×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : دوشنبه, ۲۷ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
جهاد دانشگاهی زمینه ساز رشد حوزه گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی ، مسعود نیارق در گفت‌وگو با ایسنا، با توجه به علاقمندی زیادی که به حوزه گیاهان دارویی و تامین سلامت افراد جامعه از این مسیر داشتیم به طور سیستماتیک در سال‌های اخیر در حوزه گیاهان دارویی تحقیقات گسترده‌ای را انجام دادیم که هدف اصلی از تشکیل مجموعه گیاهان دارویی آسپیناس ارائه خدمات به مردم در حوزه ارتقای سلامتی آنهاست که به شکل علمی و به روز فعالیت‌هایمان را در این بخش ادامه می‌دهیم.

وی به دیرینگی توجه به گیاهان دارویی و سوابق استفاده از آن اشاره و خاطرنشان کرد: گاه این سوابق و تجربیات سینه به سینه به نسل‌ها منتقل شده و اقوام مختلف به صورت شفاهی و حتی مکتوب توسط اشخاص مختلف آن را به نسل‌های بعدی منتقل کردند تا اینکه امروز ما شاهد گستردگی علوم در این حوزه هستیم.

مدرس دانشگاه و دکترای تخصصی گیاهان دارویی به طرح مباحث مختلف گاه غیرمستند در این حوزه اشاره کرد و گفت: ما در این مجموعه سعی می‌کنیم با ارائه مشاوره‌های رایگان مردم را به استفاده درست و اصولی از گیاهان دارویی دعوت کنیم به طوری که به شکل تفکیک شده بین گیاهان دارویی و داروهای گیاهی سعی بر این است تا در کنار بهره‌گیری از این گیاهان نسبت به حفظ بقا و توسعه آنها نیز یک همت راستین داشته باشیم.

نیارق با انتقاد از افرادی که بدون آگاهی از خواص گیاهان دارویی اقدام به تجویز گیاهان کرده و در این زمینه اطلاعات ناقص خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند، افزود: ارائه این اطلاعات نادرست و غلط گاه به نابودی گونه‌های گیاهان دارویی منجر شده که نمونه‌ آن را در جمع‌‌آوری بابونه، پونه و سایر گونه‌های نادر در مناطق مختلف استان شاهد هستیم.

وی با قدردانی از همت جهاد دانشگاهی در راه‌اندازی یک مجموعه علمی و تخصصی در این حوزه بیان کرد: ما در مرکز تخصصی خدمات گیاهان دارویی سعی می‌کنیم تا در کنار شناسایی این گیاهان و تلاش برای حفظ گونه‌های نادر نسبت به طبقه‌بندی آنها با اسم محلی و کارهای علمی و تحقیقاتی به شکل مرجع اقدام کنیم تا به هم ریختگی در این حوزه آثار و تبعات سوئی نداشته باشد.

مدرس دانشگاه و دکترای تخصصی گیاهان دارویی به الگوی کشت گیاهان دارویی و توجه به مولفه‌هایی همچون اقلیم، ارتفاع، دما و شرایط آب و هوایی اشاره و تصریح کرد: قرار نیست در همه مناطق این استان یک نوع گیاه کشت و عمل‌آوری شود، چرا که ما در ارتفاعات سرد سبلان نمی‌توانیم زعفران بکاریم، در حالی که این کشت در نمین پاسخگو خواهد بود.

نیارق ادامه داد: در این زمینه باید بر اساس سامانه جی آی اس مناطق مستعد را شناسایی کنیم تا در کنار کشت این محصولات به فرآوری آن نیز در بخش‌های مختلف برای ارائه محصول به بازار توجه کنیم که اصل مهم در این حوزه کشت ارگانیک گیاهان دارویی است که ضرورت دارد بدون سم، کود و سایر افزودنی‌ها این کشت به شکل مناسب و ارگانیک انجام شود.

وی با انتقاد از فروش فله‌ای با حجم بسیار بالای گیاهان دارویی اظهار کرد: نباید خرید و فروش این محصولات به شکل انبوه و فله‌ای باشد بلکه همچون بسیاری از کشورهای دنیا باید صنایع فرآوری و بسته‌بندی مناسبی را تدارک ببینیم تا این عرضه به شکل صحیح و درست با در نظر گرفتن تمام جوانب امر انجام شود.

مدرس دانشگاه و دکترای تخصصی گیاهان دارویی به وجود ۵۰۰ گونه گیاه دارویی قابل عرضه در عطاری‌ها به شکل سنتی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سال ۲۰۵۰ سال اقتصاد گیاهان دارویی است و ما در تجارت جهانی سهم بسیار کمی را داریم ضرورت دارد با بهره‌گیری از تجربیات سایر کشورها هم در بخش کشت و هم فرآوری و بسته‌بندی این محصولات دقت کنیم تا مشکلی به وجود نیامده و بتوانیم با ارزش افزوده بسیار بالا محصولات خودمان را عرضه کنیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.