×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
کشت گیاهان دارویی با سیستم های نوین آبیاری

علی اصغر زارعی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی؛ با اشاره به کاهش سطح زیر کشت محصولات آبی بر در استان مرکزی گفت: در سال زراعی جدید ۲۴ هزار هکتار از سطح زیر کشت محصولات آبی بر               استان مرکزی کاهش یافت.

وی اظهار کرد: کاهش سطح زیر کشت محصولات آبی بر استان مرکزی با هدف افزایش بهره وری و صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی و مدیریت منابع آبی در شرایط خشکسالی انجام شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی توسعه آبیاری قطره ای در اراضی کشاورزی استان را از جمله اقدامات جهاد کشاورزی به منظور کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی است و در این راستا دولت برای اجرای آن تا ۱۰۰ میلیون ریال از اعتبارات مورد نیاز این طرح در هر هکتار را به صورت یارانه پرداخت می کند، گفت: اجرای سامانه آبیاری تحت فشار در زمین های کشاورزی ضمن افزایش ۹۰ درصدی بهره وری آب کشاورزی، حدود ۷۰ درصد صرفه جویی آب را در روند کشت به همراه دارد.

تجهیز ۱۵۰۰ هکتار از باغات استان مرکزی به سیستم‌های نوین آبیاری

زارعی با بیان اینکه یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار از مجموع ۷۰ هزار هکتار باغات استان به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌اند، گفت: توسعه آبیاری نوین در زمین های کشاورزی و باغات استان از دیگر برنامه های جهاد کشاورزی برای صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی است.

افزایش سطح زیر کشت واحدهای گلخانه ای در استان مرکزی

وی سیاست دیگر این سازمان را به منظور کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی دانست و اظهار کرد: سال گذشته ۲۲ هکتار از سطح زیر کشت گلخانه ای استان مرکزی با پرداخت تسهیلات و حمایت های دولت ایجاد شد و برای امسال نیز افزایش سطح کشت به همین میزان برنامه ریزی شده است.

وی افزود: کشت محصولات کشاورزی در گلخانه ها باعث کاهش مصرف آب تا یک دهم و افزایش ۱۰ برابری تولید محصولات کشاورزی می‌شود.

نیاز کم به آب و درآمدزایی بالا مهمترین حُسن کشت گیاهان دارویی

زارعی توسعه کشت گیاهان کم آب بر و گیاهان دارویی را از دیگر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد و گفت: بر این اساس امسال ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت زعفران، ۶۵۰ هکتار به کشت گل محمدی و ۷۰ هکتار به کشت سایر گیاهان دارویی از جمله آلوئه ورا، آویشن، گل گاوزبان، بارنج، پونه، زیره سبز، کدوی پوست کاغذی، کاسنی و سرخارگل اختصاص یافته است.

ویخاطرنشان کرد: کشت گیاهان دارویی علاوه بر کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب کشاورزی افزایش هشت تا ۱۰ برابری درآمد اقتصادی برای کشاورزان و بهره برداران را به همراه دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.