×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
استعداد و توانایی های کشاورزی و طب سنتی رباط کریم

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری مهر؛‌ نام گذاری سال ۹۷ از سوی رهبر معظم انقلاب به نام سال «حمایت از کالای ایرانی» سبب شده است، تا دغدغه های تولید کنندگان و نیز برداشتن موانع تولید از سر راه این افراد به بحث روز کارشناسان، مسئولان و نیز مردم تبدیل شود و هرکس در حد توان خود در پی راه حلی برای حمایت از کالای تولید داخل برای تقویت تولید کنندگان و اقتصاد کشور باشد،

از طرفی شهرستان رباط کریم، در جنوب غرب استان تهران استعداد و ظرفیت قابل قبولی در خصوص پرورش تولید قارچ و زعفران دارد، در خصوص این قابلیت و نحوه شکوفایی این ظرفیت بالقوه با اردلان قیلاوی زاده، استاد دانشگاه، مربی فنی و حرفه ای رباط کریم و نویسنده کتاب «اکولوژی مفاهیم و کاربردها» نشستیم، تا راهکارهای این حوزه را مورد بررسی قرار دهیم، این گفتگو در ادامه می آید:

* در مورد استعداد و توانایی های کشاورزی و طب سنتی در رباط کریم توضیح دهید:

این منطقه به دلیل شرایط اقلیمی خود علاوه بر تولید زعفران و قارچ پتانسیل زیادی برای کاشت گیاهان دارویی و پرورش زالو دارد.بخش کشاورزی رباط کریم در سال های اخیر توانسته است با کشت زعفران به قطب تولید این محصول دراستان تهران تبدیل شود و هرساله صدها کیلو طلای سرخ روانه بازار کند.

نیاز کم زعفران به آب سبب شده تا این محصول بتواند در رباط کریم رونق خاصی به بخش کشاورزی منطقه بدهد و خوشبختانه با حمایت های سازمان های مرتبط شاهد توسعه و رونق بخش کشاورزی منطقه در تولید چنین محصولاتی هستیم.

دشت رباط کریم و پرند پتانسیل زیادی برای تولید محصولات کم آب دارد، مردم این منطقه اقبال خوبی به مصرف گیاهان دارویی و طب سنتی دارند و این منطقه با داشتن اقلیم مناسب و درآمد و اشتغال زایی بالا در این حرفه  قادر به تبدیل شدن به یکی از قطب های بزرگ در کشور است.

* در خصوص تولید قارچ هم گویا استعداد و توانایی های خاصی در رباط کریم وجود دارد، نظر شما چیست؟

بله، این منطقه علاوه بر تولید زعفران، گامی دیگر در صنعت تولید قارچ و صادرات این محصول به شهرهای هم جوار خود برداشته است و تولید محصولاتی همچون زعفران، قارچ و گیاهان دارویی موجب افزایش اشتغال و افزایش درآمد پایدار برای خانواده های این منطقه از جنوب غربی استان تهران شده است، که این موفقیت در نتیجه سازمان های مرتبط و همکاری مردم به وجود آمده است.

* چطور می توان به رشد کشت این محصولات در رباط کریم کمک کرد؟

باید کلاس هایی جهت آموزش چگونگی تولید و پرورش چنین محصولاتی به علاقمندان و کشاورزان رباط کریم برپا شود و همچنین سمینارهایی علمی در خصوص  پرورش گیاهان دارویی برگزار شود، البته در سال های اخیر شاهد برگزاری این کلاس ها و این سمینارها بوده ایم، اما لازم است، با توجه بیشتر و همت والاتر و برگزاری آموزش های جدی تر بتوانیم در جهت شکوفایی این محصولات استراتژیک در این منطقه کمک کنیم.

این امر همکاری همه سازمان های مرتبط در این باره را می طلبد.با توجه به اینکه منطقه رباط کریم و دشت وسیع آن با کم آبی و خشکسالی روبرو شده است، شاهد کاشت و تولید محصولاتی همچون زعفران، گیاهان دارویی و پرورش قارچ در این منطقه هستیم، که علاوه بر تولید محصولات و تامین بازار مصرف، موجب ایجاد اشتغال و کارآفرینی هم می شود.

رباط کریم با داشتن پتانسیل مناسب برای تولید و پرورش محصولات کم آب نیازمند ایجاد مرکز پرورش زعفران و قارچ است، تا شاهد اشتغال زایی و بهره وری بهتر این گونه محصولات در این منطقه از استان تهران باشیم.

* دیگر زمینه هایی که می توان شاهد توسعه کشاورزی در رباط کریم باشیم چیست؟

پرورش زالو از دیگر شغل هایی است که در این منطقه با استقبال روبرو شده است وی می توان با ایجاد بسترهای مناسب می توان با توسعه آن شاهد ارز آوری و کاهش واردات زالو برای امور درمانی کشور باشیم.

خوشبختانه اخیرا شاهد انجام مطالعاتی برای راه اندازی مرکز پرورش عقرب در رباط کریم بوده ایم، که اتفاق مناسبی است و باید با توجه به آب و هوا این منطقه به زودی شاهد پرورش عقرب به منظور استفاده پزشکی و نظارت سازمان های مرتبط باشیم.

کشاورزی و زمینه های جدید و پر سود آن در خصوص پرورش قارچ، زالو، زعفران و عقرب و دیگر زمینه های اینچنینی می تواند سبب تقویت بنیه تولیدی داخل کشور، ایجاد زمینه صادرات، جلوگیری از واردات و در نهایت حمایت از کالای ایرانی و اشتغال زایی باشد.

 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.