×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آشنایی با کاربرد گیاهان دارویی در دانشگاه یزد

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی سیدحمید میررکنی مدیر مرکز تخصصی گیاهان دارویی سازمان جهاددانشگاهی استان با بیان اینکه استفاده از گیاهان دارویی اولویت اول در سند ۲۰ساله کشور است، گفت: مردم نیز استفاده از گیاهان دارویی را به دلیل عوارض کمتر به داروهای شیمیایی ترجیح می دهند.

وی از دیگر مزایای گیاهان دارویی را تجارت مطلوب آن دانست و افزود: به دلیل اینکه گیاهان دارویی را می توان به شکل های متنوع استفاده و یا حتی به صورت فراورده های دیگر تهیه کرد، از قدرت تجاری بالایی برخوردار هستند.

این کارشناس گیاهان دارویی تاکید کرد: با توجه به اینکه ما در کشورمان با بحران جدی آب روبرو هستیم و مصرف بسیار آب در بخش کشاورزی بهتر است که گیاهان دارویی که دارای خواص درمانی و تجاری خوبی هستند جایگزین محصولات پرآب بری مانند هندوانه شوند.

وی با اشاره به درمان پذیر نبودن بسیاری از بیماری ها با مصرف داروهایی شیمیایی، بیان کرد: می توان در این خصوص از گیاهان دارویی استفاده کرد که خطرات کمتری نسبت به داروهای  شیمیایی دارند.

میررکنی با تاکید بر اینکه تمام گیاهان خاصیت درمانی و دارویی ندارند، گفت: برای مصرف دارویی گیاهان باید ابتدا مواد تشکیل دهنده گیاه را به خوبی بشناسیم، زیرا نحوه مصرف آنها با یکدیگر متفاوت است، به طور مثال گیاهی مانند اسپند را باید سوزاند و یا برخی از گیاهان مانند به لیمو، اسطوخودوس و … را باید دَم کرد.

وی تفاوت گیاهان دارویی با داروی گیاهی را در نحوه استفاده و تهیه آنها دانست و ابراز کرد: گیاهان دارویی خودشان خاصیت درمانی دارند اما زمانیکه فراوری شوند و از آنها دارو بسازند، تبدیل به داروهای گیاهی می شوند که در این مورد باید دقت کرد که تنها محل فروش مجاز داروهای گیاهی داروخانه ها و تنها محل مجاز فروش گیاهان دارویی عطاری ها هستند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.