×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
عطاری‌ها اجازه فروش داروهای شیمیایی و حتی داروهای گیاهی را ندارند

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از خبرگزاری فارس از رشت، زهرا حصاری در نشست خبری بابیان سیاست‌های سازمان غذا و دارو اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان از مردادماه سال جاری در معاونت غذا و دارو با تأسیس اداره نظارت بر فراورده‌های مکمل طبیعی و سنتی به روند نظارت بر عطاری‌ها و همه مراکزی که این فراورده‌ها را در دسترس مردم قرار می‌دهند به‌صورت منظم و ‌ساختارمند نظارت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اداره نظارت بر فراورده‌های مکمل طبیعی و سنتی به‌صورت‌ ادواری و منظم بر همه عطاری‌ها که در سطح استان گیلان فعالیت می‌کنند نظارت می‌کند تصریح کرد: بر روی نحوه ارائه خدمات و کیفیت ارائه‌ خدمات ازنظر نوع و داشتن مجوز و ‌همین‌طور ازنظر عرضه کردن داروهای گیاهی یا شیمیایی که در این مراکز عرضه می‌شود نظارت می‌کنند.

معاون غذا و ‌دارو ‌دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به نکاتی که در مورد عرضه داروهایی گیاهی و شیمیایی در عطاری‌ها مدنظر کارشناسان اداره نظارت بر فراورده‌های طبیعی و سنتی و مکمل‌ها است خاطرنشان کرد: همیشه به این موارد دقت می‌شود و کارشناسان خیلی روی آن‌ها حساس هستند.

حصاری بابیان اینکه که عطاری‌ها این مجوز را ندارند که داروهای شیمیایی و حتی داروهای گیاهی را که مجوز از سازمان غذا و دارو‌ و وزارت بهداشت دارند ارائه‌ و عرضه کنند افزود: عطاری‌ها این اجازه رادارند که گیاهان دارویی را به‌صورت خشک و ترجیحاً با حفظ ساختار اصلی گیاه به مردم ارائه دهند.

وی بابیان اینکه فرایندهای درمانی و تشخیصی هم فرایندهایی نیستند که در عطاری‌ها اجازه مدیریت داشته باشند خاطرنشان کرد: عطاری‌ها مجوز اینکه بیماری‌های‌ خاصی را تشخیص دهند یا راهکارهای درمانی و حتی تجویز زالو درمانی، حجامت و این‌گونه موارد را برای مردم داشته باشند را ندارند.

معاون غذا و ‌دارو ‌دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید بر اینکه بر اساس استعلامی که از اتاق اصناف انجام شد در حال حاضر حدود ۲۵۰ عطاری مجاز فعالیت می‌کنند گفت: این تعداد عطاری در سطح استان گیلان در حال فعالیت هستند اما از واحدهای غیرمجاز چون ‌فاقد مجوز هستند رقم دقیقی از آن‌ها در دسترس نیست.

حصاری با اشاره به اینکه در طی بازرسی‌های صورت گرفته با عطاری‌هایی که بدون مجوز در حال فعالیت هستند برخورد کردیم تصریح کرد: تذکرات لازم به عطاری‌ها داده شد و برای برخورد با آن‌ها گزارش دادیم تا در فرایند تخصیص مجوز آن‌هایی که تمایل دارند به‌صورت قانونی فعالیت کنند قرار‌ بگیرند.

وی بابیان اینکه یک سری از مراکز طبابت سنتی مثل زالو درمانی و حجامت باید مجوزهایی را دریافت کنند که بتوانند این خدمات را ارائه دهند گفت: متأسفانه در حال حاضر چون مراکز اقبال گسترده‌ای از طرف مردم به آن‌ها وجود دارد و طب سنتی ما طبی است که ریشه کهنی دارد که مردم از مزایای آن استفاده کنند به همین دلیل یکی سری مراکز به‌صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند.

معاون غذا و ‌دارو ‌دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اذعان به اینکه خواهش ما از مردم این است که تخلفات مراکز غیرقانونی را به ما اطلاع دهند بیان کرد: مردم اگر با مراکزی که به‌صورت غیرقانونی در حال فعالیت هستند و یا از کیفیت خدمات آن‌ها راضی نیستند برخورد‌ کردند مثلاً اصول بهداشتی به‌خوبی رعایت نشود یا فراورده‌های دارویی که در حال توزیع است در این جایگاه و در دسترس مردم قرار می‌گیرد با اداره نظارت بر فراورده‌های طبیعی مکمل و سنتی در میان بگذارند تا کارشناس‌های ما بتوانند به کمک مردم بازرسی‌های دقیق‌تری داشته باشند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.