×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آشنایی با فعالیت­های شرکت داروسازی نو تِک فار

مصاحبه با آقای دکتر سید صدرالدین نبوی

 

 

به نقل از مستند مکتوب چهارمین جشنواره ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب ایرانی- ۲۱الی ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۷

(به کوشش تیم پژوهشی شبکه خبری گیاهان دارویی- شرکت سیمرغ سبز امید)

برای دریافت این مستند روی دکمه دانلود کلیک کنید

دانلود

 

 

 

– با سلام. خواهشمند است برای شروع کمی از تحصیلات و سوابق شغلی­تان برای ما بگویید.

بنده سید صدرالدین نبوی فارغ‌التحصیل دکترای داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۳۷۵ هستم. از زمان فارغ‌التحصیلی در زمینه گیاهان دارویی و داروسازی فعالیت حرفه‌ای خودم را آغاز کردم و تاکنون مؤسس سه شرکت و یکی از اعضاء مؤسس یک کارخانه در داخل کشور بوده‌ام.

 

– شرکت نو تِک فار از چه سالی و با چه هدفی تأسیس‌شده و قرار است در آینده به سمت کدام اهداف گام بردارد؟

شرکت داروسازی نو تِک فار (Know. Tech. Phar) در سال ۱۳۹۰ توسط بنده تأسیس و فعالیت خود را آغاز نمود. این شرکت به‌صورت تخصصی در زمینه‌ی استخراج و تخلیص مواد مؤثره و فرمولاسیون و تولید داروهای گیاهی فعالیت می‌کند و هدف آن عرضه داروهای گیاهی باکیفیت بالا و مؤثر در درمان به بازار دارویی کشور است. در واقع شرکت نو تِک فار اثبات کرده است که ساخت داروهای گیاهی باکیفیت قابل‌رقابت با کشورهای جهان اول (کشورهای پیشرفته) در ایران قابل انجام است.

 

– لطفاً در مورد محصولاتی که تولید می‌کنید و همچنین محصولاتی که در آینده توسط شما به بازار عرضه خواهد شد توضیحاتی ارائه نمایید.

ما در حال حاضر ۹ محصول را به بازار دارویی کشور عرضه کرده‌ایم که هر یک ویژگی‌ها و اندیکاسیون های خاص خود را دارد. در آینده نیز محصولات جدیدی را به بازار دارویی عرضه خواهیم نمود که ویژگی همه‌ی آن‌ها کیفیت و اثربخشی بالا خواهد بود. شرکت نو تِک فار به کمیت و رقابت در تعداد داروهای تولیدی توجه ندارد و اهداف کیفی را سرلوحه سیاست‌گذاری خود قرار داده است. داروهای تولیدی شرکت باید نیازی را از جامعه برآورده کنند، کیفیت و اثربخشی بالائی داشته باشند و دردی دوا کنند وگرنه عرضه‌ی تعداد زیادی دارو به بازار اگر کیفیت بالا لحاظ نشود، هدر دادن منابع و در نگاهی کلان، ضرر برای اقتصاد جامعه و بیماران خواهد بود.

 

  • لطفاً در ارتباط با این ۹ محصول توضیحات بیشتری بیان نمایید.

محصولات شرکت شامل فرم‌های داروئی از مایعات، جامدات و نیمه جامدات می‌باشد. شامپو رکوبیزول یک شامپو دارو با فرمولاسیون منحصربفردی است که شستشو دهنده‌ی اختصاصی روزانه­ی سر و صورت بدن در مواقع التهابات و زخم و سوختگی‌های منتشر و غیر منتشر می‌باشد و علاوه بر آن موجب کاهش و رفع التهاب و بهبود زخم و سوختگی نیز می‌گردد. این محصول اولین شامپو داروی گیاهی ثبت‌شده در کشور می‌باشد.

شامپو بیزالن نیز دومین شامپو داروی گیاهی ثبت‌شده در کشور می‌باشد که در درمان ریزش مو و پوسته ریزی مؤثر بوده علاوه بر آن در شستشوی روزانه سر و بدن موجب تسکین دردها و کوفتگی‌ها می‌شود و از این جهت یک محصول نوآورانه و منحصربفرد است.

پماد رکوبیزول در رفع التهابات پوستی و بهبود زخم‌ها کاربرد دارد و پماد بیزالن در تسکین دردهای مفاصل عضلات استفاده می‌شود. کپسول نازوفار در رفع علائم بیماری مسافرت و تهوع دوران بارداری و تهوع ناشی از شیمی‌درمانی،کپسول میگرافار در حملات حاد میگرن و پیشگیری از بروز میگرن، کپسول هیپوفار در بهبود عملکرد دستگاه قلب و عروق و کاهش فشارخون، شربت رکولیک در رفع مشکلات گوارشی نظیر نفخ و سوءهاضمه، سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) و زخم‌های گوارشی استفاده می‌شود. شربت کالیک در تسکین علائم سرماخوردگی مصرف می‌شود.

