×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جایگاه صنعت گیاهان دارویی در ایران

فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی)، سابقه درمان بیماری ها با گیاهان دارویی به قدمت تاریخ زیست انسان بر روی کره زمین است. صنعتانسان به حکم تجربه، علم و اندیشه جانوران بنا به مقتضیات خود در طول عمر حیات در کره زمین به کمک گیاهان دارویی خود را مداوا کرده و می‌کنند. گیاهان دارویی در باغ خدا می‌رویند. در دشتها، مراتع وسیع، جنگلها و غیره پیدا می‌شوند. به دست کسی کاشته نشده و به همت کسی هم آبیاری نشده است. هزاران سال است که بدین منوال در چرخه حیات بوده و طبیعت را آرایش می‌دهند.
به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی هدایت‌اله قورچیان، استاد دانشگاه تهران، در خصوص جایگاه فناوری در گیاهان دارویی دنیا، می گوید: استفاده از فناوری در صنعت گیاهان دارویی می تواند در بخش های مختلفی چون اصلاح بذر یعنی استفاده از انتقال ژن برای اصلاح گیاه از نقطه نظر بالا بردن مواد موثر دارویی و صنعتی، موثر باشد. همچنین این فناوری در حوزه کاشت، داشت و برداشت و استفاده از فناوری در تمام مراحل کاشت، آبیاری قطره ای، سموم و کود های بیولوژیک و برداشت ماشینی نیز تاثیر دارد.
مدیر شرکت دانش بنیان داروپژوهان آتیه سبز ادامه می‌دهد: بسته بندی بخش دیگری از این صنعت است که فناوری در آن تاثیر بسزایی دارد و در تمام مراحل جداسازی قسمت مفید گیاه، خشک کردن، بسته بندی، نگهداری در انبار و انتقال آن برای مصرف یا صادرات می تواند مورد استفاده قرار گیرد و بهره وری را بالا برد. در نهایت در بخش فرآوری به جای خام فروشی نیز این فناوری ها کاربرد دارد. استخراج مواد موثره و تبدیل آن به فرآورده های دارویی یا صنعتی، مرحله اصلی سودآوری از صنعت گیاهان دارویی است که بدون استفاده از فناوری امکان پذیر نیست.
وی با اشاره به جایگاه ایران در این عرصه در دنیا، تصریح می کند: آمار ها نشان می دهد که ما در ایران در مراحل چهار گانه فوق عمدتا از روش های سنتی استفاده می کنیم و تنها در مرحله دوم به طور محدود از کشت گلخانه ای استفاده می کنیم.
به گفته این استاد دانشگاه تهران، سیاست های کنونی پاسخگوی نیاز کشور نیست. اگر سیاست ها درست بود این همه جوان فارغ التحصیل بیکار نداشتیم. این همه با فرار مغز ها مواجه نبودیم. اشتیاق قشر تحصیلکرده به مهاجرت معیار بی کفایتی سیاست های موجود است. ارزش نیروی جوان و تحصیل کرده از هر صنعت و فناوری بالا تر است. نیروی متخصص موجد فناوری است و باید زیر ساخت ها را پی ریزی کرد.
وی معتقد است که باید تمام پروژه های دانشجویی و غیر دانشجویی گیاه دارویی در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در هر یک از مراحل چهار گانه پس از ارزیابی و اصلاح، تماما مورد حمایت قرار گیرد. همچنین تجهیزات پژوهشی مورد نیاز پروژه ها در مرکزی زیر نظر ستاد فناوری گیاهان دارویی تاسیس شود و خدمات ارزان قیمت ارایه دهد.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان می گوید: برای توسعه صنعت گیاهان دارویی نیاز است که بخشی از فروش صادرات گیاهان دارویی دریافت و صرف توسعه تحقیقات در این پروژه ها شود و اجرای صنعتی طرح های موفق پژوهشی در اولویت قرار گیرد و نیاز های آن به طور بلاعوض حمایت شود.
قورچیان می گوید: حمایت همه جانبه خرید وانتقال صنایع گیاه دارویی به کشور، توسعه مراودات بین المللی از جمله آموزش افراد تحصیلکرده و ساخت و توسعه و همچنین ورود فناوری های نوین از جمله فناوری های همگرا در زمینه گیاهان دارویی به کشور از دیگر زیرساخت هایی است که باید برای توسعه این صنعت مورد توجه قرار گیرد.
وی در خصوص نقش کمک کننده استارتاپ ها، شرکت های دانش بنیان، پارک های علم و فناوری و صندوق های جسورانه در توسعه این صنعت عنوان می کند: این مراکز متاسفانه از طرح های پژوهشی و مراحل ازمایشگاهی حمایت نمی کنند در صورتی که اجرای موفق این مراحل منجر به ایجاد فناوری و صنعتی می شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.