×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت گیاهان دارویی فارس ممنوع!

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از  خبرنگار مهر، به علت بروز خشکسالی و فقر رویشگاه ها برداشت گیاهان در مراتع و جنگل های این استان ممنوع است .

بر اساس بررسی کارشناسان در شرایط موجود بهره برداری از این گیاهان دارویی و صنعتی تهدیدی برای بقای این گیاهان بوده و موجب بروز تنش مضاعف در گیاهان خواهد شد.فارس با ویژگی های اقلیمی و تنوع آب و هوایی یکی از مناطق مهم رویش انواع گیاهان دارویی است و با تولید ۵۰ درصد گیاهان دارویی کشور رتبه نخست پرورش و صادرات گیاهان دارویی را دارد.

دشت ها و کوه های فارس ، مستعد پرورش بیش از ۳ هزار گونه گیاه دارویی است که هزار و ۵۰۰ گونه آن پایه تولید دارویی است.گل های ریز و زیبای بابونه کازرونی ، رایحه خوش آویشن شیرازی ، حنای خوش رنگ لار ، سدر خوش عطر لامرد ، زعفران استهبان ، عرقیات بی نظیر کتیرا، آنغوزه و بارهنگ شیراز ، شهرت جهانی دارد.

منابع طبیعی استان فارس برای حمایت از این گونه های دارویی و جلوگیری از انقراض آنها برداشت در عرصه های منابع طبیعی را ممنوع علام کرده است.

بر این اساس مدر کل منابع طبیعی استان فارس با بیان اینکه این اداره کل حمایت از داروهای گیاهی را به جد در دستور کار دارد به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه هر سال در این فصل شاهد برداشت بی رویه گیاهان دارویی در عرصه های منابع طبیعی استا فارس هستیم.

مهرزاد بوستانی افزود: بر این استان اداره کل منابع طبیعی استان فارس رد سال جاری برداشت از گیاهان دارویی و خوراکی را در عرصه های منابع طبیعی استان ممنوع اعلام کرده است.

وی ادامه داد: به طور حتم با افرادی به صورت غیرمجاز اقدام به برداشت گیاهان دارویی در استان می کنند به شدت برخورد می کند.

مدیر کل منابع طبیعی استان فارس با اشاره به اینکه اگر شرایط در برخی عرصه ها خوب باشد اجازه برداشت داده می شود، اظهار کرد: در عرصه های منابع طبیعی که به دلیل بارشهای مناسب وضعیت گیاهان دارویی خوب باشد اجازه برداشت داده می شود.

بوستانی تاکید کرد: به عنوان نمونه برداشت گیاهان دارویی و خوراکی در عرصه های شهرستان استهبان ممنوع است و به افراد خاطی به شدت برخورد می شود.

وی ادامه داد:استان فارس به سبب برخورداری از تنوع آب و هوایی ،استعداد بی نظیری در تولید گیاهان دارویی دارد و بدون تردید توسعه، پرورش و مدیریت کشت این نوع گیاهان می تواند در ارتقا سطح تولید این محصولات موثر باشد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: فارس با داشتن رتبه نخست پرورش و صادرات گیاهان دارویی بیش از ۵۰ درصد گیاهان دارویی کل کشور را تامین می کند.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.