×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کجور،منطقه ای با بیش از ۲۵۰ گونه گیاه دارویی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی ، حسن پورمقدم در حاشیه نخستین جشنواره گیاهان دارویی و صنایع وابسته که به مدت دو روز در شهر کجور برگزار شد، در گفت وگو با ایسنا با اشاره به ظرفیت بالای بخش کجور به لحاظ تولید گیاهان دارویی اظهار کرد: همه روستاهای منطقه کجور دارای ظرفیت های زیادی برای پرورش گیاهان دارویی است و در طول سال نیز همواره این گیاهان در مناطق مختلف این بخش رشد می کنند.وی با بیان این که بسیاری از گیاهان دارویی منطقه کجور شاید همچنان ناشناخته باقی مانده است، افزود: کجور دارای بیش از ۲۵۰ گونه گیاهان دارویی است که از آن فرآورده های مختلفی به دست می آید و در توسعه پایدار منطقه بسیار تاثیرگذار است.

مدیر جهاد کشاورزی نوشهر از نخستین جشنواره گیاهان دارویی کجور به عنوان سومین گام در ارتباط با توسعه گیاهان دارویی و اشتغال پایدار در منطقه کجور یاد کرد و گفت: جهاد کشاورزی اولین گام را در این راه در منطقه کجور با خرد جمعی و دانش بومی منطقه برداشت؛ در ابتدای کار برای ارائه گیاهان دارویی به صورت اساسی و برنامه ریزی شده، خردمندان منطقه کجور را با حضور محققان معین کشور جهت تبادل دانش در جهاد کشاورزی نوشهر گردهم آوردیم.

پور مقدم تصریح کرد: هرچند ممکن است نتایج این کار ۵ تا ۱۰ سال آینده خود را نشان دهد، اما هدف اصلی ما این است که توسعه پایداری در منطقه کجور و بخش البرز مرکزی ایجاد شود و آیندگان بتوانند شغل پایداری خصوصا در بخش گیاهان دارویی که آشیانه اکولوژی آن در “میان بند” و ارتفاعات است داشته باشند؛ در این راه شرایط بسیار خوبی برای عرضه انواع گیاهان دارویی که حدود ۲۵۰ گونه است فراهم شد.

وی با بیان این که منطقه کجور خاک بسیار مناسب از نظر شیمیایی و بیولوژیکی برای رشد گیاهان دارویی دارد، خاطرنشان کرد: این خاک مناسب شرایط لازم را برای رشد گیاهان دارویی هموار می‌کند.

پور مقدم تاکید کرد: آب های سطحی که در منطقه کجور وجود دارد برای این نسل است، اما آب‌های زیرزمینی متعلق به آیندگان بوده، بنابراین باید بر روی آب های زیرزمینی برای آیندگان برنامه ریزی کنیم و آب های سطحی نیز برای کشت انواع گیاهان دارویی و انواع درختان میوه مناطق سردسیری مدیریت و ذخیره شود. در این راستا در منطقه لاشک بخش کجور سه هزار هکتار جهت پژوهش گیاهان دارویی در نظرگرفته شد.

مدیر جهاد کشاورزی نوشهر ادامه داد: پس از اتمام مطالعات، فاز نخست کشت دارویی در منطقه آغاز می شود و این فاز تا ۵ سال ادامه دارد؛ یکی از رهاوردهای مهم کشت گیاهان دارویی در منطقه، تصویب اعتبار بیش از یک میلیارد از آب منطقه ای برای آبندان کجور شد.

پور مقدم در خصوص مشخصات آبندان کجور گفت: این آبندان با وسعت ۱۶۰ هزار متر مکعب و با ظرفیت آبگیری در سطحی معادل ۵۴ هزار متر مربع در هفته دولت به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به این که هدف از احداث این آبندان آبگیری بیش از ۲۵۰ هکتار از اراضی پایین دست در ارتباط با گیاهان دارویی و باغات سیاه ریشه و لوبیا و انواع جالیز است خاطرنشان کرد: هزینه این آبندان یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان بوده است که ۵۰۰ میلیون تومان آن از سفر رهبری، ۵۰۰ میلیون تومان از بخش دولتی و ۴۵۰ میلیون تومان از محل دیون تامین شد.

این مسئول از احداث آبندان در زمین های زراعی شهر پول و فیروزکلا کجور خبر داد و یادآور شد: آب منطقه زانوس که گت کیله شهر پول از آن انشعاب می گیرد به سمت آبندانی که پیش بینی کردیم هدایت شده تا آب های سطحی ذخیره بیشتری شود و این آبندان در صورت احداث سه برابر آبندان کجور ظرفیت خواهد داشت.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.