×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
داروهای گیاهی نیازمند اقدامات موثرتر و عملیاتی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی ، محسن تقی زاده عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه در

داروسازی گیاهی داروی گیاهی

حوزه تولید داروهای گیاهی باید اقدامات موثرتر و عملیاتی انجام شود اظهار کرد: با توجه به اینکه در این حوزه ظرفیت‌های خوبی در کشور ازجمله اقلیم‌های جغرافیایی، نیروی کاری جوان و تحصیل‌کرده وجود دارد اما در حوزه تولید داروهای گیاهی آنچنان که باید موفق نبوده‌ایم. عدم برنامه مناسب کاربردی و هدف‌گذاری برای برنامه‌ها توسط مدیران ستادی  می‌تواند یکی از دلایل این عدم موفقیت باشد.
تقی زاده ادامه داد: از آنجایی که سرمایه‌گذاری در حوزه تولید داروهای گیاهی ابداعی سنگین و درازمدت است شرکت‌های تولیدکننده تمایلی به انجام آنها ندارند و ترجیح می‌دهند با تولید محصولات مشابه از صرف هزینه در این حوزه خودداری کنند.
از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین بخش‌های در تولید داروهای گیاهی، استفاده از مواد اولیه استاندارد و باکیفیت خوب است. متاسفانه در طی این چند سال به دلیل بالا بودن هزینه‌های مربوط به تولید و جمع‌آوری گیاهان دارویی، قیمت تمام‌شده مواد اولیه دارویی در مقایسه با نمونه‌های خارجی بسیار گران بوده و تمایل شرکت‌ها به وارد کردن مواد اولیه  از خارج بیشتر شده است و چون این مواد اولیه در کشورهای شرقی بسیار ارزان‌تر است محصولات تولید در این حوزه اثربخشی قابل‌قبول را نداشته و در نتیجه مورد کمتر توجه پزشکان و بیماران قرار می‌گیرد. ضمن اینکه امکان صادرات این محصولات به دلیل عدم کسب استاندارهای جهانی عملاً وجود ندارد.
وی با بیان اینکه شرکت‌های دارویی باید به سمت استفاده از امکانات دانشگاهی سوق داده شوند ابراز کرد: در این حوزه باید شاهد تحقیقات  هدفمند باشیم. دانشگاه‌های ما دارای بهترین تجهیزات و نیروی انسانی  هستند و سالانه میلیارد ها تومان صرف انجام تحقیقات پراکنده در این زمینه می‌شود که اگر این تحقیقات بر اساس نیاز صنعت باشد و با همکاری بخش خصوصی انجام شود مطمئنا می‌تواند در ارتقاء فرآورده‌های دارویی گیاهی و تولید محصولات دارویی  برای بیماری‌ها مشخص را افزایش دهد. در این صورت هم هزینه‌هایی که در دانشگاه‌ها برای پژوهش صرف می‌شود صرفاً مقاله نمی‌شود و هم می‌تواند سوبسیدی به شرکت‌های دارویی برای تولید محصولات جدید باشد. تولید این فرآورده‌ای دارویی که با پژوهش‌های دقیق فارماکولوژی، توکسیکولوژی و بالینی  اثربخشی آنها ثابت‌شده است می‌تواند در سبد محصولات دارویی شرکت‌ها جایگاه مطلوبی را داشته و با رعایت استانداردهای مربوطه در بازار جهانی نیز نفوذ کنند.
این محقق درباره سهم گیاهان دارویی در بازار بیان کرد: آمار سازمان غذا و دارو نشان می‌دهد مردم ۵ تا ۷ درصد از داروهای گیاهی استفاده می‌کنند درصورتی‌که این رقم بیشتر است چراکه بسیاری از مردم داروهای گیاهی را از عطاری‌ها تهیه می‌کنند که در این آمار گنجانده نمی‌شود.
تقی زاده در بخش بعدی سخنان خود درباره برگزاری جشنواره گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی گفت: جشنواره باید محلی برای اطلاع رسانی و پل ارتباطی بین محققان این حوزه با صنعت باشد تا به سمت تولید محصول مؤثر تر گام برداریم و با برگزاری جلسات و میزگردهایی متعدد بین بخش خصوصی و پژوهشگران  ارتباط این دو بخش را بیشتر کرد و در این‌ بین ستاد گیاهان دارویی می‌تواند نقش بسیار مهمی در ایجاد این ارتباط فراهم کرده و به‌عنوان بخشی از فعالیت‌های خود پیگیری آنها را در طی سال داشته باشد همچنین با ارائه بسته‌های تشویقی از طریق معاونت محترم فن‌آوری ریاست جمهوری و معاونت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین بخشی بستر مناسب را برای هدفمند کردن آنها داشت ضمناً ناظرانی از سوی ستادی تواند پیگیر این مطالعات و ارائه گزارش‌های بود.
وی همچنین به‌عنوان پیشنهاد عنوان کرد: بهتر است دوره‌های گذشته جشنواره بررسی شود تا نقاط ضعف و قوت مشخص شود در این صورت می‌توان برای رفع کاستی‌ها و تقویت نقاط مثبت اقدام کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.