×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
حسین زینلی: ارزش اقتصادی گیاهان دارویی حدود ۱.۵ میلیارد دلار است

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از  ایسنا، حسین زینلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: به دلیل شرایط خشکسالی که در کشورمان داریم ظرفیت زیادی برای اختصاص به داروهای گیاهی که مزیت بیشتر و ارزش اقتصادی بالاتری هست؛ دارند.

وی با بیان اینکه هم اکنون در کشور حدود ۱۹۰ هزار هکتار از اراضی به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده شده است، افزود: امیدواریم این آمار به ۲۲۰ هزار هکتار ارتقا یابد.زینلی با اشاره به اینکه طی سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان برای توسعه گیاهان دارویی اختصاص یافته است، ادامه داد: در سال گذشته تلاش زیادی کردیم که یک ردیف اعتباری بگیریم و حدود ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفته شد.

وی بیان کرد: این تسهیلات قرار بود توسط بانک‎ها داده شود که تعداد افراد متقاضی زیاد بود و مشکلاتی مانند عدم پرداخت وثیقه یا تضامین بانکی داشتیم که امیدواریم در سال‎های آینده این موضوع رفع شود. این تسهیلات در لرستان و سایر روستاها شش درصد و نقاط مرزی چهار درصد است.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه این تسهیلات هر ساله ادامه دارد و در زمینه مکانیزاسیون هم یارانه پرداخت می‎کنیم، خاطرنشان کرد: امسال قصد داریم در زمینه فرآوری، کارخانجات اسانس گیری و داروسازی هم کمک‎هایی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه امسال قصد داریم لرستان را ویژه بیینیم و به آن کمک کنیم، اضافه کرد: این کمک‎ها در قالب تسهیلات بانکی و پرداخت یارانه نهال خواهد بود که در اراضی شیب دار ۶۰ تا ۷۰ درصد و زراعی ۳۰ تا ۴۰ درصد پرداخت نهال خواهیم داشت.زینلی با اشاره به یارانه حمایت از کشت و توسعه گیاهان دارویی گفت: به محصولات وِیژه استان حدود ۸۵ درصد و گیاهانی که پتانسیل کشت در منطقه را دارند ۱۵ درصد تسهیلات داده می‎شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه لرستان در زمینه موسیر، کلوس، مورد، آویشن، مرزه خوزستانی یا حتی زعفران پتانسیل قطب شدن را دارد، افزود: بیشتر به دنبال توسعه و کشت گل محمدی، کلوس و موسیر در استان هستیم.زینلی اظهار کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده لرستان به عنوان پایلوت گیاهان دارویی درنظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه امیدواریم اقدامات مؤثری در این زمینه انجام شود، افزود: در رابطه با کشت و توسعه گیاهان دارویی ابتدا باید کار میدانی انجام شود و سپس با بینشی باز به سمت اجرا پیش رویم.زینلی از ابلاغ ستاد گیاهان دارویی در تمامی استان‌ها خبر داد و گفت: در این ستاد باید دستگاه‌های اجرایی، تحقیقاتی و بخش خصوصی نیز حضور داشته باشند.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم نهادینه کردن آموزش کشت و توسعه گیاهان دارویی تأکید کرد و ادامه داد: هم اکنون کشور را قطب‌بندی کردیم و برای هر استان چند محصول معین شده است.وی با اشاره به اینکه از هیچ محصول خارجی حمایت نمی‌کنیم، بیان کرد: محصولات خارجی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد حمایت می‌شوند و ۸۵ درصد بودجه‌های وزارتخانه برای ارتقا و برندسازی محصولات بومی اختصاص خواهد یافت.

زینلی گفت: کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار را بین ۷۰ تا ۸۰ درصد و بدون شیب تا ۵۰ درصد مورد حمایت قرار می‌دهیم.مجری طرح گیاهان دارویی با بیان اینکه لرستان ظرفیت ارزشمندی برای کشت موسیر دارد، گفت: این استان باید روی گیاهانی مانند موسیر و پر سیاوشان کار کند و به قطب تبدیل شود.

وی با بیان اینکه قرار است هزار هکتار گل محمدی در شهرستان الیگودرز کشت شود، افزود: همچنین تا پایان برنامه ششم توسعه این آمار به ۵ هزار هکتار خواهد رسید.زینلی با تأکید بر توسعه تولید نشاء استاندارد گیاهان دارویی در استان گفت: هم اکنون محصول خوبی در گیاهان دارویی تولید نمی‌کنیم مخصوصاً مواردی که در عرصه‌های منابع طبیعی کشت می‌شوند.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: زعفران، گیاهی خاص مناطق خشک است و از نظر عملکرد تولید خوبی دارد. ممکن است در لرستان به علت شرایط اقلیمی حاکم تولید بیشتری داشته باشد اما وزارتخانه از کشت و توسعه آن حمایت نمی‌کند.وی افزود: این موضوع به معنای ممنوعیت کشت این محصول در استان نیست اما به آن یارانه‌ای تعلق نمی‌گیرد، چراکه فشار زیادی روی ماست و اگر بازار تکان بخورد دچار مشکل می‌شویم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.