×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه تولید قارچ گانودرما در خراسان شمالی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، محمدعلی شریکیان اظهارکرد: گانودرما یکی از انواع قارچ های خوراکی است که تولید آن حدود یک سالی است در کشور آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون یک مجوز از سوی این سازمان برای تولید این نوع از قارچ صادر شده است، افزود: مجوز تولید صادر شده است اما هنوز فرآیند کار به مرحله تولید محصول نرسیده است.

شریکیان با اشاره به تغییر ذائقه مردم ادامه داد: بعد از آشنایی مردم با این نوع از قارچ و پیدا شدن بازارهای مناسب، تولید و تقاضا برای این محصول نیز افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: قارچ گانودرما بیشتر خواص دارویی دارد و برای مواردی همچون تولید دمنوش استفاده می شود.

این مقام مسئول توضیح داد: تولید قارچ گانودرما همانند تولید سایر قارچ ها است چراکه این محصول در محیط کنترل شده تولید می شود و به طور کلی می توان در محیط کنترل شده هر محصولی را تولید کرد.

گفتنی است چندی پیش صغری احمدی کارآفرین برتر در حوزه تولید قارچ در خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرده بود: روستاییان این استان توان مالی برای تولید قارچ گانودرما ندارند.

وی با اشاره به اینکه قارچ گانودرما به نام پادشاه گیاهان دارویی معروف است، افزود: این نوع از قارچ دارای آنتی اکسیدان بالایی است و می تواند بر روی سیستم ایمنی بدن نقش مهمی را ایفا کند و از سوی دیگر برای درمان بسیاری از بیماری ها نیز مناسب است.

وی با بیان اینکه پرورش هر دوره از پرورش قارچ گانودرما بین ۹۰ تا ۱۰۰ روز است، ادامه داد: در هر دوره پرورش ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم از این نوع قارچ تولید می شود.

احمدی اظهار کرد: قارچ گانودرما از بازار خیلی خوبی برخوردار است و اکنون یک بازار تضمینی برای فروش این محصول در تهران وجود دارد و هر کیلوگرم از این نوع قارچ تا قیمت ۵۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

وی با اشاره به اینکه آموزش پرورش تولید این قارچ را به افراد زیادی از این استان ارائه داده ام، تصریح کرد: ۳۰ تا ۴۰ نفر از افراد آموزش دیده این قارچ را تولید و محصول آن ها را خریداری می کنم.

این کارآفرین برتر تاکید کرد: تاکنون موفق شده ام تا قارچ تولیدی را در داخل استان و به فروشگاه هایی همچون عطاری ها به فروش برسانم و تولید این قارچ از بازار خوبی برخوردار است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای پرورش این نوع از قارچ تعداد زیادی از روستاییان به خصوص زنان روستایی آموزش دیده اند و این افراد از فضای کافی برای تولید آن برخوردار هستند ولی متاسفانه با نبود نقدینگی جهت خرید کمپوست و تجهیزات مواجه هستند و نیازمند ارائه تسهیلات کم بهره هستند.

احمدی با بیان اینکه یک زن خانه دار در هر دوره از پرورش این نوع از قارچ می تواند درآمدی حدود ۱۷ میلیون تومان کسب کند و از سوی دیگر هزینه تجهیز کردن و خرید کمپوست اعتباری حدود پنج میلیون تومان را در بر دارد، گفت: بنابراین اگر تسهیلات به این افراد اعطا شود این افراد هم می توانند پول تسهیلات دریافت شده از بانک را در دور اول پرداخت کنند و از سوی دیگر پول لازم برای خرید کمپوست برای دور بعدی را نیز خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: مدتی است به دنبال آن هستم تا مجتمع آموزشی و پرورشی قارچ گانودرما و حتی بسته بندی آن را در شهرستان راز و جرگلان ایجاد کنم و در این ارتباط مجوزهای لازم نیز اخذ شده است اما با مشکل بروکراسی اداری جهت اخذ تسهیلات مواجه هستم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.