×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : چهارشنبه, ۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر
مؤثر بودن گیاه کلپوره بر ترمیم زخم‌های کولیت

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از  ایسنا، بیماری‌های التهابی مزمن روده یا به‌اختصار IBD، شامل مجموعه‌ای از بیماری‌های التهابی با علت نامعلوم هستند که دو فرم اصلی این آن عبارتنداز کولیت زخمی یا UC و بیماری کرون.

کولیت زخمی، بیماری رکتوم و نواحی فوقانی‌تر کولون است که التهابی معمولاً سطحی و محدود به مخاط، ولی پیوسته به‌حساب می‌آید. با پیشرفت علم داروهای گیاهی، کولیت زخمی هم به‌وسیله انواع داروهای گیاهی مورد آزمایش قرار گرفته است و اثربخشی برخی گیاهان دارویی بر آن مورد تأیید قرار گرفته است.همین موضوع باعث شده تا گروهی از محققین ایرانی، تأثیر یکی دیگر از گیاهان دارویی را که قبلاً تأثیرات مفیدی را در بهبود زخم سوختگی از خود نشان داده، برای رفع زخم کولیت مورد آزمایش قرار دهند.

در این مطالعه، پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مشارکت داشته و از جانوران مدل برای ارزیابی‌ها استفاده کرده‌اند.محققان فوق، برای بررسی تأثیر عصاره گیاه دارویی کلپوره بر زخم کولیت در موش‌های آزمایشگاهی، این عصاره را به دو صورت خوراکی و مقعدی برای این جانوران مدل مورد استفاده قرار دادند.

نتایج بررسی نشان داد که عصاره گیاه دارویی فوق می‌تواند موجبات بهبود زخم کولیت را فراهم آورد.سیده لیلی اسدی یوسف‌آباد، محقق دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد و همکارانش دراین‌باره می‌گویند: «یکی از مکانیسم‌های عصاره گیاه کلپوره در کاهش التهاب ناشی از استیک اسید، خاصیت خنثی‌سازی رادیکال‌های آزاد است. چراکه در فرآیند التهاب، رادیکال‌های آزاد تولید می‌شوند و مطالعه‌های انجام‌شده، اثرات ضدالتهابی گیاه دارویی کلپوره را به دلیل حضور ترکیب‌های فلاونوئیدها، استرول‌ها و ترکیب‌های ترپنی به آن نسبت داده‌اند».نتایج این پژوهش همچنین نشان داد که استفاده از ژل تهیه‌شده از عصاره کلپوره و کاربرد مقعدی آن، تأثیر بهتری نسبت به مصرف خوراکی آن در بهبود زخم کولیت دارد.

به گفته اسدی یوسف‌آباد و همکارانش: «مواد موسوم به ترکیبات فلاونوییدی، استرولی و ترپنوئیدی موجود در عصاره گیاه کلپوره، دارای اثر آنتی‌اکسیدانتی و ضدالتهابی هستند که منجر به کاهش اکسیداسیون و تشکیل رادیکال‌های آزادشده و بنابراین اثر جلوگیری کننده از ایجاد کولیت و احتمالاً کنترل کولیت دارند. هرچند ممکن است مکانیسم‌های دیگری نیز در بروز این اثر عصاره کلپوره دخیل باشند».

یافته‌های این تحقیق که بر مؤثر بودن گیاه کلپوره بر ترمیم زخم‌های کولیت ایجادشده در جانوران مدل دلالت دارد، بار دیگر بر اهمیت گیاهان دارویی و طبیعی و امکان جایگزین کردن آن‌ها به‌جای داروهای شیمیایی و ایجاد عوارض کمتر تأکید می‌کنند.این یافته‌ها را نشریه «ارمغان دانش» به‌صورت مقاله‌ای علمی پژوهشی منتشر کرده است. این نشریه، متعلق به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.