×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
مصرف گیاهان دارویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن توسط مردم خاش

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از ایرنا، محمدامین قلندرزهی از ساکنان خاش گفت: گیاهانی مانند راب و کولر بلوچی، قارچ یا گوبلوک بلوچی، ازگند و یا آویشن، توتری، گلدر و غیره که در این فصل با فراوانی در طبیعت وجود دارند، بهترین تقویت کننده برای سستم ایمنی بدن هستند که اثرات مطلوبی در نابود شدن ویروس و باکتری ها دارند.
وی اظهار داشت: مردم این شهرستان با مراجعه به طبیعت علاوه بر اینکه به ورزش و تندرستی خود می اندیشند، گیاهان خوراکی و دارویی را نیز برای مصرف خود برداشت می کنند که هزینه ای برای آنان هم ندارد.
این شهروند ادامه داد: گیاه خوراکی راب و کولر برای پاکسازی معده و انگل زدایی خاصیت اعجاب انگیزی دارد؛ روش پخت آن مانند اسفناج بوده، با این تفاوت که راب بو و طعم نسبتا تندی دارد که به مذاق بعضی از افراد خوشایند نیست.
محمد ریگی هم بیان کرد: مصرف سیاه دانه به صورت روغن خوراکی و مالیدن بر اعضای بدن قبل از خواب و بعد از بیدار شدن در صبح که همراه با شیر و یا عسل مصرف می شود، درمان هر گونه درد و ناراحتی است.
وی با توصیه اینکه مصرف هشت تخم بهترین درمان برای سرماخوردگی و امثال آن است افزود: مصرف یک قاشق غذاخوری عسل با یک لیوان آب بهترین درمان برای از بین بردن خشکی گلو و مقابله با سرماخوردگی و آنفلوآنزا و همین کرونا است و کارشناسان تاکید می کنند مصرف حتی یک جرعه آب در هر پانزده دقیقه یک بار سبب نابود شدن ویروس کرونا می شود زیرا اگر آب مصرف بشود ویروس در گلو و حلق و ریه ها نمی ماند و در معده با اسیدهای آن از بین می رود.
احمد میر هم گفت: مصرف سیر و پیاز خام و یا پخته برای درمان هرگونه درد و بیماری کاربرد دارد ولی مصرف خام آنها تاثیر بیشتری دارد و در این شرایط کرونائی مردم این منطقه و شهرهای سیستان و بلوچستان و حتی پاکستانی ها از سیر و پیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود بهره می برند.
وی اظهار داشت: مصرف چای آویشن و چای زنجبیل و دارچین و فلفل سیاه که دارای طبع گرمی هستند در این شرایط مفید است.
مرتضی بامری یکی دیگر از شهروندان خاشی نیز گفت: مصرف خرما در کنار گیاهان خوراکی و داروئی مانند راب و کولر که در خاش با فراوانی یافت می شوند، بهترین دارو برای درمان بیماری ها هستند.
محمد اکبری از کارشناسان بهداشتی و درمانی نیز گفت: مصرف مواد غذایی با طبع گرم و مصرف آب و آویشن و عسل و گیاهان خوراکی روئیده شده در طبیعت سرسبز و با نشاط خاش و شهرهای سیستان و بلوچستان بهترین درمان برای بیماری ها هستند زیرا با مصرف آنها سیستم ایمنی بدن تقویت می شود و با تقویت آن ویروس ها و باکتری های پرخطر نیز نابود می شوند.
وی افزود: با گرم شدن هوا نیز ویروس کرونا دوامی ندارد و در مدت کوتاه پنج دقیقه ای نابود می شود.
اکبری با بیان اینکه تنها نگرانی کارشناسان از درصد بالا و همه گیری ویروس کرونا است بیان کرد: رعایت بهداشت فردی و اجتماعی که از دستورات دینی هستند را به مردم توصیه می کنیم و به همه این اطمینان را می دهیم که بیماری کرونا کشنده نیست ولی لازم است افراد کهن سال و بیماران دارای سابقه و زمینه قلبی و تنفسی بیشتر مراقب باشند تا خدای ناکرده برایشان مشکلی پیش نیاید.
به گزارش ایرنا رویش گیاهان مختلف علاوه بر تامین بخشی از مواد غذایی و دارویی مورد نیاز مردم خاش، منبع درآمد مناسبی برای روستاییان و عشایر منطقه محسوب می شود.
با افزایش تدریجی دما و نزدیک شدن به فصل بهار کوه و دشت و دمن شهرستان خاش به ویژه اطراف تفتان و سایر رشته کوههای منطقه سرشار از گیاهان مختلف منحصر به فرد به ویژه گیاهان دارویی، خوراکی و صنعتی می شود.
مردان و زنان روستایی و عشایر شهرستان با عزیمت به صحرا و دامنه کوهها اقدام به جمع آوری و برداشت این گونه گیاهان می کنند.
گیاهانی مانند بومادران، صد آب، سرنجیل، شنز (خارشتر)، خاک شیر، منگولی، مدوح (شیرین بیان)، دانیچک، توتری، کلپوره، گلدر، پورچنک، گواتک، شوتک، سارنگ، ازگند (آویشن)، درنگ (درمنه)، برنجاسف، بوجایل، کل کشته، دودنی(اسپند)، مورپوژو، پتونت و غیره از جمله گیاهان دارویی شهرستان خاش محسوب می شوند.
همچنین قارچ، جعفری و نعنا کوهی، راب، اسفناج وحشی، ریواس، پونه، گل گاوزبان، بنه، بادام کوهی، زیر بال، انجیر، کنار، کاسک، کسور و غیره از گیاهان خوراکی این شهرستان هستند.
خاش از توابع استان سیستان و بلوچستان به سبب آب و هوای مناسب و وجود کوه و دشت، مزارع کشاورزی و باغات متعدد از جمله مناطق مستعد کشاورزی و تولید محصولات مختلف بویژه میوه های سردسیری و گرمسیری است.
شهر خاش با وجود کوه آتشفشان نیمه فعال تفتان یکی از شهرستان های جذاب برای گردشگران و کوهنوردان در سیستان و بلوچستان است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.