×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
سبک زندگی گرم مزاجها در تابستان

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی ، دکتر سید ابوالفتح شیرمردی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: همان‌گونه که سبک زندگی افراد در فصول مختلف متفاوت است، غذاهایی که در فصول مختلف می‌خورد نیز باید متفاوت باشند زیرا در غیر این صورت فرد بیمار خواهد شد.

وی افزود: حتی حالت خواب و میزان فعالیت‌های بدنی نیز باید تفاوت داشته باشد؛ تابستان از این قانون مستثنی نیست و باید در این فصل توجه خاصی به آداب اجتماعی و رفتارهای تغذیه‌ای داشته باشیم .

شیرمردی تاکید کرد: پرهیز بر درمان مقدم است و آغاز کار حفظ سلامتی و درمان بیماری‌ها «پرهیز» است، به این صورت که باید از مصرف مواد غذایی مضر پرهیز شود .

وی به افراد با مزاج گرم توصیه کرد که از خوردن غذاهایی که طبع گرم دارند در این فصل پرهیز کنند.

شیرمردی ادامه داد: در فصل تابستان افراد با مزاج گرم و خشک که مزاج صفرا نامیده می‌شود، بیشتر در معرض آسیب هستند، به دلیل گرم و خشک بودن مزاج این افراد و همچنین مزاج فصل تابستان، احتمال خطر در این افراد بیشتر است.

این محقق طب سنتی افزود:این افراد در این فصل باید از تمام خوردنی‌ها و نوشیدنی‌هایی که حرارت بدن را بالا می‌برند و باعث خشکی می‌شود همچون مواد غذایی تند از قبیل فلفل و زنجبیل، دارچین، زعفران، سس‌های تند، خردل، سبزیجات تند مانند سیر، پیاز، ترخون، نعناع، تره، شاهی، شوید پرهیز کرده و از غذاهایی با پخت ساده و بدون ادویه‌جات استفاده کنند.

وی اظهار کرد: افراد گرم مزاج باید از خوردن تنقلات شور پرهیز کرده و در مصرف نمک و غذاهای شور و تنقلات مانند چیپس شور، آجیل شور و… در فصل تابستان احتیاط کنند.

شیرمردی با بیان اینکه اکثر مغزها مزاج گرم و خشک دارند و در تابستان همه افراد به ویژه کسانی که مزاج گرم و خشک دارند، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند، اضافه کرد: مثلاً در صورت مصرف پسته، بادام یا فندق، از انواع خام آن و به مقدار کم استفاده کنند.

وی افزود: سرخ کردن، بو دادن و تفت دادن باعث گرم و خشک شدن مزاج ماده غذایی می‌شوند، بنابراین نباید در مصرف غذاهای تهیه‌ شده به این روش‌ها زیاده‌روی شود و باید به طور جدی از غذاهای آماده و مصنوعی و فست فودها پرهیز کرد .

شیرمردی گفت: در مورد شیرینی‌جات نیز به همین ترتیب است، چون پایه مزاج این مواد هم گرم است، بنابراین نباید در مصرف شیرینی‌ها، شکلات‌ها و حتی شیرینی‌جات طبیعی مانند عسل، کشمش، مویز و میوه‌های شیرین مانند انجیر، نارگیل، موز، خربزه، آناناس و… در فصل تابستان زیاده‌روی شود .

این محقق طب سنتی در استان تاکید کرد: افراد با مزاج گرم در فصل تابستان در خوردن گوشت‌های با طبع گرم همچون گوشت‌های قرمز مخصوصاً به دلیل داشتن گرما و حرارت زیاد، گوشت پرندگانی مانند کبک و بلدرچین که گرمای بسیار زیادی نسبت به گوشت گوسفند دارند و همچنین گوشت شتر هم به دلیل گرمای زیاد نباید زیاده‌روی شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از مصرف غذاهایی مانند فسنجان، و غذاهایی که با مواد غذایی مثل گردو، کنجد و … تهیه میشود به دلیل گرم بودن مزاجشان باید در این فصل پرهیز شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.