×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
ترکیبات، گیاهشناسی و خواص عروسک پشت پرده (فیسالیس)

عروسک پشت پرده فیزالیس

عروسک پشت پرده (فیزالیس)

عروسک پشت پرده یا فیسالیس چیست؟

فیسالیس عروسک پشت پرده

بوته گیاه فیسالیس (عروسک پشت پرده)

عروسک پشت پرده یا فیسالیس یا فیزالیس گیاهی از تیره بادمجان (solanaceae)، با نام علمی (Physalis Alkekengi L.) و نام­های کاکنج، عشق در قفس و گیلاس زمینی شهرت دارد.

گیاهی گرمسیری وبومی جنوب آمریکاست که قسمت خوراکی آن، میوه سته آن است که با پوششی به نام کالیکس محافظت می­شود. این گیاه اغلب به صورت تازه خوری و در مواردی به صورت فرآوری شده مصرف می­شود.

میوه فیسالیس

پوشش توری عروسک پشت پرده از به هم پیوستن و رشد کاسه گل بوجود می­آید ظاهری منحصر به فرد به گیاه می بخش، معمولا پارانشیم آن در پاییز تحت تاثیر فعالیت­های باکتری­های سلولز خوار تجزیه می شود. در نتیجه به شکل تور سفید رنگ نازک باقی می­ماند و میوه درون آن مشاهده می­شود. به همین دلیل این گیاه به عروسک پشت پرده معروف است.

از مشخصات این گیاه ساقه راست منشعب ، برگ­ها متناوب و کشیده به رنگ سبز تیره، گل­ها هرمافرودیت ومنفرد، یک ساله تا چند ساله، تقریبا در تمامی سال دارای میوه است، میوه در ابتدا به رنگ سبز و پس از رسیدن به رنگ نارنجی و یا قرمز تبدیل می­شود.

 

 

میوه فیسالیس

میوه فیسالیس (عروسک پشت پرده)

 ترکیبات موجود در میوه فیسالیس:

فیسالین­ها، ویتانولید­ها، فلاونوئید­ها، آلکالوئید­ها، ویتامین­ها از جمله ویتامین ث، بتاکاروتن­ها، قند­ها و عناصر معدنی است. ترکیب مهم این گیاه آلکالوئیدی تلخ به نام فیزالین است که از برگ و ریشه بدست می­آید.

خواص فیسالیس:

این گیاه خواص دارویی متعددی دارد که شامل: ضد دیابت،ضد سرطان، درمان هپاتیت، درمان آسم، سرفه، کمک به تصفیه خون در کلیه­ها و جهت جلوگیری از بارداری می­باشد.

ابوعلی سینا در کتاب قانون در طب، به خواص درمانی عروسک پشت پرده اشاره می­کند: گیاه کاکنج و به ویژه برگ­ها شباهت زیادی به تاجریزی دارویی دارد. سرد و خشک است. عصاره آن در معالجه قرحه و برطرف کردن چرک و ورم گوش نافع است همچنین، مفید در علاج برونشیت و تنگی نفس است

در کتاب معروف Pentsao، طب سنتی چینی آمده است که از سرشاخه­ ها، برگ­ها عروسک پشت پرده به عنوان تب بر کودکان استفاده می­شود همچنین  میوه آن خاصیت مدر، خلط آور، ضد­سرفه و نرم کننده سینه دارد. از میوه سوخته زغال شده آن که با روغن مخلوط شده باشد برای رفع جوش و کورک استفاده می­شود.

قیمت میوه فیسالیس:

تا قبل از این، میوه فیسالیس بیشتر در صنایع داروسازی مصرف می شد. اما اخیرا در برخی میوه فروشی ها، به عنوان یک میوه لوکس به فروش می رسد. قیمت هر کیلوگرم میوه فیسالیس تا ۱۲۰ هزار تومان می رسد.

فیسالیس عروسک پشت پرده Physalis alkekenji

میوه های عروسک پشت پرده

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.