد و در حال حاضر ۲۲۰ هکتار از اراضی این شهرستان در بحث توسعه باغات زیر کشت گل‌محمدی و گیاهان دارویی قرار گرفته است.

وی گفت: میزان اشتغال در مزارع گل‌محمدی به صورت فصلی خوب است و معمولا از هر هکتار حدود ۳ تا ۵ تن گل‌محمدی برداشت می‌شود.

شیرانی معاون امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری همچنین در خصوص تعیین میزان دستمزد کارگران مشغول در مزارع گل‌محمدی، تاکید کرد: معمولا دستمزد کارگران به صورت توافقی میان کارگر و بهره‌بردار تعیین می‌شود که مبلغ دستمزد برای برداشت هر کیلوگرم گل‌محمدی حدود ۳ تا ۴ هزار تومان است.

وی افزود: در حال حاضر بهره‌بردار به ازای فروش هر کیلوگرم گل‌محمدی حدود ۱۵ هزار تومان هزینه دریافت می‌کند و پرداخت دستمزد بیشتر مقرون به صرفه نیست.

همچنین اشتغال ایجاد شده در مزارع گیاهان دارویی موقت و فصلی است و کارگران مشغول در این مزارع پس از پایان زمان برداشت دوباره بیکار می‌شوند، بنابراین باید تلاش شود با راه‌اندازی صنایع تبدیلی در کنار این مزارع اشتغال دائمی را برای این کارگران در بقیه فصول سال فراهم کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.