×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

آخرین اخبار

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
اردبیل بهشت گیاهان دارویی

به گزارش شبکه خبری آموزشی گیاهان دارویی صنعت تولید و فرآوری گیاهان دارویی در دنیا رفته رفته در حال تبدیل شدن به یکی از سودآورترین فعالیت های تولیدی و اقتصادی در بخش های بهداشتی ، درمانی و آرایشی است.

با توجه به تنوع اقلیمی و آب و هوایی ، رویش انواع گیاهان دارویی در ایران تنوع منحصربفردی دارد و این موضوع کشورمان را به یکی از مستعدترین کشورهای جهان در زمینه توسعه صنایع مربوط به گیاهان دارویی تبدیل کرده است.

در سالهای اخیر سرمایه گذاری های قابل توجهی در کشور برای اشتغالزایی در زمینه کاشت و فرآوری گیاهان دارویی انجام شده است به گونه ای که برابر اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی «در دولت یازدهم تولید داروهای گیاهی و سنتی بیش از ۲۳۰ درصد رشد داشته است و در حال حاضر ارزش کل تولیدات سالانه گیاهان دارویی در کشور بالغ بر ۶ هزار میلیارد ریال است.»

برابر آمار اعلام شده از سوی همین وزارتخانه ، در حال حاضر ۱۲۰ شرکت در زمینه تولید گیاهان دارویی در کشور فعالیت می کنند و حتی ۵۶ قلم داروی گیاهی نیز تحت پوشش بیمه ها قرار گرفته است.

اردبیل بهشت گیاهان دارویی

استان اردبیل از جمله استانهای مستعد کشور برای پرورش انواع گیاهان دارویی محسوب می شود به طوری که از این استان به عنوان بهشت گیاهان دارویی یاد می شود.

«رسول نیکخواه بهرامی» محقق گیاهان داروئی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل با خاطرنشان کردن اینکه تاکنون بیش از ۴۷۰ گونه گیاه داروئی در مناطق مختلف استان اردبیل شناسایی شده است و گفت: پراکنش گیاهان داروئی در این مرکز مورد مطالعه قرار گرفته است و با توجه به کمبود آب ، بهره برداری تجاری از این گیاهان داروئی بسیار حائز اهمیت است و از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه هستند .

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در سال جاری میزان کشت زعفران و انواع گیاهان دارویی در این استان به ۱۱۰ هکتار افزایش یافته است و در این زمینه ۵۰ نفر مشغول کارند.

عدیل سروی با بیان اینکه در راستای توسعه تولید انواع گیاهان دارویی در استان ، کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سامیان اردبیل راه اندازی شده است افزود: تاکنون ۱۲۸ گونه گیاه دارویی اعم از بومی ، غیربومی ، زراعی و طبیعی از مناطق مختلف در این کلکسیون جمع آوری و کشت شده است و انتظار می رود تا پایان امسال این تعداد به ۱۷۰ گونه افزایش یابد و طبق برنامه زمان بندی شده در پایان اجرای طرح تعداد گونه های جمع آوری شده بالغ بر ۲۵۰ گونه خواهد بود.

وی تصریح کرد: گونه های کشت شده شامل ۹۰ جنس و ۳۵ تیره شامل خانواده نعناعیان ، چتریان و کاسنیان و بیشتر علفی است.

مریم گلی داروییSalvia officinalis

مریم گلی داروییSalvia officinalis

توسعه مراکز تحقیقاتی و دانش بنیان

سرپرست جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل نیز با اشاره به فعالیت های چندین شرکت دانش بنیان در زمینه تولید انواع گیاهان دارویی در استان گفت: برای شرکت‌ های مستقر در مرکز رشد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان اردبیل، فضا و امکانات دفتری و آزمایشگاهی فراهم شده است .

مهران اوچی اردبیلی ادامه داد: در حال مذاکره برای اخذ صد هکتار زمین زراعی مناسب برای ایجاد گلخانه ، مزرعه و کشت و تولید گیاهان دارویی جهت رفع نیاز واحدهای فناور مرکز رشد و انجام فعالیت ‌های تحقیقاتی هستیم که امیدواریم در نیمه اول سال جاری این رایزنی ‌ها به موفقیت برسد.

وی از تلاش جهاد دانشگاهی استان اردبیل برای تهیه اطلس گیاهان دارویی شهرستان های مختلف این استان خبر داد و گفت: با انجام این طرح تحقیقاتی ارزشمند می‌ توان با اطمینان بیشتری مشارکت کشاورزان هر منطقه را برای کاشت گونه های بومی گیاهان دارویی جلب کرد.

اوچی اردبیلی تصریح کرد: ایجاد گلخانه پرورش گیاهان دارویی ، شناسنامه‌ دار کردن گیاهان دارویی هر منطقه ، ایجاد صنایع تبدیلی و توسعه مرکز آموزش تخصصی از جمله برنامه ‌های جهاد دانشگاهی استان در این راستا است.

جلب مشارکت فارغ التحصلیلان دانشگاهی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل با بیان اینکه طرح کشت بذرهای گیاهان دارویی با مشارکت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در پارس‌آباد آغاز شده است گفت: امیدواریم با اجرای این طرح شاهد نتایج مثبت و موثر در این باره باشیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، شهامت هدایت با بیان اینکه برای این منظور ۱۰ هکتار از اراضی ایستگاه تولید بذر و نهال مغان در اختیار فارغ التحصیلان واجد شرایط قرار می گیرد افزود: با توجه به استعداد این ایستگاه ، تولید بذور مرتعی گیاهان دارویی فعال شده است که انتظار می رود به نتایج مورد نظر در این زمینه دست یابیم.

وی تصریح کرد: این مرکز به عنوان بزرگترین ایستگاه تولید بذر و نهال از نظر سطحی در کشور محسوب می‌شود و از لحاظ کاشت درختان و فضای سبز رتبه نخست استانی را به خود اختصاص می‌دهد.

استان اردبیل در مسیر توسعه کاشت انواع گیاهان دارویی

اکبر صمدی فرماندار پارس آباد هم از اختصاص ۱۰ میلیارد ریال برای توسعه ایستگاه تولید بذر و نهال در جهت تولید گیاهان دارویی و بذز آنها خبر داد و گفت: با تدابیر اندیشیده شده این ایستگاه در کنار تولید انواع نهال ، به یکی از مراکز اصلی تولید بذور گیاهان دارویی در کشور تبدیل خواهد شد.

به باور کارشناسان خرید تضمینی محصولات گیاهان دارویی از کشاورزان ، ایجاد مراکز تخصصی فرآوری و فروش گیاهان دارویی و راه اندازی غرفه های معرفی و فروش گیاهان دارویی در نمایشگاه های غذایی و دارویی و میراث فرهنگی از جمله راهکارهای تقویت صنعت گیاهان دارویی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.