×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
توسعه بیش از ۴۵ هزار هکتار جنگل دست کاشت در هرمزگان

 

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر، امید ذاکری اظهار داشت: استان هرمزگان دارای حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار جنگل طبیعی است که در سه نوع رویش در سطح استان پراکنش دارد. منحصر به‌فردترین رویش جنگلی در هرمزگان، جنگل‌های مانگرو و یا همان جنگل‌های حرا است که با وسعت حدود ۲۱ هزار هکتار در اراضی جزر و مدی سواحل نیلگون خلیج فارس و دریای عمان رویش دارند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان ادامه داد: جنگل‌های مانگرو هرمزگان دارای دوگونه حرا و چندل بوده که گونه چندل، تنها گونه درختی زنده‌زای ایران است. بذر در گونه چندل، رشد خود را ادامه داده و پس از تولید ریشه و ایجاد نونهال، از پایه مادری جدا و زندگی خود را ادامه می‌دهد.
ذاکری گفت: جنگل‌های مانگرو با گرفتن انرژی امواج نقش زیادی در حفاظت از سواحل داشته، و آلودگی حاصل از عبور و مرور شناورها را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. این جنگل‌ها به‌علت رویشگاه‌های منحصر به فرد که حداقل نیمی از شبانه روز در زمان مد دریا به‌صورت شناور مشاهده می‌گرد دارای جذابیت زیادی برای طبیعت‌گردان و گردشگران است.
وی یادآورشد: بیش از ۸۰۱ هزار هکتار از جنگل‌های استان نیز در دشت‌های مشرف به سواحل استان قرار دارد با گونه‌های غالب انواع آکاسیا، کهور، کنار و چوچ که نقش زیادی در کاهش شدت سیلاب‌های مخرب و فیلتر کردن گرد و غبارهای هوا دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان بیان کرد: بر اساس تحقیقات به‌عمل آمده، هر هکتار جنگل تا ۶۸ تن گرد و غبار را در خود رسوب می‌دهد و ضمن اینکه میزان نفوذ آب در خاک جنگل، چهل برابر خاک‌های غیر جنگلی است.
ذاکری تصریح کرد: جنگل‌های کوهستانی و با نام ناحیه رویشی ایران و تورانی نیز با سطحی بیش از ۲۱۳ هزار هکتار رویش دیگری از جنگل‌های استان است که با گونه‌های غالب بادام کوهی، بنه، ارژن، کیکم و سرو کوهی، غنی از انواع گیاهان دارویی است و نقش زیادی در نفوذ روان‌آب‌های حاصل از بارندگی‌ها و تغذیه سفره‌های دشت‌های مشرف به ارتفاعات دارد.
وی گفت: تاکنون در هرمزگان برای احیا و توسعه جنگل‌های مانگرو بیش از ۹ میلیون اصله نهال حرا و چندل تولید و با مشارکت جوامع محلی ساکن در مجاورت این جنگل‌ها، غرس شده است‌.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان خاطرنشان کرد: ضمن اینکه در جنگل‌های دشت‌های ساحلی نیز تاکنون بیش از ۴۵ هزار هکتار جنگل دست کاشت ایجاد شده است. با توجه به اهمیت و اثرات شایان توجه جنگل‌ها در استمرار حیات در روی کره خاکی، حفاظت از جنگل‌ها بسیار ضروری است.
وی گفت: با عنایت به حساسیت خوبی که در حفاظت از طبیعت و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی در میان مردم و مسؤولین استان و سازمان‌های مردم‌نهاد وجود دارد تاکنون به‌خوبی از جنگل‌های استان محافظت شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان در پایان بیان کرد: سامانه تلفنی ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی هرمزگان، به‌صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارشات مردمی در خصوص هرگونه تخریب و تصرف و یا آتش‌سوزی‌های احتمالی در طبیعت است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.