×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
دستگاه خشک‌کنی که به بازیافت انرژی کمک می کند

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نگهداری مواد غذایی همواره موضوع مورد توجه بشر بوده است. احتمالاً خشک کردن مواد غذایی اولین روش نگهداری انسان با مشاهده دانه‌های طبیعی خشک شده بر روی ساقه‌ها محسوب می شود. آفتاب یکی از عوامل طبیعی مورد استفاده برای مواد غذایی است که در بعضی مناطق همچنان کاربرد دارد. البته بروز مشکلاتی در زمینه استفاده از این روش بشر را به سمت کاربرد روش های دیگر سوق داد. در حال حاضر روش های متعددی برای خشک کردن محصولات کشاورزی شناخته شده‌اند و بر این اساس سیستم‌ها و دستگاه‌های متنوعی طراحی و ساخته شده‌اند.

به تازگی نیز محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به طراحی و ساخت دستگاه خشک کن بستر شناور شده اند. این دستگاه مجهز به یک پمپ حرارتی است.

مرتضی صادقی مجری این طرح پژوهشی درباره این دستگاه بیان کرد: این خشک کن که کاربردی برای گیاهان دارویی دارد دارای بستری شناور است. به این معنا که با وجود سرعت هوای بالا در آن، محصول در محفظه خشک کن ثابت نیست. همچنین وجود پمپ حرارتی به بازیافت انرژی کمک می کند.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، ایران جزء برترین تولید کنندگان محصولات باغی در دنیا است اما به دلیل نبود تکنولوژی فرآوری پس از برداشت مناسب، قسمت عمده‌ای از محصولات تولیدی، فاسد شده و از بین می‌رود. این مسئله هم تولید کنندگان (کشاورزان) و هم مصرف کنندگان را از نظر اقتصادی تحت تأثیر قرار می‌دهد. استفاده مطلوب از صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی (فرآوری پس از برداشت محصولات کشاورزی) می‌تواند کمک بسیار زیادی به اقتصاد ملی در بعد مصارف داخلی و صادرات کند.

صادقی گفت: اگر از فرآیندها و دستگاه‌های نامناسب در این زمینه استفاده شود، ممکن است کیفیت محصول نهایی آنقدر پایین باشد که از نظر اقتصادی و غذایی نه تنها ارزش افزوده‌ای ایجاد نکند، بلکه فاقد ارزش نیز باشد. همچنین مسئله استفاده از سیستم‌ها و دستگاه های نامناسب فرآوری ممکن است باعث صرف هزینه‌های زیاد شود. زیرا فرآوری محصولات کشاورزی و از جمله خشک کردن به عنوان نمونه‌ای از آنها، سهم زیادی از مصرف انرژی را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین، دستیابی به سیستم مناسب فرآوری محصولات کشاورزی از مهمترین دغدغه‌های محققان این عرصه به شمار می‌رود.

وی ابراز کرد: در ایران محققان و متخصصان زیادی فرآیند خشک کردن محصولات کشاورزی را از جنبه‌های متفاوت مورد بررسی قرار داده‌اند، اما هیچیک از آنها این فرآیند را با استفاده از الگوهای متفاوت وابسته به زمان بصورت خودکار مطالعه نکرده‌اند. بنابراین هدف کلی از انجام این پژوهش طراحی و ساخت یک دستگاه خشک‌کن آزمایشگاهی با قابلیت اعمال خودکار الگوهای خشک‌کردن متغیر با زمان به منظور بهینه‌سازی فرآیند خشک‌کردن محصولات کشاورزی بود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.