– دانش طب سنتی ایران در تولید داروهای شما چقدر بکار رفته است؟

دانش طب سنتی با فرهنگ ایران و ایرانی عجین و مایه‌ی مباهات ماست اما ما در داروسازی نو تِک فار داروها را با استفاده از دانش فنی روز داروسازی و الگوهای داروسازی مدرن گیاهی می‌سازیم و از مقالات، کتب و دانش فنی روز استفاده می‌کنیم. البته به تاریخچه و موارد مصرف گیاهان دارویی در طب سنتی در ارتباط با گیاهان دارویی به‌کاررفته در فرمولاسیون داروهایمان هم توجه می‌کنیم امّا روش‌های تحقیق و فرمولاسیون در شرکت ما بر پایه دانش فنی داروسازی مدرن گیاهی است.

– مواد اولیه موردنیاز شرکت شما برای تولید داروهای گیاهی چگونه و از کجا تهیه می‌شود؟ در این زمینه با چه مشکلات و موانعی روبرو هستید؟

مواد اولیه موردنیاز شرکت نو تِک فار همگی در داخل کشور تهیه می‌شود اما مواد جانبی فرمولاسیون‌ها مثل همه‌ی شرکت‌های داروسازی شیمیایی و گیاهی دیگر عمدتاً از خارج از کشور وارد می‌شود و در دو ماه گذشته در خرید آن از واردکنندگان با مشکلاتی از نظر قیمت و کمبود موجودی کالا روبه‌رو شدیم. لوازم بسته‌بندی هم همین‌طور است مثلاً مقوا که از خارج وارد می‌شود، بسیار گران و کمیاب شده است.

 

– آیا برنامه‌ای برای کشت گیاهان دارویی جهت تأمین مواد اولیه خود دارید؟

در گذشته کشت گیاهان دارویی را انجام می‌دادیم اما در حال حاضر به دلیل وارد شدن شرکت‌های تخصصی و افراد متخصص در این حیطه، نیازی به کشت نداریم و از آن منابع گیاه باکیفیت مطلوب قابل تهیه می‌باشد.

 

– آیا در زمینه صادرات دارو به بازار کشورهای دیگر برنامه‌هایی داشته‌اید؟

در زمینه صادرات برنامه­هایی داریم که با توجه به مشکلات تعاملات مالی و تجاری با خارج از کشور، فعلاً به تعویق افتاده است.

 

– به نظر شما برگزاری نمایشگاه‌هایی مانند نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و طب سنتی ایران چقدر می‌تواند صنعت داروهای گیاهی را به سمت پیشرفت و نوآوری بیشتر هدایت کند؟

جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی که هر دو سال یکبار توسط ستاد گیاهان دارویی برگزار می‌شود نمایشگاه بسیار مفیدی است. شرکت‌های تأمین‌کننده‌ی مواد اولیه و داروسازی کنار هم قرار می‌گیرند و ضمن تبادل اطلاعات با یکدیگر، مذاکرات تجاری هم انجام می‌دهند. این نمایشگاه در تقویت فرهنگ‌سازی مصرف گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در جامعه نیز نقش مثبتی دارد و تعداد زیادی از مراجعین و بازدیدکنندگان آن از آحاد جامعه هستند.

– به نظر شما بخش دولتی چه وظایفی نسبت به این صنعت دارد؟

بخش دولتی باید فقط نقش کمک‌رسانی و حمایت و جبران نقاط ضعف و از طرفی نقش نظارت و ممیزی داشته باشد. بخش دولتی باید فقط در عرصه هایی به‌طور مستقیم وارد شود که نیاز به کاری جامع و ایجاد زیرساخت یا سرمایه‌گذاری کلان برای دستیابی به اهداف گسترده‌ی موردنیاز این صنعت است.

 

– چشم‌انداز صنعت فرآوری گیاهان دارویی را چگونه می‌بینید؟ مخصوصاً با در نظر گرفتن بحث‌هایی که در مورد تحریم‌های دارویی مطرح می‌شود و موجبات نگرانی مردم را فراهم می‌کند.

صنعت فرآوری گیاهان دارویی و تولید محصولات و فرآورده‌های مختلف نظیر دارو، مکمل و غذا از گیاهان دارویی، جوان است و در حال حاضر در حال شکوفایی و پیشرفت است. تعداد داروهای گیاهی ثبت‌شده در سازمان غذا و دارو در ده سال گذشته به‌طور چشمگیری افزایش‌یافته و سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و شرکت‌های متعدد خصوصی در این بخش فعال هستند. در ارتباط با تحریم‌ها فقط در صورت ایجاد اشکال در تأمین و واردات برخی مواد جانبی و مواد پایه داروسازی، این صنعت با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد اما از نظر مواد اولیه با توجه به بافت متنوع گیاهان دارویی در کشور و کشت وسیعی که انجام می‌شود، مشکل خاصی وجود نخواهد داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.