×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
افزایش تولید گیاهان دارویی در استان مرکزی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی، یوسف یوسفی بعد از ظهر دوشنبه در نشست خبری در اراک به مناسبت روز ملی درختکاری و هفته منابع طبیعی اظهار داشت: این تعداد اصله نهال شامل ارغوان، افرا، زبان گنجشک، سرو خمره ای، سنجد، کاتال پا و میلک است و ۲۸۰ هزار نهال آن صنوبر می باشد که در راستای زراعت چوب در اختیار کشاورزان قرار داده شده، بقیه گونه ها نیز در راستای مصارف فضای سبز و جنگلکاری در اختیار شهرداری ها، روستاییان و…قرار داده می شود.

وی افزود: بهره برداری از گیاهان دارویی و صنعتی در استان از دیگر برنامه های منابع طبیعی و آبخیزداری است که در شش شهرستان استان در سطحی حدود پنج هزار و ۲۵۰ هکتار کشت گیاهان دارویی شامل باریجه و کتیرا را داشتیم که بیش از ۱۷ تن محصول از این عرصه به دست آمده است.

یوسفی گفت: این کار علاوه بر اینکه برای دولت درآمد ایجاد کرده برای بخش خصوصی و افراد هم کسب درآمد به همراه داشته و سه هزار نفر روز اشتغال ایجاد شده که قاعدتا در مناطق روستایی رقم مطلوبی است، این رقم تولید محصول نسبت به سال گذشته ۲۰ برابر رشد نشان می دهد.

برداشت کتیرا

برداشت کتیرا

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در بخش دیگر سخنان خود بیان داشت: در ارتباط با موضوع فرهنگ سازی برای اولین بار در کشور سند ارتقای فرهنگ منابع طبیعی استان را در شورای فرهنگ عمومی استان تصویب و برنامه هایی را نیز برای ۴۸ دستگاه اجرایی تدوین کردیم که بخشی از برنامه ها فرهنگی آموزشی است و بخش دیگر هم علمی و اجرایی است، اگر این برنامه ها اجرایی شود شاهد ارتقای فرهنگ منابع طبیعی در استان خواهیم بود.

یوسفی در مورد آتش سوزی در مراتع با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال گذشته کاهش آتش سوزی در مراتع استان مرکزی ثبت شده بیان داشت: طی سال گذشته حدود یک هزار و ۷۰۹ هکتار آتش سوزی در عرصه ها و مراتع داشتیم که آتش سوزی ها در ۱۰۴ نقطه اتفاق افتاده بود اما امسال آتش سوزی در عرصه ها و مراتع در ۴۵ نقطه و سطحی حدود ۴۲ هکتار بود که نسبت به سال گذشته حدود ۸۰ درصد کاهش نشان می دهد.

وی تصریح کرد: بیشترین آتش سوزی به میزان ۱۳۶ هکتار در عرصه های طبیعی اراک اتفاق افتاده و بعد از اراک هم ۴۸هکتار در فراهان و ۴۵هکتار در شازند رخ داده است.

یوسفی با اشاره به عناوین روزهای هفته منابع طبیعی گفت: «روز ملی درختکاری»، «منابع طبیعی- رسانه- فرهنگ سازی و مسئولیت اجتماعی»، «منابع طبیعی- حفاظت و قانون»، «منابع طبیعی- آموزش های دینی- خیرین و سازمان های مردم نهاد»، «منابع طبیعی- مشارکت مردم- بسیج سازندگی و همیاران طبیعت»، «منابع طبیعی- سلامت اداری- آموزش و پژوهش» و « منابع طبیعی مدیریت جامع حوزه های آبخیز – مشارکت مردم و اقتصاد مقاومتی» روزشمار هفته منابع طبیعی سال جاری است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.