×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
آغاز برداشت گیاه دارویی باریجه در دلیجان

باریجه ferula gummosa (2)

باریجه ferula gummosa )

به گزارش شبکه خبری گیاهان دارویی سید ابوالفضل نصرالهی در گفت و گو با ایرنا در گفت وگو با ایرنا افزود: باریجه از مهمترین گیاهان دارویی و صنعتی است که بخش عمده آن صادر می شود و امسال پیش بینی برداشت و صادرات حدود سه تن از آن از مراتع دلیجان شده است.

وی اظهارکرد: صمغ گیاه باریجه به صورت اشکی و توده ای برداشت می شود و از هرگیاه قوی در حدود۶۰ گرم شیره و صمغ برداشت می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دلیجان گفت: گیاه باریجه در زمره گونه‌های مجاز مشروط محسوب می شود که بهره‌برداری و حمل آن فقط در قالب طرح بهره‌برداری مصوب و با مجوز اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مقدور است.

وی افزود: در سال جاری با توجه به بارندگی های مناسب، بهره برداری از گیاه دارویی باریجه از طریق آگهی مزایده به متقاضیان واگذار شده است.

وی ادامه داد: برداشت باریجه از لحاظ اشتغال زایی نیز اهمیت دارد و در مدت ۲ ماه برداشت آن، اشتغال ۳۰ نفر به صورت مستقیم در این شهرستان فراهم شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دلیجان بیان کرد: آموزش لازم به بهره‌برداران و مرتع‌داران برای برداشت صحیح داده شده تا بتوانند با روش‌های صحیح آن را استحصال و برای صادرات آماده کنند.

نصرالهی افزود: با این آموزش ها میزان صمغ مناسبی برداشت می‌ شود و آسیب‌های غیرقابل جبرانی به گیاه وارد نمی شود تا گیاه قدرت باز زایی و ترمیم زخم خود را داشته باشد.

شهرستان دلیجان از توابع استان مرکزی ۵۰ هزار نفر جمعت و دارای ۲۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.