×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت گل گاو زبان و بابونه از مزارع گنبدکاووس

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی، جاوید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش بینی تولید گل خشک گاو زبان از پنج هکتار سطح زیرکشت این گیاه دارویی ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلوگرم و تولید گل خشک بابونه نیز از سه هکتار سطح زیر کشت آن، بین ۲۴۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلوگرم است.

وی گفت: قیمت هر کیلوگرم گل خشک گاو زبان یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال و برحسب کیفیت آن در هر کیلوگرم تا سه میلیون ریال نیز می رسد و قیمت هر کیلوگرم گل خشک بابونه نیز بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار ریال است.

به گفته جاوید، میانگین برداشت گل خشک گاو زبان در هر هکتار بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم و میانگین گل خشک بابونه نیز در هر هکتار بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم است.

رییس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گنبدکاووس اضافه کرد: امروز استفاده از گیاهان دارویی جایگاه بسیار مهمی در سیستم بهداشت و درمان پیدا کرده و بسیاری از داروهای شیمیایی نیز دارای منشاء گیاهی هستند.

جاوید تصریح کرد: گنبدکاووس با ۱۹۹۴ هکتار کشت گیاهان دارویی رتبه اول استان گلستان را دارد که بیشترین سطح زیر کشت این گیاهان نیز مربوط به زیره سبز به مقدار ۱۹۲۵ هکتار است.وی، کشت ۵۰ هکتار خارشتر و چهار هکتار سیاه دانه را از دیگر گیاهان دارویی گنبدکاووس برشمرد و گفت: نعناع فلفلی، آویشن، رازیانه، بادرنجبویه و کاسنی از دیگر گیاهان دارویی قابل کشت در این شهرستان است.

رییس اداره تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گنبدکاووس ادامه داد: با توجه به اراضی خرد در روستاها و وجود نیروی کار بومی از نظر اشتغال پایدار، کشت گیاهان دارویی نقش مهمی در زندگی روستاییان و رونق اقتصادی آنها دارد.جاوید با اشاره به شهد فراوان گل گاو زبان و بابونه افزود: این میزان شهد، فرصتی خوبی برای زنبورداری و تولید عسل است که می تواند یک درآمد جانبی برای کشاورزان منطقه ایجاد نماید.

گاو زبان، گیاه دارویی و چند ساله است که به علت ریشه های اصلی و فرعی در اعماق خاک، در برابر خشکی مقاومت بالایی داشته و برای اراضی کم بازده و دیم مناسب بوده و توجیه اقتصادی نیز دارد. برگ های این گیاه زبانه ای و پوشیده از کرک های زبر و خشن است و به همین علت به گاو زبان معروف است و با طبیعت گرم و اثر آرامبخشی خود که حاوی ویتامین ث نیز است برای کل بدن مفید می باشد.

بابونه نیز گیاهی یک ساله، معطر و از خانواده کاسنی است، قسمت مورد استفاده این گیاه سرشاخه های گلدار آن بوده که دارای اسانس می باشد و از فاصله پنج سانتیمتر متر پایین تر از دم گل برداشت می شودخشک کردن گل گاو زبان و بابونه به دو روش سایه خشک و با استفاده از خشک کن های الکترونیکی صورت می گیرد.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و با ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و تولید سالانه ۹۵۰ هزار تن انواع تولیدات کشاورزی از شهرستان های مهم این بخش در استان می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.