×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
گل محمدی نجات بخش زمین های خشکیده خراسان جنوبی

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از  مهر ،‌ خراسان جنوبی ۱۹ سال است که با ناخن خشکی شدید آسمان مواجه شده، تاجایی که تمام حوادث قهری آسمان بر زمینش تحمیل گشته است از افت یک متری سفره های زیر زمینی تا فرونشست هایی که هر روز از دشتی زبان باز می کند،در این میان تمام مسئولانی که دستی بر آتش چاره اندیشی این بحران داشته اند راهکارهایی ارائه کردند . از کاهش مصرف آب چاه های کشاورزی تا طرح های تغییر الگوی کشت.

کاشت گل محمدی یکی از گیاهانی است که طی ۵ سال اخیر در لیست تغییرات الگویی سازمان جهاد کشاورزی استان توانسته خوب جای خود را باز کند و اینک علاوه بر مزارع مادر پرورش گل محمدی قرار است این محصول را با نگاه استراتژیکی به مزارع استان رهسپار کنند.

به گفته کارشناسان ۸۳ درصد اسانس گل رز جهان در کشور بلغارستان  تولید می شود، و بخش دیگر تولید اسانس متعلق به سوریه و ترکیه است، و این در حالی است ما زیر یک درصد سهم اسانس را در دنیا در زمینه  این محصول  داریم.

حدود ۴۰ محصول از گل محمدی در کشورها بعمل می آید اما  در ایران بیشتر گلاب از  گل محمدی استخراج  می شود که این امر نشان می دهد؛ با سرمایه گذاری در محصول گل محمدی می توان به سادگی  اقتصاد منطقه را دگرگون کرد.

یک کارشناس رشته زراعت و باغبانی در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در حوزه فرآوری گل محمدی می توان ارزش افزوده مناسبی ایجاد کرد؛ به مهر می گوید: پایه تمام  عطرهای جهان اسانس گل محمدی یا  رز است.

یعنی بدون اسانس گل محمدی یا رز هیچ گونه عطری نمی توان در دنیا تولید کرد، به همین دلیل به مناطق مختلف کشور که نگاه  می کنیم به علت  اینکه گل  محمدی یک گیاه کم آب است، قابلیت توسعه بالای آن باعث می شود بتوان بر روی این محصول برنامه ریزی بلند مدت داشت.

سعیده وحیدی با بیان اینکه محصول گل محمدی می تواند جایگزین  برخی از محصولات کشاورزی شود می افزاید: گل محمدی یک محصول استراتژیک برای ماست، زیرا  علاوه بر حوزه صادراتی  این محصول می تواند در  اشتغال زایی نقش بسزایی ایفا کند.

این کارشناس یادآور می شود: خراسان جنوبی ظرفیت فوق العاده ای در  تولید گل محمدی  دارد، زمین‌های این استان به دلیل خشکسالی دستخوش تغییرات زیادی شده است که شوری مهمترین این تغییرات است و این موضوع باعث می شود تمرکز بر روی کاشت گونه های دیگر بیشتر شود.

وی ادامه می دهد: کشت گل محمدی با ویژگی‌های آب و هوایی خراسان جنوبی مطابقت دارد و کشاورزان بیشتری می‌توانند در این عرصه سرمایه‌گذاری کرده و علاوه بر سودآوری برای خود، به رونق و رشد اقتصادی منطقه کمک کنند.

وحیدی با اشاره به ورود کشاورزان در تولید عرقیات و گیاهان دارویی می گوید: خوشبختانه طی سال‌های اخیر در حوزه تولید عرقیات و روغن‌های دارویی نیز استان پیشرفت های خوبی داشته است و به خوبی در این حوزه فعال‌شده است که این امر نیز می‌تواند به‌عنوان نقطه عطفی در رشد اقتصادی منطقه تلقی شود.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی نیز در گفت و گو با مهر در این باره می گوید: گل محمدی یکی از گیاهان دارویی معطر است که تولید بسیار بالایی در کشور دارد و ایران بعد از ترکیه و بلغارستان سومین کشور تولید کننده گل محمدی در دنیا است که توانسته طی چند سال گذشته در بحث کشت جایگزین مزارع بیشتری را به خود اختصاص دهد.

