×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
ممنوعیت برداشت برخی از گیاهان دارویی در خراسان شمالی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: برداشت غیرمجاز هرگونه فرآورده های گیاهی ومرتعی نظیر چریش، ثعلب، دنبلان، شیرین بیان و باریجه ممنوع می باشد و جمع آوری آن مستلزم اخذ مجوز از این اداره کل است.سرهنگ موسی الرضا حیاتی  در گفت و گو با شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی و با بیان اینکه همه ساله در فصل بهار شاهد جمع آوری فرآورده های مرتعی توسط افراد سودجو هستیم، اظهار کرد: اولویت بهره برداری از این فرآورده های گیاهی و مرتعی با کسانی است که دارای مجوز از این اداره کل هستند و با افرادی که فاقد مجوز و طرح بهره برداری هستند برخورد قانونی صورت می گیرد.
وی افزود: همچنین گیاهانی که در فصل بهار با عنوان سبزی کوهی یا سبزی صحرایی، در بعضی فروشگاه‌ها یا نقاط دیگر به فروش می‌رسند غالبا توسط افراد سودجویی که هیچ توجهی به ضرورت حفظ پوشش گیاهی زمین ندارند به صورت انبوه و بی‌ملاحظه برداشت می‌شوند.

ثعلب Orchis maculata

ثعلب Orchis maculata

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: باید توجه داشته باشیم که گیاهان خودرو، نقش مهمی در حفظ خاک، جلوگیری از فرسایش، جلوگیری از تولید ریزگردها، جلوگیری از سیل، همچنین در جذب آب و حفظ زیبایی طبیعی کوه و دشت دارند.

حیاتی افزود: امروزه، با افزایش جمعیت و آسیب دیدگی محیط زیست، طبیعت ما توان این‌گونه برداشت‌ها را ندارد که انتظار می رود هنگام گردش در طبیعت از چیدن سبزی و گل خودداری کرده و همچنین از خرید این گونه سبز‌ی‌ها که مشوق سودجویان غیزمجاز است خودداری کنیم.
سطح زیر کشت گیاهان دارویی خراسان شمالی یکهزار و ۲۸۵ هکتار با تولید هزار و ۹۲۰ تن است که گیاهان دارویی این استان شامل زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز، کدو تخم کاغذی، کتان و … است.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این وسعت یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار جنگل است.
استان ۲۸ هزار کیلومترمربعی خراسان شمالی به دلیل واقع شدن در اقلیم های گوناگون بیابانی، نیمه بیابانی و کوهستانی مستعد کشت انواع گیاهان دارویی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.