×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر
درآمدزایی و اشتغال زایی با گیاهان دارویی- بخش سوم

درآمدزایی با تولید و کشت گیاهان دارویی یکی از راههایی است که ظرفیت بالقوه خوبی برای کشور ما دارد. وجود آب و هواهای مختلف در کشور، امکان تولید گیاهان دارویی مختلف درآمدزایی با گیاهان دارویی را به مقدار زیادی در ایران فراهم ساخته است.

درآمدزایی با کشت گیاهان دارویی پرسود

شاید هفته ای یا روزی نباشد که افرادی به من مراجعه می کنند که قصد اشتغال به کشت گیاهان دارویی دارند و درآمدزایی گیاهان دارویی را بالاتر از شغل فعلی خود می دانند.

من همیشه به این افراد توصیه هایی دارم که با توجه به تکرر و تعدد این افراد، تصمیم گرفتم این توصیه ها را به صورت مقالاتی به رشته تحریر در آورده و در شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی منتشر کنم.

(بخش اول این مقاله را از اینجا مطالعه کنید)

(بخش دوم این مقاله را از اینجا مطالعه کنید)


۳- برای  کشت گیاهان دارویی، گول تبلیغات فراوان و سنگین درباره اثرات دارویی آنها را نخورید! 

بسیار پیش آمده است که با معرفی اغراق آمیز و ناگهانی یک گیاه دارویی در رسانه ها بصورتی که در یک بازه زمانی کوتاه تمام رسانه ها شروع به معرفی این گیاه و خواص و اثرات دارویی فراوان آن کرده اند، برخی کشاورزان و علاقمندان به تولید گیاهان دارویی نیز، این تبلیغات سنگین و این همه خواص و اثرات دارویی را برابر با سوددهی بالای آن گیاه دانسته و شروع به تولید آن گیاه کرده اند. اما بعد از برداشت محصول، متوجه این قضیه شده اند که هیچ صنعت فعالی که از این گیاه یک محصول نهایی تولید و به دست مصرف کننده برساند در کشور وجود ندارد و لذا پیدا کردن مشتری برای فروش محصول، غیرممکن است.

مزرعه گیاهان دارویی اشتغال

از این نمونه ها شاید بتوان به تبلیغات سنگینی که در سالهای قبل درباره خواص فراوان گیاه آلوئه ورا و گیاه به لیمو صورت گرفته و منجر به تولید فراوان و نهایتا متضرر شدن کشاورزان شد، اشاره کرد.

کشاورزان زیادی با مشاهده این تبلیغات در استانهای مختلف اقدام به تولید آلوئه ورا در گلخانه های خود کردند. همانگونه که می دانید، تولید گیاه در گلخانه می بایست از نظر توجیه اقتصادی بسیار بالا باشد. چرا که بالاتر بودن هزینه های تولید گلخانه ای نسبت به مزرعه، نیازمند داشتن درآمد بیشتر از محصول برداشتی از گلخانه نسبت به مزرعه است. اما عدم وجود صنایع تبدیلی آلوئه ورا و افت شدید قیمت این محصول، باعث متضرر شدن طیف وسیعی از این کشاورزان شد.

امروزه شاید تنها روش تولید اقتصادی آلوئه ورا در ایران که هنوز توجیه اقتصادی داشته و زنده است، تولید در هوای آزاد در استانهای جنوبی مثل استان بوشهر و در کنار صنایع تبدیلی مرتبط با این محصول است. چرا که هم هزینه های تولید محصول و هم هزینه های حمل و نقل و ارسال به بازار با این روش کاهش می یابد.

تولید به لیمو نیز پس از یکی دو سال رونق در سالهای ۹۲-۹۴ در استانهای فارس، کهگیلویه و بویراحمد و مازندران که درآمد خوبی را نصیب کشاورزان کرد، به دلیل رشد ناگهانی تولید و عدم وجود صنایع تبدیلی منجر به متضرر شدن کشاورزان بسیاری شد. به صورتی که قیمت به لیمو در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ به کمتر از یک سوم رسید و با همین قیمت نیز، کشاورزان قادر به فروش محصول خود نبودند.

به عنوان نمونه، پیشنهاد میکنم به یکی از دیدگاه هایی که یکی ازمخاطبان محترم شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی ذیل فیلم مرتبط با کشت بدون خاک زعفران گذاشته است توجه کنید:

سلام، یکسال قبل از روی خبرهای تبلیغاتی مبنی بر کشت زعفران گلخانه ای با این روش آشنا شدم
کلی بابت کلاس ۴ ساعته آموزشی پول پرداخت کردم!
کلی بابت ایجاد گلخانه و کشت زعفران هزینه کردم!

این روش بازدهی اقتصادی ندارد!!!
صرفه جویی آب صورت نمیگیرد!! در دوره جوانه زنی و گلدهی، پیاز زعفران نیاز به آبیاری ندارد! ولی درگلخانه به جهت حفظ رطوبت پیاز، ساعتی ۱۲ لیتر آب مصرف میشود!!! برای سالن ۱۰۰ متری

هرگز هرگز هرگز ۱ تن پیاز زعفران، ۴ کیلو زعفران خشک نمی دهد! فقط در تئوری است!

در بهترین حالت و با پیاز بالای ۱۰ گرم، هر ۱۰۰ کیلو ۹۰ گرم زعفران خشک میدهد!

کشت گلخانه ای زعفران برای کسانی که کلاس آموزشی برگزار می کنند و پیاز میفروشند منفعت دارد، درامد میلیونی ماهانه دارد. (برای مشاهده اصل دیدگاه کلیک کنید)

پیشنهاد ما به شما این است که اگر تمایل به کشت گیاهان دارویی دارید، بجای اینکه دنبال گیاهان عجیب و غریبی که در رسانه ها معرفی شده و خواص دارویی اغراق آمیز آنها را معرفی می کنند باشید، به دنبال آن دسته از  گیاهان دارویی باشید که نیاز صنایع تولیدی همچون صنایع دارویی، چای و دمنوش، عرقیات، اسانس و … بوده و یا قابلیت صادرات توسط خودتان یا صادرکننگان را داشته باشند و قابلیت فروش آسانتری برای شما داشته باشند.

نتیجه گیری:

تلویزیون، مجلات و سایتهای غیرتخصصی همیشه تبلیغات اغراق آمیز درباره اثرات دارویی گیاهان دارویی و درمان انواع بیماریها با بعضی گیاهان خاص دارند. اما این موضوع که یک گیاه دارویی برای انواع و اقسام بیماریها و ناخوشی ها مفید باشد به معنای قابلیت درآمدزایی با کشت آن گیاه نیست. فراموش نکنید که کشت گیاهان دارویی در صورتی منجر به درآمدزایی برای شما خواهد شد که صنایع تبدیلی آن در کشور موجود بوده و خریدار محصول تولیدی شما باشند.

اگر پس از مطالعه و پذیرش موارد فوق، این توانایی و شرایط را در خود می بینید و تمایل به تولید گیاهان دارویی دارید و می خواهید با کشت و تولید گیاهان دارویی به اشتغال زایی و درآمدزایی بپردازید، بخش چهارم این مقاله را از دست ندهید.

در صورتی که تمایل به دریافت مشاوره کشت گیاهان دارویی توسط کارشناسان متخصص و اساتید دانشگاه در شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی دارید، با ما در ارتباط باشید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.