مهدی عصمتی پور سطح زیر کشت گل محمدی در خراسان جنوبی را ۱۲۵ هکتار عنوان کرده و می افزاید: ۳۰ هکتار از این میزان سال گذشته به سطح زیرکشت استان افزوده شده است .وی عنوان کرد: بر این اساس پیش بینی برداشت ما از گل محمدی در استان طی سال جاری  ۱۰۰ تن است.

وی با اشاره به مزرعه مادر گل محمدی منطقه مود اضافه می کند: هم اکنون یک مزرعه دیگر در روستای حسین آباد درحال اجرا است، که تاکنون از ۵ هکتاری که در نظر گرفته ایم ۲ هکتار اجرا و در حال برداشت است.

وی ادامه داد: در این ۲ هکتار ۴ نوع گل محمدی کاشت شده است که شامل ارقامی با ماندگاری خوب، عطر عالی ،رقم پر محصول و همچنین یک رقم برای پرجین کاشت شده است.

 

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۳ نوع ژنوتیپ گل محمدی از ۵۴ مورد آن در استان وجود دارد، گفت: علاوه براین ۷ هزار گونه گل محمدی در کشور وجود دارد که بهترین و مقاوم ترین نوع آن نسبت به گرما و خاک در خراسان جنوبی کشت شده است و در لیست گیاهانی قرار گرفته که در طرح تغییر الگوی کشت قرار گرفته است.

وی ۱۹ سال خشکسالی در استان ، افزایش سختی آب و شوری خاک را مطرح و تصریح می کند: هم اکنون گل محمدی بهترین نوع گیاه قابل کشت در استان است که مقاومت بسیار بالایی دارد و حتی در مقابل سرما بسیار خوب عمل می کند.

وی ادامه می دهد: این گیاه آفت خاصی در استان ندارد و یکی از محصولات استراتژیک در آینده استان به شمار می اید، چون بسیار گیاه کم توقع و مقاومی است.

وی درباره فراوری این گیاه در استان اعلام می کند: در استان ۷ واحد فراوری داریم که ۵۰ درصد گل تولیدی استان را فراوری می کند.

وی اضافه کرد: علاوه بر بحث های اسانس گیری و فراوری غنچه از این گل برای تغذیه زنبور های عسل، تولید مربا و گلاب نیز استفاده می شود.عصمتی پور می گوید: ۵۰ درصد دیگر گل محمدی تولیدی به خارج از استان صادر و غنچه این گل نیز از طریق یک شرکت خریداری و به هندوستان صادر می شود.

وی با اشاره به تغییر الگوی کشت تاکید می کند: تسهیلات ویژه ای برای کاشت گل محمدی به کشاورزان در استان تعلق می گیرد و علاوه بر این به زودی نشاء این گل توسط یکی از شرکت های کشاورزی استان آماده ارائه به کشاورزان خواهد بود.

وی از تایید مجوز بیمه این محصول در استان خبر داد و بیان کرد: امسال با درخواستی که به صندوق بیمه محصولات کشاورزی ارسال شد توانستیم تاییدیه بیمه محصول گل محمدی را نیز دریافت کنیم به این ترتیب کشاورزان ما با کاشت این محصول و مراقبت های مطلوب نگرانی های گذشته را نسبت به امکان سرمازدگی در این محصول را نخواهند داشت.

وی اظهار امیدواری می کند با رشد و توسعه کاشت این گیاه در استان زمینه های رونق اقتصادی و اشتغال زایی به طور روشن تری افزوده شود چرا که این محصول امروز در دنیا شناخته شده و بسیار طالب دارد.

توسعه اقتصاد روستایی برای  ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت  یکی از اهداف مهم مسئولان در استان خراسان جنوبی اعلام می شود که در این زمینه، شناخت توان ها و پتانسیل های بالقوه و بالفعل هر منطقه، امری لازم و ضروری است و پرورش گل محمدی به عنوان یکی از زیر بخش های بخش کشاورزی می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی و توسعه اقتصاد روستایی استان ایفا کند و امرار معاش بسیاری از روستاییان و به تبع آن اقتصاد منطقه را تحت تاثیر قرار دهد که این مهم نیازمند برنامه ریزی و توجه ویژه است.

صنعت گل محمدی از پر بازده ترین صنایع است چرا که به سبب کاهش مصرف آب و عدم نیاز به زمین مرغوب می تواند ارزآوری خوبی را برای این استان داشته باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.