×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
صادرات بیش از ۵۰۰۰ تن اسانس و عصاره در سال ۱۳۹۸

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی به نقل از خبرنگار ایانا، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت فرآوری گیاهان دارویی برای ارزش افزوده بیشتر تأکید کرد و گفت: در ۹ ماهه سال جاری، حدود ۵میلیون کیلوگرم عصاره و اسانس به خارج از کشور صادر کرده‌ایم و ارز آن نیز به کشور بازگشته و تحویل بانک مرکزی شده است.

حسین زینلی با اشاره به فرآوری گیاهان دارویی در کشور، تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد در دو سال گذشته بیش از ۲۵۰۰ فرآورده دارویی، طب سنتی و داروی طبیعی در کشور ایجاد کرده‌ایم. طبق آمار، بیش از صادرات گیاهان دارویی‌، واردات محصولات به‌صورت خام داشتیم؛ محصولاتی مانند دارچین،‌ جنسینگ و … از خارج از کشور وارد ایران شده و در محصولات دارویی مورد استفاده قرار گرفته است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به فرآوری گل محمدی در ایران‌، گفت: قیمت هر کیلو اسانس گل محمدی در بازارهای جهانی ۵۵۰۰ تا ۱۲ هزار یورو است که این امر خود نشان می‌دهد در صورت فرآوری این گیاه دارویی چه میزان ارزش افزوده برای کشور به همراه دارد.

او با بیان اینکه ایران مقام اول را در سطح کشت گل محمدی دارد، گفت: به‌طور متوسط سالانه حدود ۸۷۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم اسانس در کشور تولید می‌شود که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان میزان آن را به بیش از رقم ذکر شده افزایش داد.

زینلی همچنین درباره بازگشت ارز صادرکنندگان گیاهان دارویی به کشور گفت: صادرکنندگان امسال به تمامی تعهدات خود عمل کرده‌اند.

او با بیان اینکه دو روش مورد توجه صادرکنندگان گیاهان دارویی قرار گرفته است، افزود: صادرکنندگان یا ارز دولتی را با واردکنندگان در خارج از کشور تهاتر کرده‌اند یا بخشی از ارز را از طریق چمدان وارد کشور کرده‌اند و آن را تحویل بانک مرکزی داده‌‌اند.

به گفته او، کشاورز و تاجران ایرانی بسیار باهوش هستند و ۴۰ سال تحریم، سبب شده روش‌های مختلف را بیاموزند و درحال حاضر، موفقیت مناسبی در این زمینه ایجاد شده است.

  1. دنیاگرد

    الان اگر ما بخواهیم منبع آماری که ایشان اظهار کردن رو داشته باشیم از کجا می توانیم تهیه ش بکنیم. بنده در سایت گمرک این نوع آمار رو پیدا نکردم. وزارت جهاد هم این نوع آمار رو نداره
    با اظمینانی که در صحبت ایشون هست باید آمار صادرات اسانس به تفکیک محصولات و استانها وجود داشته باشه. خوشحال میشم راهنماییی کنید که ما هم از این آمار برای برنامه ریزی کاری استفاده کنیم

    • مدیر سایت

      با سلام
      باید به دفتر طرح ملی گیاهان دارویی وزارت کشاورزی مراجعه بفرمایید.

      احتمالا بخش زیادی از این حجم ۵۰۰۰ تن شامل عصاره شیرین بیان است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.