×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جنگل کاری ۲۵ هزار هکتار از عرصه های طبیعی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر، جشنواره درخت جنگلی بنه (پسته وحشی)در منطقه«مادر سلیمان» شهرستان پاسارگاد استان فارس برگزارشد.
این جشنواره با حضور رئیس مرکز جنگلهای خلارج از شمال،مدیر کل منابع طبیعی فارس،فرماندارشهرستان پاسارگاد ، بخشداران، شهرداران، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی، گروه های مردمی و سازمان های مردم نهاد شهرستان برگزار شد.
مهرزاد بوستانی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در این مراسم توسعه و ترویج فرهنگ حفاظت از اراضی جنگلی و مرتعی و نیز ترغیب مردم به پاسداشت طبیعت و حفاظت از این عرصه ها را از مهمترین اهداف برپایی این جشنواره عنوان کرد و گفت: شناسایی ظرفیت های شهرستان پاسارگاد به گردشگران و سرمایه گذاران و نیز گسترش اخلاق زیست محیطی در جامعه و همچنین معرفی محصولات و فراورده های درختان بنه و ارزشهای ناشناخته آن از دیگر اهداف برپایی این جشنواره است.
بوستانی با بیان اینکه شهرستان پاسارگاد با دارا بودن جاذبه های تاریخی و باستانی و نیز شرایط اقلیمی خاص خود می تواند به یکی از قطب های مهم گردشگری استان تبدیل شود اظهار داشت:ارزشمند بودن درختان بنه در عرصه های طبیعی این شهرستان علاوه بر خاصیت دارویی،قابلیت تجاری شدن و صادرات را داشته و سبب رونق اقتصادی نیز می شود.
وی ضمن تقدیر از همکاری شایسته مردم پاسارگاد و نقش موثر آنان در حفاظت از جنگلهای این شهرستان بخصوص کنترل و کاهش آتش سوزیهای امسال گفت: در آتش سوزی گسترده سنوات گذشته در تنگه خرسی این شهرستان متاسفانه سطح وسیعی از عرصه های منابع طبیعی این شهرستان تخریب شد که خوشبختانه مردم سهم بسزایی درکنترل و اطفای حریق این جنگلها داشتند.
وی افزود: خوشبختانه در چند سال گذشته مجموعه تلاشگر منابع طبیعی شهرستان با کمک مردم اقدام به بذر کاری و احیاء جنگل در منطقه آسیب دیده کرده است.
مدیر کل منابع طبیعی فارس در ادامه با اشاره معرفی گونه های ژنتیکی شاخص و مهم استان در قالب جشنواره های مختلف طی چندین سال اخیر در استان گفت:با برپایی جشنواره هایی نظیر کنار در شهرستان فراشبند،جشنواره گل نرگس در شهرستان کازرون و نیز برپایی جشنواره بلوط  در نورآباد ممسنی و جشنواره گل محمدی در شهرستان داراب در سالهای گذشته شاهد شناخت و استفاده از پتانسیل های ناشناخته دارویی و اقتصادی این گیاهان در عرصه های ملی و جایگاه اصلی آنها بوده ایم.
فریبرز غیبی رئیس مرکز جنگلهای خارج از شمال سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این مراسم با اشاره به تخریب روزافزون جنگلهای کشور و نیز کاهش سطح اراضی جنگلی گفت: متاسفانه میزان تخریب اراضی جنگلی از سالی به سال دیگر در حال افزایش است و برعکس، مقدار پوشش گیاهی هر سال کمتر از سال قبل می‌شود.
وی در ادامه با یادآوری اینکه عواملی مانند ریزگردها، آفات و امراض درختان جنگلی، قاچاق چوب، برداشت‌ بی رویه، خشکسالی و از همه مهمتر پروژه های عمران و آبادی زمینه کاهش پوشش جنگل های بلوط زاگرس را رقم زده است خاطرنشان کرد:متاسفانه با ازبین رفتن اراضی  جنگلی تعادل عوامل زیستی در بیشتر نقاط برهم خورده که این مسئله تهدیدی جدی برای جنگلهاست.
وی در ادامه با اشاره به اختصاص اعتبار لازم برای اجرایی کردن عملیات بیولوژیکی در جنگل های کشور افزود: در سال جاری اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای عملیات سازه ای و بیولوژیک آبخیزداری اختصاص یافته که از این مبلغ حدود ۶۷ میلیارد تومان جهت اجرای عملیات اجرایی پروژه های حفاظت از جنگلها و جنگلکاری اختصاص یافته که این میزان اعتبار برای جنگلکاری حدود ۲۵ هزار هکتار از اراضی درنظر گرفته شده است.
مدیر کل جنگلهای خارج از شمال در ادامه با تاکید بر استفاده از گونه های بومی در افزایش پوشش گیاهی و توسعه جنگل گفت: اولویت سازمان جنگلها و سیاست های این سازمان در  پروژه های جنگل کاری استفاده از گونه های بومی و مقاوم به خشکی است .
تجلیل از همیاران طبیعت و اعضای فعال تشکلهای مردم نهاد در راستای عملیات پیشگیری و کنترل اطفاء حریق شهرستان ،برپایی نمایشگاه توانمندی های جوامع روستایی و عشایری این شهرستان،اجرای تئاتر خیابانی  و مراسم بومی و محلی و نیز ارائه محصولات و فرآورده های مختلف درخت بنه از برنامه های جنبی این جشنواره بود.
گفتنی است در پایان مراسم این جشنواره نیز تعدادی  نهال درخت بنه بصورت نمادین در ارتفاعات منطقه جنگلی مادرسلیمان شهرستان پاسارگاد کاشته شد.
شهرستان پاسارگاد   ۱۶۸ هزار هکتار وسعت دارد که نزدیک به ۱۰۰ هزار هکتار آن را درختان جنگلی و عمدتا بنه و بادام کوهی تشکیل داده است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.