×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
فروش خودسرانه داروهای گیاهی، در باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه های زنانه کاشان

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی به نقل از  پورتال خبری کاشان، دکتر حمیدرضا بنفشه، در نشست با خبرنگاران گفت:تیم مشترکی با اتاق اصناف، اداره صنعت، معدن و تجارت و معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان تشکیل شد تا نظارت، بررسی و ساماندهی عطارهای مورد بررسی قرارگیرد.

وی،با اشاره به بازرسی ۱۸ مرکز عطاری در کاشان گفت:چهار پرونده از لحاظ تخلف محرز و کثرت آن به کمسیون ماده ۱۱ دانشگاه علوم پزشکی کاشان تشکیل و معرفی شد.

به‌گفته‌وی،مداخله در درمان و ارائه مشاوره دارویی غیر مجاز را از مهم‌ترین مشکلات فعالیت عطاری‌ها دانست و افزود:عرضه داروها و فرآورده‌های غیرمجاز و قاچاق، داروهای دست‌ساز بدون فرمول و برچسب، ورود به عرضه داروهای پوستی و داروهای مخدر از دیگر مشکلات فعالیت عطاری‌ها است.

*مداخله مراکز بدنسازی، باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه های زنانه در طبابت

این فارماکولوژیست با تاکید بر اینکه ارائه داروهای چاقی و لاغری بحث شایع در عطاری‌ها است گفت:متاسفانه مراکز بدنسازی، باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه های زنانه از دیگر مراکزی هستند که به صورت خودسرانه با ارائه دروهای مکمل، تقویتی، پوستی و زیبایی به صورت خطرناک و خسارات غیرقابل جبران در امر درمان و سلامت مردم مداخله می کنند.

بنفشه، ضرورت ساماندهی و نظارت بر بدنسازی، باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه های زنانه را تاکیدکرد و گفت: یک دوره کلاس‌های آموزشی نیز برای صاحبان این مراکز گذاشته‌شد که متاسفانه تعدادی کمی از آنها بدون دقت و توجه به این امر مهم در کلاس‌ها شرکت کردند.

*باورهای غلط در مورد داروهای گیاهی

وی،با تاکید بر یکسری باورهای غلط در مورد داروهای گیاهی با این عناوین که داروهای گیاهی هیچ عارضه ای ندارند، داروهای گیاهی در دوران بارداری و شیردهی بی ضرر هستند و مصرف داروهای گیاهی برای کودکان هیچ مانعی ندارد گفت: مصرف همزمان داروهای گیاهی با داروهای شیمیایی هیچ تداخلی ندارد، داروها و عصاره‌های گیاهی به هر روشی که تهیه شود، مفید و قابل استفاده است و داروهای گیاهی نیاز به تنظیم دوز ندارند از دیگر باور های غلط و رایج مردم در مورد داروهای گیاهی است.

به‌گفته‌وی،برخلاف تصور عمومی که مصرف گیاهان دارویی را بدون عوارض و خطر می‌دانند، این نوع از داروها نیز دارای عوارض جانبی است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان، تصریح‌کرد: این عوارض، علل مختلفی چون مصرف بیش از حد، تداخل با داروهای طب رایج و واکنش‌های خود به خودی و غیرقابل پیش بینی مانند آلرژی دارد.

بنفشه،با اشاره به اینکه همچنین عدم وجود استاندارد قطعی برای محصولات و تولیدات گیاهان دارویی ممکن است منجر به مشکلاتی در کیفیت آن شود اظهارداشت: از جمله این مشکلات می‌توان به تقلب، مواد اولیه نامشخص، جایگزینی یک گیاه به جای گیاه دیگر و مواردی از این دست اشاره کرد.

*کاربرد نامناسب گیاهان دارویی کُشنده است

وی،با تاکید بر اینکه کاربرد نامناسب گیاهان دارویی حتی  می‌تواند کُشنده باشد گفت: به عنوان مثال استفاده نا به جا از « جینکو » که باعث بهبود جریان خون می‌شود، ممکن است خونریزی حین جراحی را افزایش دهد.

به‌گفته‌وی،مصرف طولانی مدت برخی گیاهان دارویی که در نگاه اول بی‌ضرر به نظر می‌رسند، می‌تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد، مثلاً برگ سنا که به وفور برای درمان یبوست استفاده می‌شود، اگر بیش از دو هفته مصرف شود، می‌تواند منجر به تنبلی روده، تشدید یبوست و اشکالاتی در روده بزرگ شود یا مصرف دراز مدت ریشه شیرین بیان می‌تواند در افراد مستعد، منجر به افزایش گیاهان معطر فشارخون یا ورم اندام‌ها شود.

*کاهش درمانی گیاهان معطر پس از مدتی

این فارموکولوژیست دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: بسیاری از گیاهان معطر مانند آویشن، نعنا، گلپر، رازیانه، زیره سبز، زیره سیاه، دارچین، به شکل پودر شده در عطاری‌ها عرضه می‌شوند که اگر مدتی از درو شدن آن‌ها بگذرد، ماده مؤثره و عطر و بوی آنها به سرعت کاهش یافته و اثرات درمانی آنها کاهش می‌یابد.

بنفشه، ‌در پایان اظهارداشت:افزون بر این، ترکیبات روغنی نیز عموماً در معرض هوا اکسید می‌شوند، روغن‌ها، مانند روغن بادام، روغن زیتون، روغن کنجد، روغن سیاه دانه، روغن بابونه، روغن بنفشه و بیشتر روغن‌های دیگری که در عطاری‌ها عرضه می‌شوند، باید در ظروف شیشه‌ای تیره، دور از آفتاب و به صورت سرپر نگهداری شوند.

*کلینیک ویژه طب سنتی مورد تایید دانشگاه

‌وی در پایان تصریح‌کرد: تنها مرکز طب سنتی دارای مجوز و تایید دانشگاه علوم پزشکی کاشان که زیر نظر این داشگاه تنها کلینک ویژه طب سنتی این دانشگاه است که مسوولیت دکتر برهانی هر روز عصراها از ساعت ۱۶ در طبقه اول مرکز بهداشتی درمانی شهید صدوقی این شهرستان به شماره تلفن ۵۵۲۳۴۲۸۴ واقع در خیابان ژاندارمری فعالیت دارد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.