×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تغییرات ترکیبات فنلی، آنتوسیانین و آنزیم های آنتی‌اکسیدان در مراحل مختلف رشد ریحان (Ocimum basilicum L.) تحت تأثیر تنظیم‌کننده‌های رشد

مقاله : تغییرات ترکیبات فنلی، آنتوسیانین و آنزیم های آنتی‌اکسیدان در مراحل مختلف رشد ریحان (Ocimum basilicum L.) تحت تأثیر تنظیم‌کننده‌های رشد

سارا عبدخانی* ۱، محمود سلوکی۲

۱دانشجوی کارشناسی ارشد ۱-دانش‌آموخته کارشناسی ارشد بیوتکنولوی کشاورزی، دانشگاه زابل، زابل، ایران ، abdekhanisara@yahoo.com

۲دکتری ۲-دانشیار، گروه بیوتکنولوژی، دانشگاه زابل، زابل، ایران

چکیده:

مقدمه: ریحان (L. Ocimum basilicum) گیاهی از خانواده نعناعیان است که دارای اسانس و ترکیبات فنلی با خواص ضد‌باکتریایی و آنتی‌اکسیدانی بوده و سرشار از ترکیبات فنیل پروپانوئیدی نیز می‌باشد. تنظیم‌کننده‌های رشد گیاهی امکان افزایش تولید برخی از متابولیت‌های ثانویه را دارند.

هدف: ارزیابی تغییرات محتوی فنل کل، فلاونوئید، آنتوسیانین و سیستم آنتی‌اکسیدان در مراحل مختلف رشد ریحان تحت تأثیر تنظیم‌کننده‌های رشد بود.

روش بررسی: این تحقیق در پژوهشکده زیست فناوری دانشگاه زابل به صورت آزمایش فاکتوریل با طرح پایه کامل تصادفی با

۳ تکرار اجرا شد. تیمار‌های آزمایش شامل: تنظیم‌کننده‌های رشد (اسید جیبرلیک، جاسمونیک و سالیسیلیک در غلظت ۱/۰ میلی‌مولار در لیتر و تیمار شاهد شامل آب دیونیزه) و مراحل رشد گیاهی (گیاهچه‌ای، پیش‌گلدهی و گلدهی) بودند.

نتایج: نتایج نشان از اثرات مثبت و معنی‌دار تنظیم‌کننده‌های رشد و مراحل رشد بر محتوی فنل کل، فلاونوئید، آنتوسیانین و فعالیت آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان داشت. به طوری که بیشترین مقادیر برای محتوی فنل کل و فلاونوئید در غلظت ۱/۰ میلی‌مولار اسید جاسمونیک و جیبرلیک نسبت به نمونه شاهد و در مرحله گلدهی حاصل شد. محتوی آنتوسیانین و فعالیت آنزیم‌های آسکوربات پراکسیداز، کاتالاز و گایاکول پراکسیداز به طور قابل توجه‌ا‌ی در تیمار اسید سالیسیلیک و اسید جیبرلیک نسبت به شاهد در مرحله گلدهی افزایش معنی‌داری نشان داد (۰۵/۰≥P).

نتیجه‌گیری: افزایش محتوی فنلی، فلاونوئیدی، آنتوسیانین و آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان نتیجه اعمال تنش اکسیداتیو حاصل از جذب این تنظیم‌کننده‌های رشد، فعال شدن سیستم آنتی‌اکسیدان و نقش کلیدی آنزیم PAL در بیوسنتز ترکیبات فنلی در گیاه ریحان است.

 

برای دریافت مقاله روی دکمه دانلود کلیک کنید

دانلود

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.