×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
راه‌اندازی تشکل زعفرانکاران در همدان

به‌گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از ایسنا، حجت‌اله شهبازی دوشنبه ۳ دی در جمع خبرنگاران،  تصریح کرد: از سال ۸۳ تا ۹۷ روند کشت زعفران در استان همدان روندی صعودی و قابل توجهی داشته به‌طوریکه سطح زیرکشت زعفران در سال ۸۳ در استان همدان ۱۶ هکتار بوده که در سال جاری به ۱۶۱ هکتار رسیده است.

شهبازی با اشاره به اینکه سطح زیرکشت زعفران در استان همچنان در حال افزایش است، افزود: حمایت‌هایی برای کشت زعفران در استان صورت می‌گیرد به طوریکه ردیف اعتباری را برای توسعه کشت زعفران داریم و از سال ۹۴ تا ۹۷ در استان همدان ۶۷۴ میلیون تومان تسهیلات به زعفرانکاران داده شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان یادآور شد: در سال ۸۳ در استان همدان ۵۲ کیلوگرم زعفران تولید شده بود که این تولید در سالجاری به بیش از ۵۴۸ کیلوگرم رسیده است.

شهبازی با بیان اینکه تولید زعفران استان به علت شرایط اقلیمی از کیفیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: یکی از مزایای عفران این است که در طول یکسال قابلیت عرضه دارد و مشکلی از نظر بازار و قیمت نخواهد داشت.

وی با اشاره به راه‌اندازی تشکل زعفرانکاران در استان همدان، تأکید کرد: خشک کردن زعفران به صورت سنتی انجام می‌شود براین اساس به دنبال ایجاد واحد فرآوری زعفران در استان هستیم تا با برند استان این محصول تولید و عرضه شود.

وی افزود: شهرستان ملایر با ۷۳ هکتار و تولید ۲۶۱ کیلوگرم، بیشترین سطح زیر کشت و تولید زعفران را به خود اختصاص داده است و بعد از آن رزن با ۱۶ هکتار سطح زیرکشت و ۶۵ کیلوگرم تولید در جایگاه دوم استان قرار دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان تصریح کرد: متوسط عملکرد تولید زعفران در استان همدان ۴ کیلوگرم در هر هکتار بوده که از متوسط کشوری با ۳٫۸ کیلوگرم بالاتر است.

شهبازی با تأکید بر اینکه زعفران از محصولاتی است که کمترین آفات و بیماری را داراست، عنوان کرد: میزان مصرف آب در هر هکتار زعفران ۳۰۰۰ مترمکعب بوده که بسیار کم است.

وی استان همدان به تازگی توسعه کشت زعفران را آغاز کرده و کم کم به یکی از تولیدکنندگان پیاز زعفران تبدیل خواهد شد، خاطرنشان کرد: استان همدان از نظر سطح زیرکشت زعفران رتبه ۱۴ و از نظر تولید زعفران رتبه ۱۳ کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه کشت گل‌محمدی در استان همدان توسعه چشمگیری داشته است، گفت: از سال ۸۳ تا ۹۷ سطح زیرکشت گل‌محمدی از ۵۶ هکتار به ۱۸۰ هکتار رسیده است.

شهبازی افزود: میزان تولید گل‌محمدی در سال ۸۳ در حدود ۷۷ تن بوده که این میزان به ۲۱۲ تن در سال ۹۷ رسیده است و به نظر می‌آید در سال‌های آینده این روند ادامه داشته باشد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه شهرستان ملایر بزرگترین تولیدکننده گل‌محمدی در استان است، اظهار کرد: سطح زیرکشت گل‌محمدی در ملایر ۱۰۵ هکتار است که از این سطح ۱۴۰ تن گل‌محمدی برداشت شده و تویسرکان با ۲۱ هکتار و بهار با ۱۹ هکتار در جایگاه‌های دوم و سوم تولید و کشت این محصول قرار دارند.

وی با تأکید بر اینکه صنایع تبدیلی گل‌محمدی به صورت سنتی انجام می‌گیرد، یادآور شد: سال گذشته یک واحد فرآوری به صورت پیشرفته در ملایر راه اندازی شده است که امیدواریم امسال با وجود این واحد، شاهد توسعه چشمگیر تولید گل‌محمدی در استان باشیم.

وی در ادامه  از پرداخت بیش از ۸۲۲ میلیون تومان تسهیلات در بخش گیاهان دارویی خبر داد و گفت: از سال ۹۴ تا کنون ۶۷۴ میلیون تومان از منابع اعتباری استان در قالب موافقت‌نامه‌های استان برای کشت زعفران پرداخت شده است.

شهبازی با اشاره به رویکرد مثبت به کشت گیاهان دارویی در استان همدان، اظهار کرد: درآمدزایی، ارزش تولیدات، صادرات، صرفه‌جویی در مصرف آب از جمله مواردی است که مزیت کشت گیاهان دارویی را بیش از پیش می‌کند.

وی با بیان اینکه میزان کشت گیاهان دارویی در استان همدان به ۵۱۵۰ هکتار رسیده است، افزود: از سال ۸۳ تا کنون سطح زیرکشت گیاهان دارویی از ۳۸۹۸ هکتار به ۵۱۵۰ هکتار رسیده و میزان تولید گیاهان دارویی در این مدت از ۵۵۵۶ تن به ۱۱هزار و ۶۸۳ تن رسیده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه عمده گیاهان دارویی استان همدان ۲ محصول رازیانه و گشنیز است، خاطرنشان کرد: استان همدان رتبه اول کشور در تولید رازیانه و گشنیز است به طوریکه بیش از ۸۷ درصد رازیانه کشور و ۵۲ درصد گشنیز کشور در همدان تولید می‌شود.

وی سطح زیرکشت رازیانه استان همدان را ۲۲۶۸ هکتار دانست و افزود: ۲۱۳۵ هکتار گشنیز در استان همدان کشت می‌شود و با توجه به اینکه بخشی از کشت این محصول در اسفندماه انجام می‌گیرد تا پایان سال به ۲۶۰۰ هکتار نیز خواهد رسید.

شهبازی با اشاره به اینکه استان همدان در کشت و تولید گیاهان دارویی رتبه چهارم کشوری را دارد، بیان کرد: در بین شهرستان‌ها نیز رزن رتبه اول، نهاوند رتبه دوم و اسدآباد رتبه سوم را از نظر سطح زیرکشت گیاهان دارویی دارا هستند.

وی با بیان اینکه ۲۵ گیاه دارویی در استان همدان کشت می‌شود، تصریح کرد: ۳۲ هکتار موسیر، ۱۷ هکتار کاسنی، ۱۱ هکتار کدوی طبی، ۱۰ هکتار بابونه و گل همیشه بهار و ۹٫۸ هکتار گل گاوزبان در استان همدان کشت می‌شود.

شهبازی ادامه داد: همچنین گیاهان دارویی از جمله بادرنجبویه، مارتیغال، سنبل‌الطیب در استان همدان کشت می‌شود که در سال آینده به دنبال کشت گسترده خارشتر درزمینهای شور و غیرقابل کشت استان همدان هستیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.