×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اتخاذ برنامه های هدفمند در زمینه گیاهان دارویی در استان سمنان

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی کاظم طاهریان در گفت و گو با ایرنا افزود: اتخاذ برنامه های هدفمند برای شناسایی ظرفیت های طبیعی استان مهم ترین اولویت برای افزایش اشتغال در سمنان است.
وی خاطر نشان کرد: براساس آمار، ۹۰ درصد از روستاییان سمنان از خواص و ظرفیت های اقتصادی گیاهان دارویی اطلاعی ندارند که این امر باعث شناسایی نشدن این ظرفیت مهم اشتغال آفرین در استان است.

طاهریان ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۳۰ گونه گیاهی دارویی در سمنان شناسایی شده است و باید با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و مطالعه خواص درمانی این گونه های گیاهی برای توسعه کشت این گیاهان اقدام کرد.
رییس انجمن علمی گیاهان دارویی استان سمنان گفت: راه اندازی واحد فرآوری و بسته بندی در فرهنگ سازی ترویج کشت گیاهان در این منطقه از کشور باید مدنظر قرار گیرد و تاخیر در اجرای این طرح ها استفاده غیراصولی از منابع سرشار طبیعی را در پی دارد.
وی تصریح کرد: بیش از ۴۷ هزار هکتار رویشگاه طبیعی انواع گیاهان دارویی در سمنان وجود دارد که می توان با الگو برداری از استان های موفق در کشت گیاهان دارویی برای رونق کسب و کار در این منطقه گام برداشت.

باریجه قسنی

باریجه

طاهریان اضافه کرد: باریجه، آویشن و کتیرا از جمله گیاهان دارویی قابل سرمایه گذاری در استان سمنان است که باید برای ترویج کشت این محصولات فرهنگ سازی لازم در بین مرتع داران صورت گیرد.
وی گفت: کشت گیاهان دارویی ظرفیت پنهان در توسعه اقتصادی سمنان است و با رونق این بخش گامی اساسی برای اجرای برنامه اقتصادی مقاومتی در استان برداشته می شود.

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی استان سمنان افزود: توسعه کشت گیاهان دارویی در سمنان نیازمند نگاه علمی است و اگر بهره گیری از این ظرفیت ها با آموزش همراه باشد، می توان در کوتاه مدت شاهد ایجاد هزاران شغل در این بخش بود.
ایران به عنوان یکی از ۱۰ خاستگاه مهم گونه گیاهی در جهان مطرح است و ۱۶۷ گونه از خانواده گیاهان آوندی شامل یکهزار و ۲۱۵ جنس، حدود هشت هزار گونه، زیر گونه، واریته و یا دورگه در کشور وجود دارد و در مقایسه با سایر کشورها از نظر تعداد گونه های گیاهی در رتبه هشتم، از لحاظ گونه های انحصاری در رتبه پانزدهم و از نظر تنوع گونه ها در خاورمیانه بی نظیر است.
از ۹٫۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸٫۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳٫۶ درصد جنگل است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.