×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت بی رویه و غیر اصولی ریواس در گناباد ممنوع شد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، مجتبی محرابی حفاظت، احیاء، توسعه و بهره‌برداری را از ارکان اصلی وظایف منابع طبیعی برشمرد و بیان کرد: با توجه به اینکه گناباد در منطقه خشک و نیمه‌خشک واقع شده است، اقلیم این منطقه شکننده و آسیب پذیر است به همین دلیل حفاظت، رکن اصلی در وظایف منابع طبیعی است و فعالیت‌ها باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شوند که کم‌ترین خسارت به منابع ‌طبیعی وارد شود.

محرابی ریواس را از مهم‌ترین گونه‌های دارویی و استراتژیک شهرستان گناباد ذکر کرد و افزود: ۱۰ هزار هکتار رویشگاه ریواس در گناباد داریم که هسته‌ مرکزی این رویشگاه با مساحتی حدود ۴ هزار هکتار مربوط به دشت ریواس زیبَد است و به لحاظ اقتصادی و همچنین اکوتوریسمی حائز اهمیت است.

وی اظهار کرد: در مناطق کاخک، کلات، فودنجان، گیسور، روشناوند و بجستان نیز رویشگاه‌های پراکنده ریواس  داریم.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از گیاهان دارویی مراتع، تابع ضوابط خاصی است و بهره‌برداری باید بر اساس یک طرح مدون انجام گیرد، در غیر این صورت بهره‌برداری غیر اصولی و بی‌رویه باعث تخریب پوشش گیاهی شده و مرتع به بیابان تبدیل می‌شود که در صورت استمرار بهره‌برداری غیر مجاز، منطقه به کانون بحرانی فرسایش بادی تبدیل خواهد شد.

محرابی بیان کرد: با توجه به اینکه تا کنون طرح مدونی برای بهره‌برداری از دشت ریواس زیبد ارائه نشده است به منظور جلوگیری از تخریب پوشش گیاهی و آسیب به عرصه‌های طبیعی طی نشست‌هایی که داشتیم و بنا بر دستور دادستانی، این منطقه قرق اعلام شد و هر گونه بهره‌برداری غیر اصولی از آن غیر قانونی بوده و با متخلفان برخورد خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی گناباد گفت: بیشتر بهره‌برداری‌های غیر مجاز به دلیل عدم آگاهی است و قطعا با فرهنگ سازی و آموزش صحیح، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد

محرابی اظهار کرد: با توجه به اینکه بهار فصل رویش و تکثیر و سر و سامان گرفتن گونه‌های گیاهی است، علاوه بر دشت ریواس زیبد، منطقه تاغ‌زارها و جنگل‌های دست کاشت گناباد نیز قرق اعلام شده است و هر گونه بهره‌برداری حتی برای دامداران و بهره‌بردارانی که پروانه نیز دارند، ممنوع است.

وی عنوان کرد: نیروهای گشت منابع‌ طبیعی نظارت کامل بر منطقه دارند و نه تنها با بهره‌برداران متخلف بلکه با فروشندگان محصولات مناطق قرق شده نیز برخورد خواهد شد.

محرابی افزود:  باتوجه به اینکه امکانات ارگان‌های دولتی محدود است لزوما باید مشارکت مردم را نیز به همراه داشته باشیم که خوشبختانه در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده‌ است و مردم با مقوله‌ مهم حفاظت منابع طبیعی و نقش حیاتی آن آشنا شده‌اند به طوری که بیشترین قرارداد حفاظت مشارکتی را در سال‌های اخیر در گناباد داشته‌ایم.

محرابی خاطر نشان کرد: هدف ما مدیریت جامع در حوزه منابع‌ طبیعی و آبخیزداری است و قطعا مرتع‌داران و بهره‌برداران جزء لاینفک هر اکوسیستم هستند و ما نمی‌توانیم در حوزه منابع طبیعی هیچ برنامه‌ای تعریف کنیم بدون اینکه نقشی برای بهره‌برداران و مرتع‌داران متصور باشیم اما باید جای‌گیری عوامل انسانی در طبیعت هدفمند باشد تا آسیب‌های جبران‌ناپذیری به طبیعت وارد نشود.

وی گفت: در حال حاضر ۷۱ درصد از کل اراضی شهرستان، اراضی مرتعی هستند و برای ۵۸ فقره از مراتع ممیزی انجام شده و به عنوان گامی فراتر برای ۲۰ فقره از مراتع منطقه نیز طرح مرتع‌داری تهیه شده است که به نوعی عالی‌ترین سند مدیریت مراتع است.

محرابی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر وضعیت پوشش گیاهی مراتع چگونه است، گفت: با توجه به بارندگی‌های مناسب و به خصوص بارش برف که در دهه‌های اخیر در شهرستان بی‌سابقه بوده، مراتع در وضعیت خوبی هستند و چنانچه این بارندگی‌ها در فروردین ماه ادامه داشته باشد و مشکل خاصی از قبیل سرمازدگی و طوفان و… نداشته باشیم، وضعیت پوشش گیاهی مراتع از سال قبل نیز بهتر خواهد بود.

رئیس اداره منابع طبیعی گناباد اظهار کرد: منابع طبیعی موهبت الهی و بستر حیات است و قطعا بدون منابع طبیعی زندگی معنایی ندارد پس لازم است که قدر این موهبت الهی را بدانیم و حفاظت از آن باید دغدغه‌ همه مردم باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.