×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
برداشت ۳هزار کیلوگرم شیرابه باریجه از مراتع ییلاقی آرادان

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از جوان آنلاین ، امیر حسین شاه‌حسینی ،بااعلام این خبر اظهار کرد: گیاه باریجه یکی از گیاهان مهم دارویی و صنعتی است که صمغ حاصل از آن جزء فرآورده‌های فرعی مرتعی محسوب می‌شود .

وی ادامه داد: این گیاه دارویی علاوه بر نقش مؤثر در سلامت جامعه و ایجاد اشتغال، در رشد صادرات غیرنفتی نیز نقش بسزایی دارد که این اقدام گامی مهم در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش منابع طبیعی به شمار می‌آید.

شاه حسینی تهیه و اجرای طرح‌های مرتعداری چند منظوره را بهترین راهکار در بهره برداری اصولی و بهینه از مراتع و استمرار و تداوم در تولید برشمرد و خاطرنشان کرد: از آنجای که اکوسیستم رویشگاهی این گیاه خاص و حساس است به منظور بهره برداری پایدار و همچنین حفظ ، حمایت و احیای پایه‌های آن لازم است بهره‌برداری و برداشت از صمغ این گیاه مرتعی تحت نظارت و در قالب طرح‌های مطالعاتی اجرایی انجام شود تا ضمن جلوگیری از انقراض این گیاه ارزشمند بتوان از رویش سالانه آن بهره برداری مستمر کرد.

وی گفت: برداشت شیرابه این گیاه در سال جاری از مراتع سینک چال و خاک آب، لزوره، ویسر و گرماج، گونگ و امامزاده ابراهیم به میزان ۳۰۰۰ کیلوگرم صورت گرفت.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان آرادان، گیاهان دارویی- صنعتی  باریجه را جزو منابع ارزشمند در این شهرستان برشمرد و خاطرنشان کرد: کشت، توسعه و بهره برداری صحیح این گیاهان علاوه بر نقش مؤثر در سلامت جامعه و ایجاد اشتغال، در رشد صادرات غیرنفتی نیز نقش بسزائی را ایفا می‌کنند که در سال گذشته ۱۳۰۰ هکتار از مراتع ییلاقی که پتانسیل کشت باریجه را دارا بودند به روش کپه کاری با مشارکت مرتعداران و بهره‌برداران گیاه باریجه کشت و قرار است در سال جاری نیز ۱۵۰۰ هکتار از سامانه های عرفی این شهرستان نیز به کشت گیاه باریجه اختصاص یابد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.