×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۲۶ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
راه اندازی کلکسیون گیاهان دارویی تبریز

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، سعیده علیزاده سالطه، در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح این خبر اظهار کرد: این کلکسیون به مساحت چهار متر مربع، شامل دو بخش گیاهان دارویی چند ساله و یک ساله بوده و به منظور پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی گروه‌‍‌های آموزشی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز ایجاد شده است.
وی افزود: با توجه به جدید بودن رشته گیاهان دارویی در دانشگاه تبریز و فراهم نبودن زیر ساخت‌های کافی آموزشی مناسب تصمیم به ایجاد این سایت و کشت برخی گیاهان دارویی که در سطح تجاری کشت می‌شوند، گرفتم.
وی گفت: آشنایی دانشجویان کارشناسی و ارشد رشته باغبانی با گیاهان دارویی و بررسی شرایط کشت و کار این گیاهان  از اهداف اصلی ایجاد این کلکسیون است.
علیزاده بیان کرد: برآورد میزان سازگاری گیاهان کشت شده با شرایط آب و هوایی تبریز و برآورد میزان عملکرد در سطح، نیازسنجی بازار و اهلی سازی گونه‌های بومی آذربایجان از دیگر اهداف کشت گیاهان دارویی است.
وی اضافه کرد: ضمن آموزش دیدن دانشجویان و کسب آمادگی برای ورود به بازار کار، در این سایت با فروش گیاهان دارویی کشت شده برای این ایستگاه تحقیقاتی نیز درآمدزایی می‎شود. آویشن، بابونه و بادرنجبویه از جمله محصولاتی هستند که تمایل برای پیش خرید آن‌‎ها زیاد و کشش بازار برای آن بسیار بالا است.
وی اظهار کرد: نعنا فلفلی (Mentha piperita)،گاوزبان ایرانی (Echium amoenum )، ‌زعفران (Crocus sativus)، گل راعی (Hypericum perforatum)،‌ شاهسپرم (Tanacetum balsamita)، شیشا (Tanacetum vulgare)،‌ بومادران هزار برگ (Achillea millefolium)، گل مغربی (Oenothera biennis)، اسطخودوس (Lavandula)،‌ پونه (Mentha pulegium)، آویشن (Thymus vulgaris)،‌ سرخارگل (Echinacea purpurea)، آرتیشو (Cynara scolymus)، سنبل الطیب (Valeriana officinalis)، بادرنجبویه(Melissa officinalis) از جمله گیاهان دارویی هستند که با فاصله مشخص و با هدف برآورد عملکرد در واحد سطح کشت شده‌اند.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز بیان کرد: زنیان (Carum capticum)، رازیانه (Foeniculum vulgare)، زوفا (hyssopus officinalis)، مرزنجوش (Origanum vulgare)، کرچک (Ricinus communis)، گلرنگ (Carthamus tinctorius)، مریم گلی (Salvia officinalis)، کدوی تخمه کاغذی (Cucurbita pepo) و همچنین تولید نشا و کشت برخی گیاهان دارویی دیگر نظیر به لیمو (Lippia citrodora)، ‌رزماری (Rosmarinus officinalis)، آلوئه ورا، انواع گونه های مختلف یک ساله و چندساله ریحان، اوراژ، آویشن دنایی و چند گونه اندمیک ایران و آذربایجان نیز از دیگر گونه‌های کشت شده به شمار می‌آیند.
وی با اشاره به تهیه نمونه‌های خشک و هرباریومی گیاهان دارویی کشت شده در این سایت، گفت: نمونه‌های خشک این گیاهان شامل قسمت‎های مختلف مانند بذر بوده و بذور در ظرفی که لیبل زده شده است، نگه‌داری می‎شوند.
وی، عدم وجود نیروی کار و سیستم صحیح آبیاری، ‌عدم مدیریت صحیح آفات و علف‌های هرز،‌ عدم وجود بخش فرآوری گیاهان دارویی در ایستگاه خلعت پوشان و همکاری نکردن معاونت‌های اداری مالی را از مشکلات موجود عنوان کرد و افزود: سیستم آبیاری غرقابی در کشاورزی سنتی هم منسوخ شده است، چه رسد به ایستگاه تحقیقاتی یک دانشگاه مادر.
وی در پایان، ایجاد ارزش افزوده بالا، مقاومت نسبی به خشکی، امکان کشت دیم و نیمه دیم و عوارض داروهای شیمیایی را از جمله علل اقبال عموم به کشت و کار گیاهان دارویی عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط اقلیمی منطقه ما میزان مواد موثره گیاهان دارویی کشت شده در این منطقه زیاد بوده و کشورهایی مانند ژاپن و آلمان تمایل زیادی برای وارد کردن گیاهان دارویی خام از ایران دارند.

  1. ماهان

    چهار متر مربع نوشتین قسمت اول…
    زیاد نیست چهار متر..؟؟؟؟

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.