×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
رابطه حمل و نقل مواد گیاهی با کیفیت محصول نهایی

نحوه ی حمل و نقل مواد گیاهی برداشت شده تأثیر شگرفی بر کیفیت محصول نهایی حاصل از آن دارد. بهترین روش حفظ کیفیت مواد گیاهی برداشت شده، خشک کردن سریع آنها یا استفاده از روش های متداول است. این حالت (خشک کردن سریع پس از برداشت) فقط با استفاده از روش خشک کردن در مزرعه حاصل می شود.

طول مدت حمل و نقل مواد گیاهی باید کاهش یافته و کمتر از ۳ ساعت باشد. البته این یک توصیه ی عمومی است و کاهش کیفیت مواد گیاهی به شدت به محتوای رطوبتی آن ها و دمای هوا بستگی دارد. اگر دمای هوا و محتوای رطوبتی مواد گیاهی بالاتر باشد، مدت زمان حمل و نقل باید کمتر شود. اثرات منفی ناشی از به تعویق انداختن عملیات خشک کردن به خصوصیات ماده گیاهی، میزان فشردگی دسته ها، ارتفاع لایه ی مواد گیاهی و موارد مشابه بستگی دارد. محتوای رطوبتی و دمای بالا شرایط مناسبی برای فعالیت باکتری های هوازی و غیرهوازی هستند. افزایش دمای مواد گیاهی در اثر فعالیت باکتری ها قابل اندازه گیری است. گاهی اوقات افزایش دما می تواند آنقدر زیاد باشد که سبب از بین رفتن خود باکتری ها شود. تمامی اثرات افزایش دما و رطوبت بررسی نشده است ولی اثرات منفی آنها بر کیفیت مواد گیاهی اثبات شده است.

در برخی از موارد، به دلایل مختلفی مدت زمان حمل و نقل مواد گیاهی بیشتر از حد استاندارد می شود. جهت غلبه بر مشکل افزایش بار میکروبی، حمل و نقل مواد گیاهی باید در ساعات خنک تر روز و یا در شب انجام گردد. ایجاد تهویه در مواد گیاهی با استفاده از تریلرهای مخصوص می تواند به حفظ کیفیت آنها کمک کند ولی هزینه های بیشتری را به تولیدکنندگان تحمیل می نماید.

 

منبع:

نجفی، فرزاد.، عبادی، محمدتقی.، عباسیان، جلال. ۱۳۹۰. فرایندهای برداشت، خشک کردن و فرآوری گیاهان دارویی و معطر. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی تهران. ۳۸۰ ص.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.